Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Newsjacking & Trendjacking!

8. april 2022

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Group 235

 

God fredag!

I dagens Faglig Fredag skal vi ta en titt på såkalt 'Newsjacking', eller akutt markedsføring om du vil.


Hva er Newsjacking?

Newsjacking er praksisen når en merkevare nevner eller lager en kampanje sentrert rundt en omdiskutert nyhet. Ved å hekte sin merkevare på en aktuell hendelse forsøker man å øke egen merkevares eksponering gjennom å ri på nyhetsverdien til hendelsen. Typisk, men ikke utelukkende, gjøres dette gjennom sosiale medier fordi investeringen er lav, mens potensiell reach er enorm!


Eksempler: 

På begynnelsen av 2010-tallet så vi ofte nyhetsjackingforsøk under store TV-arrangementer som Super Bowl eller Oscar-utdelingen. Et kjent eksempel er Superbowl tilbake i 2013 hvor det forekom en blackout. Oreo var lynrask på labben og tvitret umiddelbart ut et bilde av en Oreo-kjeks i mørket med ordene "You can still dunk in the dark".

Den ene tweeten (som ikke kostet noe) var verdt mer i salg og publisitet enn å kjøpe en Superbowl-reklamespot!

Skjermbilde 2022-04-07 kl. 12.34.30

Grunnet det enorme ROI potensialet blir praksisen stadig mer utbredt med flere og flere merkevarer om ballen. Fremveksten av flere sosiale kanaler og stadig flere SoMe-brukere gjør at nyheter sprer seg fortere enn noen gang før. Merkevarer som ønsker å benytte seg av newsjacking bør derfor ha en solid strategi for slike aktiviteter i bakhånd dersom de skal lykkes med slike stunt.  

Ta for eksempel en viss snakkis fra forrige uke som for lengst er blitt old news... Men en rekke merkevarer rakk å kaste seg på for å være med på bølgen av engasjement, søk og samtale.

Skjermbilde 2022-04-07 kl. 10.54.34

Det Indiske meierisamvirkelaget Amul for eksempel, som er kjent for sine kreative doodles var raskt ute med sin mening. De delte en doodle i SoMe med taglinen: Snack. Don't smack. 

Under ser du eksempler på hvordan både klesbutikken Fashion Nova og måltidsplattformen MealPal gjennom ordspill benyttet hendelsen til å pushe promo for rabatter gjennom DMs og SoMe. 

Skjermbilde 2022-04-07 kl. 10.59.04     
Skjermbilde 2022-04-07 kl. 10.59.19

Nyttige artikler om newsjacking: 

I denne artikkelen fra Hubspot finner du 8 andre kule eksempler på Newsjacking. Artikkelen tar for seg stuntet først for så å forklare newsjackingen i detalj.

I denne artikkelen fra TAB får du noen gode tips til en god strategi for Newsjacking og enda flere kule eksempler: How To Make Money From Newsjacking In 2022



Hva med 'Trendjacking'? 


På samme måte som med nyheter kan man også hekte merkevaren
 på en trend. Målet er i likhet med newsjacking å øke merkevarebevisstheten gjennom å piggybacke på en populær hashtag, meme eller annet som trender, gjerne i sosiale medier.


Utfordringen med trendjacking (i enda større grad enn ved newsjacking) er å avgjøre kompatibiliteten til trenden og egen merkevare. Det er mer utfordrende å raskt tyde nettprat enn det er å tyde en nyhet for å forstå om merkevarens stemme og identitet stemmer overens med trenden. 

Ta for eksempel hashtags. Det kan være en bakhistorie til en trendende hashtag som kan forårsake tilbakeslag blant brukerne i sosiale medier. En vag hashtag som #WhyIStayed kan virke som en flott mulighet for markedsførere til å plassere merkevarebygging i samtalen. Ta for eksempel tweeten nedenfor fra DiGiorno Pizza:

Skjermbilde 2022-04-07 kl. 13.32.44
Det DiGiorno Pizza dessverre ikke var klar over før etter innlegget, er at hashtaggen #WhyIStayed var ment for overlevende fra familievold for å dele historiene sine om hvorfor de forble i et voldelig forhold. DiGiorno Pizza slettet tweeten kort tid etter og ba om unnskyldning, men skjermbilder lever evig.



Før vi runder av: Denne uken kom episode 6 av Markedslønsj som tar for seg nettopp «newsjacking» og akutt markedsføring. Hvordan kan du som markedsfører jobbe opportunistisk når det skjer uventede ting?

  1. Hva må være på plass av grunnmur og internkultur i et selskap?
  2. Hvordan kan du bruke merkedager i markedsføringen din?
  3. Vi presenterer noen caser fra selskaper som vi markedsførere kan lære
 
Markedslønsj ep 6
Hør episode 6 av Markedslønsj her!
 
Episode 7 som kommer 18. april blir en caseepisode rundt akutt markedsføring og newsjacking med Hanne Lill Johnsen, Markedssjef i Finn.no. 

God helg! 
 
Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.