Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Alt du vil vite om merkevaretracking💡

15. september 2023

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Alt du vil vite-1

God fredag,

Vi håper du har hatt en flott start på høsten. I forrige utgave kunne du lese om hva du kan forvente og hva du bør ha fokus på i tiden frem mot det nylig avholdte kommune- og fylkesvalget. Som en ledende leverandør av politiske målinger er vi meget tilfredse med nøyaktigheten i våre siste målinger.

I denne utgaven av "Alt du trenger å vite" vil vi utforske et helt annet emne - nemlig trackere og hvordan det kan brukes for å overvåke utviklingen av din merkevare over tid.

God lesing🍂😊



Hva er en tracker

En tracker er en kontinuerlig innsamling og måling av data over en lengre tidsperiode. En tracker hjelper deg med å spore og følge din merkevare i markedet, samt ulike KPI-er som kjøpshensikter, produktets ytelse, merkevarebevissthet og kundetilfredshet. Du kan velge å gjøre slike målinger hver uke, hver måned eller hvert kvartal, avhengig av hva som passer best for din bedrift og merkevare. Trackere har som mål å tilfredsstille de samme informasjonsbehovene som en enkeltundersøkelse, men det finnes noen viktige forskjeller og fordeler:

  • Løpende intervjuer: Ved å gjennomføre løpende intervjuer om hvordan målgruppen oppfatter merkevaren din over tid, får du muligheten til å raskt oppdage endringer i markedet og tilpasse markedsføringsstrategiene dine for å holde deg foran konkurrentene.

  • Faktabaserte beslutninger: Med regelmessige, robuste og riktige data kan det gjøres profesjonelle analyser slik at du du ta bedre, faktabaserte beslutninger.

  • Reduserer risiko for tilfeldigheter: En enkelt undersøkelse gir et øyeblikksbilde som kan være påvirket av tilfeldige forhold i markedet, mens en tracker som jevnlig samler data over tid, tar bort denne usikkerheten og øker stabiliteten i dataene.

  • Historisk data: Over tid bygger du opp en verdifull historisk database som kan brukes til spesialanalyser og langsiktig strategisk planlegging, inkludert analyser av enkeltkonkurrenter, smale målgrupper, produkt- og tjenesteutvikling, med mer.


Tips for å lykkes

Det er ingen tvil om at trackere kan være en betydelig investering for mange. Derfor er det viktig å sikre at investeringen blir riktig håndtert. Her er noen viktige punkter å vurdere når du begynner med tracking eller vurderer å bytte leverandør:

  • Stort nok utvalg: Velg en leverandør med tilgang på et stort nok panel. En tracker har behov for et betydelig trekkgrunnlag, da de ofte innebærer mange intervjuer per måned. Dette kan føre til at mindre paneler “brukes opp” på kort tid. Respondentene blir dermed ikke satt i karantene og besvarer samme undersøkelse for ofte og overbelastes, noe som reduserer påliteligheten i svarene.

  • Kvalitet i datakilden: Velg et panel med høy kvalitet som inkluderer dobbel godkjenning for registrering og kvalitetssikringsfunksjoner som varsler om juks, rette svarmønstre, flere kontoer og lignende.

  • Konsistens: Oppretthold konsistens i datainnsamlingen over tid for å bevare historisk sammenlignbarhet. Gjør eventuelle endringer nøye.

  • Valg av tidsintervall og skjema: Velg riktig kombinasjon av tidsintervaller for intervjuer, lengde på spørreskjema og antall intervjuer basert på dine spesifikke mål og målgruppe i samarbeid med en profesjonell partner.

  • Inkluder tracking i markedsbudsjettet: Gjør trackeren til en del av markedsbudsjettet for å sikre du har kontinuerlig riktig kunnskap om merkevarene dine.

  • Vær grundig i design av spørreskjema: Bruk tid på å utvikle et grundig spørreskjema og vær konsistent. Vurder nøye eventuelle konsekvenser av endringer.

  • Datavisualisering: Benytt profesjonelle datavisualiseringsverktøy som mye raskere gjør dataene lettfattelige og lett tilgjengelige.

Visualierins

Det er en ting å ha tilgang til data, men det er også avgjørende å gjøre dem forståelige, også for flere i bedriften. Med datavisualisering i Norstat Dashboard lastes data automatisk inn i en profesjonell og brukervennlig løsning. Den inneholder alle nødvendige filtre og undergrupper, slik at data på ulike målgrupper enkelt kan analyseres og presenteres for ulike formål.

For deg som ønsker å ta det enda et steg videre, tilbyr Norstat Dashboard også funksjonaliteter med mer avansert statistikk, inkludert drivere basert på regresjon, korrespondansekart/profilkart, viktighets-/dyktighetsmatriser, korrelasjoner, heatmaps og annet.

Dashboard_Home_221026



Møt folka

Møt Peter Brunell👋, senior prosjektleder i Norstat! 

Møtfolka

Hvilke vurderinger er viktige ved valg av trackingmetode?

«Det er avgjørende å nøye vurdere flere faktorer, inkludert tidsintervall for intervjuer, lengde og omfang av skjema, antall intervjuer, samt kvantitative og kvalitative KPIer. Norstat har dedikerte og erfarne prosjektledere med ansvar for flere av landets største merkevarers ukentlige og månedlige trackere. De står klare til å veilede deg gjennom disse vurderingene, slik at du kan maksimere utnyttelsen av ditt budsjett.»


Fun facts

Skjermbilde 2023-09-15 kl. 11.22.12

Følg norstatpanel.no på Instagram for mer morsom statistikk!



Norstat Quarterly Data – Know your people

Hvert kvartal gir vi deg verdifull data om 15 europeiske markeder med Norstat Quarterly Data. Med våre innsamlede data vil du motta oppdaterte data om tre tilbakevendende temaer: samfunn, forbruk og helse & velvære. Alle data blir visuelt presentert i Norstat Dashboard, slik at du kan følge trender over tid og sammenligne markeder på en enkel måte.

Få tilgang til Norstat Quarterly Data og se hvordan data kan visualiseres i Norstat Dashboard her: https://norstat.no/know-your/people

Ønsker du å vite mer om tracking, Norstat Dashboard eller mer om hva Norstat har å tilby? Ta kontakt med Natalie Melleby, salg og markedssjef i Norstat på natalie.melleby@norstat.no for en hyggelig prat!


God helg!
 


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.