Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Radio og lyd løfter merkevaren

6. juni 2025

faglig fredag v3-1

ANNONSE


Radio løfter merkevaren og holder deg top of mind 
 

Vil du bygge merkevare og bli husket? Les hvorfor radio er en av de mest effektive mediekanalene du kan velge 📻 🎵

Ingen sommer uten at P4 legger ut på veien for å gi lytterne den deilige lyden av bølgeskvulp, måkeskrik og barnelatter. Snart tar vi igjen med oss mikrofonen rundt om i landet for å formidle lyden av sommer, for vi som jobber med lyd vet at det er få ting som lager så gode bilder i folks hoder som nettopp lyd.

Ellen Hovedbilde MFO nyhetsbrev

Bygg merkevare på radio

Dette gjelder i aller høyeste grad også for deg som vil skape oppmerksomhet om din merkevare. Visste du at rundt 60 % av oss har gjort oss opp en mening om hvilket produkt vi skal kjøpe før behovet oppstår? Det vil med andre ord si at det er superviktig å jobbe med langsiktig merkevarebygging.

- Gjennom høy frekvens og jevnlig tilstedeværelse har radio en dokumentert evne til å plassere merkevaren i hodet på forbrukeren. Derfor er det ingen tilfeldighet at noen av Norges mest kjente merkevarer har brukt radio som bærebjelke i sin markedsføring over tid, sier salgsdirektør i P4-gruppen, Andreas Størmer-Nilsen.

Av nyere eksempler peker han på hvordan Musti bruker radio for å bygge merkevare i et marked med svært høy konkurranse, og hvordan bedriftshelsetjenesten Grønn Jobb valgte radio for å bli merkevareleder i en bransje uten særlig merkevarekjennskap.

Bil familie i bil

Folk flest hører P4 i bilen

Når nordmenn drar på bilferie i sommer blir det mange timer på veien. Også i hverdagen er bilen det vanligste transportmiddelet til jobb, butikk og fritidsaktiviteter. Hver uke hører rundt 80 % av våre lyttere på radio i bilen. Ifølge Nielsen (PPM jan-mai 2025) er P4 den største kommersielle radiokanalen i bilen, med hele 2,1 millioner lyttere hver måned – nesten én million flere enn nest største kanal. 

Radio gir også god effekt for annonsører. En ny norsk studie viser at radioreklame gir høy avkastning sammenlignet med det som investeres.

Det er med andre ord flere gode grunner til å velge radio:

💪 Radio gir deg kraften til å være top of mind – akkurat der og da, og over tid.


Høy dekning med 2,5 millioner ukentlige lyttere kombinert med høy frekvens gjør deg top of mind i din kategori

 ❤️ Lyd skaper følelser – og følelser selger.

Gjennom stemmer, musikk og lyddesign bygger du merkevare på et dypere nivå. Lyd trigger emosjonelle responser og hukommelse – og det er akkurat det som gjør radio så effektiv som merkevarebygger.

 📢 Radio fanger oppmerksomhet – og holder på den.

Mens skjermbaserte medier konkurrerer om raske klikk, gir radio en reklameflate uten visuell støy. Budskapet ditt står alene i øret til lytteren – uten å bli scrollet forbi eller ignorert. Det gir gjennomslagskraft.

Kampanjetilbud

🎯 Ønsker du å treffe lytterne der de er i sommer? Vi kan målrette reklamen mot lyttere som hører på oss via våre digitale enheter (for eksempel mobil, PC eller Sonos) i ønsket geografisk området.

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat og et godt sommertilbud.

Markus Holen Sælen, Commercial Lead Digital Audio.

Velg radio – og gjør merkevaren din umulig å overse!

Med ønske om en god sommer fra alle oss i P4 ☀️ 

 
 
God helg!
Ikke medlem i MFO?