Årets markedsfører 2023


Søknadsfrist 26. januar 2024

Norges beste helhetlige markedsføringsarbeid skal kåres!

 

Prisen skiller seg fra øvrige kåringer med å være den eneste som fokuserer på helheten av arbeidet en merkevare har gjort det siste året. 

Målet med Årets Markedsfører er å stimulere til nyskaping, kreativitet og forretningsmessige resultater innen markedsføringsfaget. Prisen skal fremme faget og anerkjenne dyktige markedsførere. 

 

ÅM logo

 

Årets Markedsfører er en anerkjent kåring som de siste 24 årene har fremmet helheten av arbeidet til markedsavdelingen. 

Uavhengig av om markedsarbeidet utføres på vegne av en liten, stor, global eller lokal merkevare, har Årets Markedsfører som formål å løfte frem alle fasettene. 


Utdeling av pris og feiring vil skje torsdag 7. mars på Ambassaden i Oslo. Mer informasjon kommer. 

 

1 million annonsekroner til i premie til vinneren! 

I år som i fjor vil  markedsføreren som stikker av med den gjeve tittelen også få en fantastisk premie!

I samarbeid med Norges største mediehus, Schibsted, mottar vinneren synlighet til en verdi av 1 million kroner! Dette skal være med på å eskalere og forsterke Årets Markedsfører til videre vekst.

Premien skal oppfordre både store og små til å sende inn sine bidrag. På lik linje som alle tidligere år handler prisen ikke om hvem som har nådd flest eller hatt høyest spending det seneste året, men om det sterke, helhetlige arbeidet med innsikt og strategi som gir effekt.

"Årets Markedsfører" har mesterlig bevist at de har lykkes med sin markedsstrategi gjennom dokumentert effekt. Vi i Schibsted er stolte av å kunne gi bort 1 million annonsekroner til vinneren.  Premien gir tilgang til vårt premium varelager og kan benyttes på tvers av alle Schibsteds merkevarer. Med dette følger unik dekning ut til det norske folk, og er et godt utgangspunkt for vinneren til å ytterligere styrke sitt fotavtrykk i det norske markedet" 

- Christian Haneborg, Annonsedirektør - Schibsted

Christian Haneborg

Søknadsprosessen er enkel:

Caset skal formidle helheten av markedsarbeidet gjennom året 2023. 

Vi ønsker å se hvilke grep som er gjort på tvers av de fire P´ene, samspillet mellom teknologi og kreativitet, og hvilke resultater dette har skapt. Caset skal beskrives på maks 5 sider i PPT / slides / keynote (vedlegg, lenker ol juryeres ikke).
Følgende struktur skal følges (1 slide per punkt):

  • Bakgrunn - Beskriv markevaren, markedet og tydeliggjør utfordringen / oppgaven som skulle løses
  • Innsikt – Hvilken innsikt ble avgjørende for arbeidet og hvordan ble innsiktsarbeidet operasjonalisert? 
  • Strategi – Hvilke mål ble satt og hvordan løste dere oppgaven?
  • Effekt – Hvilke resultater har markedsføringen/kampanjen oppnådd? 
  • Læring - Hva har dere lært og hvilke implikasjoner har det gitt for 2023 og årene fremover

Konkurransen er åpen for alle som jobber med markedsføring og vi minner om at byråene tilknyttet vinnercaset også får en utmerkelse. 

Søknad sendes til aretsmarkedsforer@mfo.no

Frist for innsending: 26.01.2024 klokken 12.00

Seks case går videre til shortlist og vil presentere sitt bidrag i forbindelse med kåringen av Årets Markedsfører på Ambassaden den 6. mars 2024.

Lykke til! 

 

Årets jurymedlemmer: 

UJA_@iamkaichen_MFO-Pressebilder-Åretsmarkedsfører_0003-web

Kristian-Majer-2009_web_600pix

Kristian Wulfsberg Majer
CEO - Motivation Branding

Skjermbilde 2023-12-19 kl. 10.52.21

Cathrine Hagen 
CEO - Wavemaker

magnus

Magnus S. Wettergreen
Nordic Digital Marketing Manager - Sats & Styreleder MFO

 

Skjermbilde 2023-12-21 kl. 09.57.40

Eivind Hjermstad-Sollerud
Nordic Marketing Lead Users - Vipps

2019aug-12_1543_MFO_STYRE2019_LR_8123776_Krookstagram

Anders B. Ingebrigtsen 
Juryleder & Markedssjef, reMarkable 

 

Nina_Veflen-1


Nina Veflen
Fagleder, BI

Kristine_Abrahamsen_SATS


Kristine Abrahamsen
Nordic Marketing Manager, SATS

KK portrett-1


Kristian Kristiansen 
Daglig leder, SMFB

63d7b70f8c4fb49ac7d0e046_Mrgn-9

Camilla Kielland
Byråleder - Morgenstern 

1675281887359

Jan Berthrand Danielsen
Country Manager - AdForm

 

Julie

Julie Wium Lie
Chief Commercial Officer - Tripletex

 

«For å bli Årets Markedsfører i 2024 må man virkelig demonstrere at man kan hele faget markedsføring. I et marked hvor det eneste konstante er forandring, har Årets Markedsfører jobbet kontinuerlig med data, innsikt, merkevare og fenomenal implementering som gir resultater. Vi gleder oss til å se søknadene fra store og små, som har tenkt smart og nytt.»

 

- Juryleder, Kristian W. Majer

 

De seneste vinnerne av den gjeve tittelen:

Årets Markedsfører 2022: Vipps

Skjermbilde 2023-12-19 kl. 10.37.32

 

Årets Markedsfører 2021: BUFDIR