Sats er kåret til «Årets markedsfører» i 2020. Prisen ble delt ut hjemme hos markeds- og kommunikasjonsdirektør Marianne Orderud på Sofiemyr utenfor Oslo midt i en koronainfisert påskeuke. Bak prisen står Markedsføringsforeningen i Oslo (MFO), BI og Markedsforbundet.
- Jeg har lyst til å gi deg en klem, men det kan jeg jo ikke, sier Marianne Orderud når hun får prisen.
Det var juryleder Marianne Otterdahl Møller som delte ut prisen i Orderuds egen stue ettersom tiltakene mot spredningen av koronaviruset satte en stopper for markedsføringsforeningens årlige «Årets markedsfører»-arrangement.
Det er andre gangen Orderud tar imot prisen «Årets markedsfører» som i år deles ut for 20. året på rad og som alltid i samarbeid med Kampanje.
- Det er den gjeveste prisen man kan få synes jeg. Det betyr så, så, så mye, sier Orderud videre.
Treningssenterkjeden vinner prisen i konkurranse med blant andre McDonald’sog Vipps som begge var med i finalen.
Marianne Orderud kom fra SAS til Sats for to år siden og har dermed vært med å vinne prisen også tidligere. Orderud vant prisen første gang som markedssjef i SAS i 2013. Hun mener de to jobbene har noen klare paralleller.
- Det har vært en meget fartsfylt, krevende og morsom reise og på en del områder er de to casene ganske like, sier hun.
Utover full omprofilering av en nordisk merkevare, har reisen med Sats også bydd på navnendring, nordisk ekspansjon og børsnotering.
- Noe av bakgrunnen for at jeg gikk til Sats var at jeg så et stort potensial i merkevaren, sier markedsdirektøren som har det nordiske ansvaret.
Sats Elixia, som selskapet het på den tiden, hadde den gang startet arbeidet med å meisle ut en helt ny strategi og ta store grep, noe som blant annet innebar at selskapet kvittet seg med Elixia-merkevaren. Totalt skulle Sats bruke 80 millioner kroner på rebrandingen.
- Ikke at merkevaren var svak tidligere, men etter å ha vært gjennom mange runder med både fusjoner og navnesammenslåinger, var målet å samle fire markeder i én og samme merkevare som skulle hete Sats. Samtidig med disse endringene har vi bygget opp en helt ny kommunikasjons- og markedsavdeling med ansvar for marketing, PR, internkommunikasjon og content. Jeg var første ansatt for to år siden, nå er vi 17, sier Orderud som selv også jobber som instruktør.
Foto: Eivor Eriksen
Sak tatt fra Kampanje.com