Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Årets søketrender, UGC, forbrukertrender 2021 og mangfold

11. desember 2020

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Fagliig fredag 13.11 (2)

 
Denne uken publiserte Google årets søketrender hvor det kom frem at det var, ikke overraskende, pandemi, presidentvalget i USA og basketspiller Kobe Bryant som toppet listene. Du kan lese mer om søkelistene her: Årets søketrender: dette har vi googlet i Norge i 2020 
 
Vi legger snart bak oss et år med unormalt mye innetid, hvor behovet for underholdning fra skjermen har vært større enn noen gang! Her kan du se listen over Årets mest populære Youtube-videoer i Norge, hvor blant annet denne landeplagen; "Erna Solberg - Ooops (app, app, app, app)" troner på 3. plass og HDI sin "informasjon til barn og unge om det nye koronaviruset" stikker av med 6. plass.
 
"Helt siden koronaviruset spredte seg til store deler av verden har YouTube lagt til rette for at viktig informasjon skal nå flest mulig, og derfor er det gledelig å se at også norske myndigheter både har utnyttet seg av plattformen og laget innhold som har engasjert mange nordmenn" sier fungerende kommunikasjonssjef i Google Norge, Andrea Lewis Åkerman.
 
Denne uken dukket det også opp to nye UGC-kampanjer på snapchat: Coca Cola gir brukerne mulighet til å sende hyggelige julegaver til hverandre og Rema 1000 lar dem konkurrere om å fange flest av de typiske julevarene de har i sitt sortiment. 
I følge Social Media Today bør UGC være en sentral del av enhver markedsføringsstrategi i 2021. I denne spennende artikkelen kan du lese hvorfor: What We Learned From UGC in 2020 and How To Plan for 2021.
Spennende statistikk om UGC fra Hubspot finner du her: Why Marketers Should Implement User-Generated Content: 23 Stats to Know og i denne artikkelen kan du finne inspirasjon til din neste UGC kampanje: Top 7 User-Generated Content campaigns of all time!

Og fra trendene i året som straks er omme til forventede trender i det som kommer: Kom24 publiserte nylig en artikkel som tar for seg en undersøkelse utført av PR Daily  hvor en rekke eksperter innen kommunikasjon og markedsføring kommer med sine spådommer for 2021. Les artikkelen her: Dette er de viktigste trendene innen kommunikasjon og markedsføring i 2021
 
Facing the future frokostmøte
 
MFO skal, tradisjonen tro, kickstarte et nytt markedsføringsår med å gi deg de aller viktigste forbrukertrendene for det kommende året!
 
Den 15. januar skal vi ta en titt inn i krystallkulen, sammen med Mintel, et av de råeste byråene i verden på forbrukerinnsikt og prediktiv analyse. 
 
Mintel er i dag verdensledende på "market intelligence" og vi skal få høre fra Simon Moriarty, Director of Trends EMEA. Les mer og meld deg på webinaret her.

Her finner du en spennende video fra Mintel som tar for seg hvordan våre forbrukervaner har endret seg når det gjelder dagligvarehandel siden pandemien inntraff, og hva vi kan forvente i 2021: How Covid-19 restrictions impact grocery sales in Europe 

 
Vi lanserte også nylig et annet event som skal gå av stabelen i januar 2021. Arrangementet er skapt av og med kloke hoder fra bransjen og skal belyse og besvare følgende tematikk: Er vi flinke nok til å sørge for et representativt narrativ i kommunikasjonen vi lager, hvorfor er det viktig, og hvor starter vi? Les mer om M:Fokus -  Mangfold & Markedsføring her. 

I mellomtiden kan vi anbefale deg å lese denne artikkelen fra Forbes: 
Update your brand's approach to diversity, Carhartt shows you the way, hvor du blant annet kan lese hva respondentene i en undersøkelse utført av Getty Images egentlig mener om bruk av "mangfoldig grafikk" i bedrifters markedskommunikasjon
 
 
mfokus mangfold og markedsføring 

Ønsker du å runde av arbeidsuken med et inspirerende foredrag?

På MFO Innsikt nå

Logg inn på MFO Innsikt her

Ikke medlem i MFO? 

Meld deg inn for 2021 nå og få gratis medlemskap ut 2020 - helt gratis. 
Les mer om medlemskap her