Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Kanalstrategi for 2022!

11. mars 2022

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Group 235

 

God fredag!

Denne fredagen skal vi ta for oss kanalstrategi. Årsaken til det er at nettopp 'kanalstrategi for 2022' er temaet for episode 4 av podcasten Markedslønsj, som kom denne uken.

Hvordan går du frem når du skal legge en kanalstrategi og hvilke kanaler skal du satse på i 2022? Noen tanker og refleksjoner rundt det får du i episode 4

Group 364

Episoden tar blant annet for seg de viktigste kanalene og ulike fakta fra hver og én hvorav alle tall er hentet fra Ipsos sin SoMe-tracker. 

I trackeren finner man målinger av et utvalg av de sosiale mediene de måler løpende. «SPOTLIGHT» viser de største og mest populære mediene som anses som relevante å følge utviklingen til: en slags toppliste. «ONE-TO-WATCH» er medier Ipsos følger ekstra nøye med på over tid og vurderer om de fortjener en plass i spotlighten fremover.

TikTok for eksempel, har lenge vært under «ONE-TO-WATCH» men ble i Q3 2021 en del av spotlighten. Utviklingen over tid viser at plattformen gjør seg fortjent til en plass i spotlighten og beholder sin plass i Q4 2021.

Trackeren viser også et utvalg av musikk og strømmetjenester som måles løpende.


Last ned Ipsos SoMe-tracker Q421 rapport her. 

I episoden snakkes det også om moduser i SoMe, her er tallene hentet fra Opinion sin ung 2022 rapport; en av Norges mest omfattende målgruppestudier blant unge i alderen 15 – 25 år. Du kan se et utdrag fra rapporten i dette seminaret på Youtube her hvor du blant annet får lære mer om: 

  • Hvordan har drømmene og målene til de unge endret seg etter lang tid med pandemi?
  • De store trendene og strømningene vi ser blant unge – flere digitale trender og fenomener har vokst frem i denne tiden hvor mye har skjedd på nett. Hva engasjerer og interesserer de unge nå?


Markedssjefene serverer ikke bare fag på øret, men skriver også knallgode og nyttige blogginnlegg. Blogginnlegget Innholdsspredning og kanalstrategi som gir en god oversikt over de største kanalene med kilder, samt tips til hvilke kanaler du burde velge for ditt innhold. 


I episode 4 får du også høre mer om årsaken til at vi irriterer oss så mye over reklameavbrudd i sosiale medier med utgangspunkt i Mindshares reklameanalyse «reklameirritasjon 2021». Den tegner et dystert bilde av irritasjon som øker, svekket oppmerksomhet og en versting-liste over annonseformater som nå er lenger enn et vondt (korona)år. På konferansen Årets Markedsfører den 31. mars skal Schibsted og Mindshare sammen gi deg de verktøyene du trenger for å irritere færrest mulig kunder i 2022. Les mer om hvem, andre som skal på scenen den 31. mars og meld deg på her. 
 
I neste episode får Trine & Trine besøk av Christopher Øyen - Seniorrådgiver og kundeansvarlig og Helene Kvernaas - Oslo Lead, Tricle fra Spoon agency. Episode 5 tar for seg KIWI og hvordan Spoon hjalp dem til å bli den første norske dagligvarekjeden på TikTok. Episoden slippes 21. mars og gir deg et skikkelig kult og inspirerende case med den raskest voksende SoMe-kanalen i sentrum. 

 

Før vi runder av har vi en gladmelding på tampen. Endelig kan vi møtes igjen, sol og varme melder snart sin ankomst og det vil vi naturligvis feire. Den 16. juni inviterer vi til sommerfest på Brød & Sirkus for markedsførere. Det blir bransjequiz med Hasse Hope i spissen og gode priser i baren. Det vil være mulighet for å booke bord for de som ønsker det. Vi håper å se deg og din gjeng der! Les mer og meld deg på her: 

Bransjequiz nyhetsbrev
God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.