Aktuelt

    Statistikk for Q1 2022 og hyggelige invitasjoner!

    25. mars 2022

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    Group 235

     

    God fredag!

    Vi nærmer oss slutten på første kvartal 2022, og med det kommer spennende statistikk!

    Denne uken ble data.ai (tidligere App Annie) i sin Q1 2022 Apps Index publisert.  Nedenfor får du en lynrask oppdatering på topplisten for app-nedlastninger i Q1 2022, verden over.

    TikTok fortsetter å holde sin plass i toppsjiktet av nedlastingslistene, kun slått av Instagram. Mens til tross for svirrende rykter om å være en døende plattform, er Facebook fortsatt den mest brukte sosiale appen.

    TikTok leder an i totalt forbruk i app etterfulgt av Youtube og Tinder. Mon tro om Valentinesdagen hadde en finger med i spillet her? 

    Det er dog verdt å merke seg at dataene inkluderer kinesiske brukere på iOS, og det er her en betydelig del av TikToks inntekter kommer fra (rundt 57 % av den totale inntekten ifølge rapporter). Men likevel er det tydelig at TikToks popularitet fortsetter å stige - selv om Meta fortsatt er den dominerende aktøren både når det gjelder nedlastinger og aktive brukere.

    Det også spennende å se nærmere på bevegelsene av apper utover de aller største aktørene, hvor blant annet Snapchat og Shopee gjør kraftige byks! Dessuten tar rapporten for seg det totale forbruket i apper hvor rapporten samlet sett anslår at forbruket i apper har økt med over 40% på to år, med totalen for iOS opp nesten 42% fra første kvartal 2020, og 44% opp for Google Play.

    Du kan lese mer om rapporten i Social Media Today sin artikkel her! 
    Ønsker du enda mer informasjon kan du laste ned hele rapporten som tar for seg mobilappmarkedet i Q1 2022 direkte hos data.ai her. (NB: krever at du oppgir kontaktinformasjon). 



    Og mens vi er inne på ulike sosiale apper. For et par uker siden snakket vi om kanalstrategi for 2022
    i Faglig Fredag. Da tok vi for oss hvordan du går frem når du skal legge en kanalstrategi og hvilke kanaler skal du satse på i 2022.

    Denne uken kom episode 5 av Markedslønsj som tar det hele et steg lenger. Trine & Trine fra Markedssjefene har hatt besøk i studio igjen - denne gangen av det strategiske og kreative byrået Spoon! Christopher Øyen; Seniorrådgiver og kundeansvarlig og Helene Kvernaas; Oslo Lead forteller hvordan de har hjulpet KIWI til å bli den første, norske dagligvarekjeden på TikTok med stor suksess. I episode 5 får du også svarene på: 

    1. Hvordan bli stor på TikTok?
    2. Hvordan legger man en strategi og hvilke KPI’er skal man sette?
    3. Hvordan lager man innhold?
    4. Hvordan har Skanska brukt TikTok til å jakte på de beste ingeniørstudentene?
    Markedslønsj ep 5
    Hør episode 5 av Markedslønsj her!
     

    En annen kul faglig greie vi har til deg denne fredagen er en invitasjon til:

    Gratis frokostseminar 30. mars
    Loyalty & Coffee  

    På dette gratis frokostseminaret vil Oculos sammen med Voyado gi deg oppskriften på noen suksessfulle automatiserte kundeprogrammer innen retail.

    Du får vite mer om hvordan jobbe med data, struktur og hvordan man går fra teori til praksis. Oculos byr på frokost og baristakaffe fra kl. 08.00. Ta turen innom for faglig påfyll i deres nye flotte lokaler i Kongensgate 21.

    Se hele programmet og meld deg på her!


     

    Og det stopper ikke der! Vi har nok en spennende faglig invitasjon til deg:
    Gratis webinar med Salesforce 30. mars:
    Jobb bedre med marketing automation!


    Bygger du opp pipeline og øker mengden potensielle kunder, men sliter med å pleie dem alle og holde dem varme? Har du ennå ikke knukket koden for godt samarbeid mellom salg og markedsføring? Da er dette webinaret for deg!

    Samtidig som kundenes forventninger fortsetter å tilspisse seg er det viktigere enn noen gang å tiltrekke seg, lande, onboarde og yte kunderservice til kunder på et personlig plan. Med dagens teknologi er ikke dette bare mulig 1-1 men mulig å gjøre i stor skala! 

    Med dette i tankene, kjører Salesforce sammen med sine partnere i Ignyto et webinar 30. mars kl. 9:00-9:45. På webinarscenen får du høre fra: 

    Les mer og meld deg på her!



    Før vi runder av har vi en siste invitasjon, og den er fra MFO selv. Denne uken publiserte vi alle finalistcasene som skal kjempe om tittelen Årets Markedsfører på torsdag neste uke! På scenen får vi høre fra både tungvektere, utfordrere, statlige og humanitære merkevarer. I tillegg til disse fem får du også høre gjesteforedrag fra Tuborg, &Co, Schibsted og Mindshare. Dette blir en lærerik, sosial og minneverdig bransjefeiring og vi håper du blir med!
    Les mer og meld deg på her!


    God helg!

    Ikke medlem i MFO? 

    Her finner du de arrangementene du kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.