Brainstorm against business interface with graphs and data

Årets markedsfører 2022


Søknadsfrist 19. februar 2023

Send inn søknad her

Norges beste helhetlige markedsføringsarbeid skal kåres!

 

Prisen skiller seg fra øvrige kåringer med å være den eneste som fokuserer på helheten av arbeidet en merkevare har gjort det siste året. 

Målet med Årets Markedsfører er å stimulere til nyskaping, kreativitet og forretningsmessige resultater innen markedsføringsfaget. Prisen skal fremme faget og anerkjenne dyktige markedsførere. 

 

ÅM 2023

 

Årets Markedsfører er en anerkjent kåring som de siste 23 årene har fremmet helheten av arbeidet til markedsavdelingen. 

Uavhengig av om markedsarbeidet utføres på vegne av en liten, stor, global eller lokal merkevare, har Årets Markedsfører som formål å løfte frem alle fasettene. 


Utdeling av pris og feiring vil skje torsdag 23. mars på Christiania Teater i Oslo.

Les mer og meld deg på her!

 

1 million annonsekroner til i premie til vinneren! 

I år som i fjor vil  markedsføreren som stikker av med den gjeve tittelen også få en fantastisk premie!

I samarbeid med Norges største mediehus, Schibsted, mottar vinneren synlighet til en verdi av 1 million kroner! Dette skal være med på å eskalere og forsterke Årets Markedsfører til videre vekst.


Premien skal oppfordre både store og små til å sende inn sine bidrag. På lik linje som alle tidligere år handler prisen ikke om hvem som har nådd flest eller hatt høyest spending det seneste året, men om det sterke, helhetlige arbeidet med innsikt og strategi som gir effekt.

"Vinneren av Årets Markedsfører har allerede vist at de lykkes med sine markedsføringstiltak. Premien, i form av 1 million annonsekroner hos Schibsted, gir vinneren tilgang til et premium varelager på tvers av alle Schibsteds merkevarer. Med dette følger unik dekning ut til det norske folk, og et godt utgangspunkt til å ytterligere styrke sitt fotavtrykk i det norske markedet."

- Christian Haneborg, Annonsedirektør - Schibsted

Christian Haneborg

Søknadsprosessen er enkel:

Caset skal formidle helheten av markedsarbeidet gjennom året 2022. 

Vi ønsker å se hvilke grep som er gjort på tvers av de fire P´ene, samspillet mellom teknologi og kreativitet, og hvilke resultater dette har skapt. Caset skal beskrives på maks 5 sider i PPT / slides / keynote (vedlegg, lenker ol juryeres ikke).
Følgende struktur skal følges (1 slide per punkt):

  • Bakgrunn - Beskriv markevaren, markedet og tydeliggjør utfordringen / oppgaven som skulle løses
  • Innsikt – Hvilken innsikt ble avgjørende for arbeidet og hvordan ble innsiktsarbeidet operasjonalisert? 
  • Strategi – Hvilke mål ble satt og hvordan løste dere oppgaven?
  • Effekt – Hvilke resultater har markedsføringen/kampanjen oppnådd? 
  • Læring - Hva har dere lært og hvilke implikasjoner har det gitt for 2023 og årene fremover

Konkurransen er åpen for alle som jobber med markedsføring og vi minner om at byråene tilknyttet vinnercaset også får en utmerkelse. 

Søknad sendes som PDF til aretsmarkedsforer2022@mfo.no

Frist for innsending: 19.02.2023

Fire case går videre til shortlist og vil presentere sitt bidrag i forbindelse med kåringen av Årets Markedsfører på Christiania Theater den 23. mars i 2023.

Lykke til! 

 

Årets jurymedlemmer: 

Nummer 1

 

Skjermbilde 2023-01-30 kl. 13.18.21

Lars Erling Olsen (Juryleder), Fagleder og professor i markedsføring - BI

Skjermbilde 2023-01-23 kl. 11.08.52

Ida Cecilie Wille, Daglig Leder i MFO 

sverre vinje

Sverre Vinje, Strategidirektør i Carat

1517671374518

Kathinka Koch Sommerseth, Konserndirektør i OBOS

1624961043836-1

Martine Helene Flatlie, CMO i Maja.no 

1517532523498

Kristina Skogen Tangeraas, Strategisk Rådgiver / Konsulent i TRY

justert

Trine Lie Larsen, Kommunikasjonsdirektør i Bufdir

40280771_40280771_dag-robert-profilbilde

Dag Robert Jerijervi, Journalist i Kampanje

2019aug-12_1543_MFO_STYRE2019_LR_8123776_Krookstagram

Anders B. Ingebrigtsen 
Juryleder & Markedssjef, reMarkable 

 

Nina_Veflen-1


Nina Veflen
Fagleder, BI

Kristine_Abrahamsen_SATS


Kristine Abrahamsen
Nordic Marketing Manager, SATS

KK portrett-1


Kristian Kristiansen 
Daglig leder, SMFB

 

De seneste vinnerne av den gjeve tittelen:

Årets Markedsfører 2021:

I fjor var det Bufdir, sammen med sitt byrå Atyp, som stakk av med den gjeve tittelen. 

– Juryen er spesielt imponert over de utradisjonelle valgene på mediamiks – og de kraftfulle kreative løsningene. Godt forretningsmessig håndverk og smarte grep har også skapt en vinn-vinn situasjon for flere parter, med uttak som har fortsatt å vokse nærmest organisk etter lansering. Budskapet ble levert over hele Norge, inn i hjemmene – og til de avgjørende situasjonene for målgruppen, skriver juryen.

 

 

For å bli Årets Markedsfører i 2023 handler det ikke nødvendigvis om å ha de største budsjettene, de mest fancy digitale løsningene eller mest mulig bærekraftfokus. Det vi er opptatt av er det solide håndverket, dokumenterte effekter, overbevisende tenking og smarte løsninger.

 

- Juryleder, Lars Erling Olsen

 

Send inn søknad her