Norges beste helhetlige markedsføringsarbeid skal kåres!
Prisen skiller seg fra øvrige kåringer med å være den eneste som fokuserer på helheten av arbeidet en merkevare har gjort det siste året.
Målet med Årets Markedsfører er å stimulere til nyskaping, kreativitet og forretningsmessige resultater innen markedsføringsfaget. Prisen skal fremme faget og anerkjenne dyktige markedsførere.
Årets Markedsfører er en anerkjent kåring som de siste 23 årene har fremmet helheten av arbeidet til markedsavdelingen.
Uavhengig av om markedsarbeidet utføres på vegne av en liten, stor, global eller lokal merkevare, har Årets Markedsfører som formål å løfte frem alle fasettene.
Utdeling av pris og feiring vil skje torsdag 23. mars på Christiania Teater i Oslo.
1 million annonsekroner til i premie til vinneren!
I år som i fjor vil markedsføreren som stikker av med den gjeve tittelen også få en fantastisk premie!
I samarbeid med Norges største mediehus, Schibsted, mottar vinneren synlighet til en verdi av 1 million kroner! Dette skal være med på å eskalere og forsterke Årets Markedsfører til videre vekst.
Premien skal oppfordre både store og små til å sende inn sine bidrag. På lik linje som alle tidligere år handler prisen ikke om hvem som har nådd flest eller hatt høyest spending det seneste året, men om det sterke, helhetlige arbeidet med innsikt og strategi som gir effekt.
"Vinneren av Årets Markedsfører har allerede vist at de lykkes med sine markedsføringstiltak. Premien, i form av 1 million annonsekroner hos Schibsted, gir vinneren tilgang til et premium varelager på tvers av alle Schibsteds merkevarer. Med dette følger unik dekning ut til det norske folk, og et godt utgangspunkt til å ytterligere styrke sitt fotavtrykk i det norske markedet."
- Christian Haneborg, Annonsedirektør - Schibsted
Søknadsprosessen er enkel:
Caset skal formidle helheten av markedsarbeidet gjennom året 2022.
Vi ønsker å se hvilke grep som er gjort på tvers av de fire P´ene, samspillet mellom teknologi og kreativitet, og hvilke resultater dette har skapt. Caset skal beskrives på maks 5 sider i PPT / slides / keynote (vedlegg, lenker ol juryeres ikke).
Følgende struktur skal følges (1 slide per punkt):
Konkurransen er åpen for alle som jobber med markedsføring og vi minner om at byråene tilknyttet vinnercaset også får en utmerkelse.
Søknad sendes som PDF til aretsmarkedsforer2022@mfo.no
Frist for innsending: 19.02.2023
Fire case går videre til shortlist og vil presentere sitt bidrag i forbindelse med kåringen av Årets Markedsfører på Christiania Theater den 23. mars i 2023.
Lykke til!
Lars Erling Olsen (Juryleder), Fagleder og professor i markedsføring - BI
Ida Cecilie Wille, Daglig Leder i MFO
Sverre Vinje, Strategidirektør i Carat
Kathinka Koch Sommerseth, Konserndirektør i OBOS
Martine Helene Flatlie, CMO i Maja.no
Kristina Skogen Tangeraas, Strategisk Rådgiver / Konsulent i TRY
Trine Lie Larsen, Kommunikasjonsdirektør i Bufdir
Dag Robert Jerijervi, Journalist i Kampanje
Anders B. Ingebrigtsen
Juryleder & Markedssjef, reMarkable
Nina Veflen
Fagleder, BI
Kristine Abrahamsen
Nordic Marketing Manager, SATS
Kristian Kristiansen
Daglig leder, SMFB
Årets Markedsfører 2021:
I fjor var det Bufdir, sammen med sitt byrå Atyp, som stakk av med den gjeve tittelen.
– Juryen er spesielt imponert over de utradisjonelle valgene på mediamiks – og de kraftfulle kreative løsningene. Godt forretningsmessig håndverk og smarte grep har også skapt en vinn-vinn situasjon for flere parter, med uttak som har fortsatt å vokse nærmest organisk etter lansering. Budskapet ble levert over hele Norge, inn i hjemmene – og til de avgjørende situasjonene for målgruppen, skriver juryen.
For å bli Årets Markedsfører i 2023 handler det ikke nødvendigvis om å ha de største budsjettene, de mest fancy digitale løsningene eller mest mulig bærekraftfokus. Det vi er opptatt av er det solide håndverket, dokumenterte effekter, overbevisende tenking og smarte løsninger.
- Juryleder, Lars Erling Olsen