Aktuelt

    Nyttig statistikk i påvente av et nytt markedsføringsår!🚀

    10. desember 2021

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    Group 40

     

    God fredag!

    Denne fredagen serverer vi deg en god porsjon nyttig statistikk innen innholdsmarkedsføring, blogging, e-post og video. Dessuten har vi også supplert med noen nyttige artikler innen samme tematikk som du kan ta med deg inn i det nye året. 

    Statistikk for innholdsmarkedsføring:
     

    I følge Hubspot rapporterer 82% av markedsførere at de aktivt bruker innholdsmarkedsføring i 2021, en økning på 70% fra i fjor. 

    Enten du akkurat har begynt å utarbeide en innholdsstrategi eller du oppdaterer den eksisterende, skader det aldri å revurdere prosessen din og se på nye måter å lage og dele innholdet publikummet ditt ønsker. 

    Visste du blant annet at...

    • Innholdsmarkedsføring genererer over 3 ganger så mange leads som push-markedsføring og koster 62% mindre. (Content Marketing Institute)
    • Konverteringsratene er nesten 6 ganger høyere for de som benytter innholdsmarkedsføring som de som ikke bruker det. (Neil Patel)
    • 51% av innholdsforbruket kommer fra organisk søk. (Kuno Creative)
    • 72% av innholdsmarkedsføringsteam betrakter «how-to»-guider som en av de beste trafikkdriverne. (SEMrush)

    Tenker du å steppe opp innholdsarbeidet neste år? Da kan vi tipse om at Hubspot, som vi vil våge å påstå har høvelig god kompetanse på området, har masse godt innhold på tematikken. Hubspot har åpenbart fått med seg siste punkt i statistikken ovenfor og laget en rekke gode guider som ligger tilgjengelig for alle på deres blogg: 

    Hubspot - The Ultimate Guide to Content Creation
    Hubspot - Free Content Creation Resources - Alle HubSpots innholdsskapingsressurser på ett sted!
    Hubspot - How to Develop a Content Strategy in 7 Steps: A Start-to-Finish Guide
    Hubspot - The Ultimate Guide to Content Marketing in 2021

    Statistikk for blogging: 
     
    Visste du at en tredjedel av alle nettsider som eksisterer er blogger? (Semrush) Forretningsblogging øker stadig i popularitet blant bedrifter, med nesten 6 millioner blogginnlegg som publiseres hver dag. (NealSchaffer)


    Ikke så rart, blogging gir verdifull informasjon til potensielle kunder og nærer dem ytterligere gjennom markedsføringstrakten. 


    • 55% av markedsførere sier at blogginnhold er deres førsteprioritet for inbound markedsføring. (HubSpot)
    • Longreads på 7000+ ord får 4x mer trafikk og 1,5x flere delinger.(SEMrush)
    • Overskrifter på 14 ord eller mer fikk 5 ganger flere tilbakekoblinger.(Convince and Convert)
    • 51% av selskapene sier at oppdatering av gammelt innhold har vist seg å være den mest effektive taktikken som er implementert.(SEMrush)
    • Lister får 2 ganger flere delinger enn andre blogginnleggsformater. (SEMrush)

    Fortsatt ikke helt overbevist? Ta en titt på disse: 

    Intergrowth - The Purpose of a Blog: How Blogging Drives Sales
    Hubspot - Why Blog? The Benefits of Blogging for Business and Marketing
    Hubspot - How to start a blog


    Statistikk for E-postmarkedsføring:
     

    E-postmarkedsføring er blant de mest kostnadseffektive metodene bedrifter kan nå ut til sitt publikum på.
    E-postmarkedsføring gir også gode muligheter for å målrette mot kunder med innhold som er nyttig for dem i deres nåværende fase av et potensielt kjøp.

    Her er noen av grunnene til at man bør bruke e-postmarkedsføring hvis man ikke allerede gjør det:


    • For hver $1 brukt på e-postmarkedsføring, kan du forvente et gjennomsnitt på $42 i retur. (DMA)
    • Markedsførere som brukte segmenterte kampanjer noterte så mye som 760% økning i inntektene. (Campaign Monitor)
    • 72% of av kunder foretrekker e-post som deres primære kanal for kommunikasjon fra bedrifter. 
    • Det er 4 milliarder daglige e-postbrukere og antallet er forventet å nå 4.6 millarder innen 2025. (Statista)
    • 4 av 5 markedsførere sier at de heller ville gitt opp sosiale medier enn e-postmarkedsføring. (Litmus)
    • 99% av e-postbrukerne sjekker innboksen hver dag, hvorav noen sjekker så mange som 20 ganger om dagen. Av disse menneskene sjekker 58 % av forbrukerne e-posten sin om morgenen. (OptinMonster)

    Benytter du denne kanalens fulle potensial? Om ikke, her har du noen nyttige artikler som kan hjelpe deg på veien!

    MailerLite - Email marketing benchmarks for 2021 (by industry)
    Hubspot - The Ultimate Guide to Email Marketing
    Cyberclick - 10 Best Practices for Your Email Marketing Strategy in 2022

    Statistikk for videomarkedsføring:
     

    De nyere, levende digitale plattformene som for eksempel TikTok, Instagram Reels og YouTube har skapt et behov for en mer engasjerende og minneverdig måte å samhandle med kunder på.

    For dette behovet har har videoer vist seg å være en ideell metode for markedsførere. La oss ta en rask titt på noen av grunnene til at videomarkedsføring er et kraftig verktøy:

    • Oppmerksomhetsspennet forkortes stadig, og markedsførere har nå 2,7 sekunder til å fange publikum. (MarketingMag)
    • 87% av markedsførere sier at video har økt trafikken til nettsiden deres.(Wyzowl)
    • Videoannonser på sosiale medier er den mest vanlige måten for forbrukere å finne nye produkter og tjenester før de kjøper. (Animoto)
    • Å inkludere video på en landingsside kan øke konverteringene med 80% eller mer. (Adelie Studios)

    Nedenfor finner du nyttige artikler for både for deg som vil komme i gang, så vel som deg som er i gang og vil steppe opp gamet noen hakk!

    Neil Patel - How to Get Started With Video Marketing
    Buffer.com - 7 Secrets of Super-Successful Video Marketing
    Hubspot - The Ultimate Guide to Video Marketing

    Vi minner om at du må huske å melde deg på vårt første frokostmøte i 2022!

    Tradisjonen tro skal vi kickstarte et nytt markedsføringsår med å gi deg de aller viktigste forbrukertrendene for det kommende året!

    Den 14. januar 2022 er vi så heldige å få rådyktige Vicky Loomes fra TrendWatching på besøk igjen. Nytt av året vil vi også ta en enda nærmere titt på forbrukertrendene her til lands, og ingen ringere enn Paal Fure skal være vår guide!

    Sammen skal vi forutse fremtiden for både det globale og lokale markedet. Vi skal dykke inn i forbrukerens vaner og forventninger og gi deg innsikten du trenger for å holde deg ett skritt foran i 2022. Les mer og meld deg på her!

    Trendwatchingcoverny-1

     
    God helg!
     

    Ikke medlem i MFO? 

    Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.