Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi s√łkefeltet er tomt.

Alt du vil vite om merkevaretrackingūüí°

15. september 2023

Litt inspirasjon √• ta med seg inn i fredagen, 
med √łnske om en riktig god helg!

Alt du vil vite-1

God fredag,

Vi h√•per du har hatt en flott start p√• h√łsten. I forrige utgave kunne du lese om hva du kan forvente og hva du b√łr ha fokus p√• i tiden frem mot det nylig avholdte kommune- og fylkesvalget. Som en ledende leverand√łr av politiske m√•linger er vi meget tilfredse med n√łyaktigheten i v√•re siste m√•linger.

I denne utgaven av "Alt du trenger å vite" vil vi utforske et helt annet emne - nemlig trackere og hvordan det kan brukes for å overvåke utviklingen av din merkevare over tid.

God lesingūüćāūüėä



Hva er en tracker

En tracker er en kontinuerlig innsamling og m√•ling av data over en lengre tidsperiode. En tracker hjelper deg med √• spore og f√łlge din merkevare i markedet, samt ulike KPI-er som kj√łpshensikter, produktets ytelse, merkevarebevissthet og kundetilfredshet. Du kan velge √• gj√łre slike m√•linger hver uke, hver m√•ned eller hvert kvartal, avhengig av hva som passer best for din bedrift og merkevare. Trackere har som m√•l √• tilfredsstille de samme informasjonsbehovene som en enkeltunders√łkelse, men det finnes noen viktige forskjeller og fordeler:

  • L√łpende intervjuer: Ved √• gjennomf√łre l√łpende intervjuer om hvordan m√•lgruppen oppfatter merkevaren din over tid, f√•r du muligheten til √• raskt oppdage endringer i markedet og tilpasse markedsf√łringsstrategiene dine for √• holde deg foran konkurrentene.

  • Faktabaserte beslutninger: Med regelmessige, robuste og riktige data kan det gj√łres profesjonelle analyser slik at du du ta bedre, faktabaserte beslutninger.

  • Reduserer risiko for tilfeldigheter: En enkelt unders√łkelse gir et √łyeblikksbilde som kan v√¶re p√•virket av tilfeldige forhold i markedet, mens en tracker som jevnlig samler data over tid, tar bort denne usikkerheten og √łker stabiliteten i dataene.

  • Historisk data: Over tid bygger du opp en verdifull historisk database som kan brukes til spesialanalyser og langsiktig strategisk planlegging, inkludert analyser av enkeltkonkurrenter, smale m√•lgrupper, produkt- og tjenesteutvikling, med mer.


Tips for å lykkes

Det er ingen tvil om at trackere kan v√¶re en betydelig investering for mange. Derfor er det viktig √• sikre at investeringen blir riktig h√•ndtert. Her er noen viktige punkter √• vurdere n√•r du begynner med tracking eller vurderer √• bytte leverand√łr:

  • Stort nok utvalg: Velg en leverand√łr med tilgang p√• et stort nok panel. En tracker har behov for et betydelig trekkgrunnlag, da de ofte inneb√¶rer mange intervjuer per m√•ned. Dette kan f√łre til at mindre paneler ‚Äúbrukes opp‚ÄĚ p√• kort tid. Respondentene blir dermed ikke satt i karantene og besvarer samme unders√łkelse for ofte og overbelastes, noe som reduserer p√•liteligheten i svarene.

  • Kvalitet i datakilden: Velg et panel med h√ły kvalitet som inkluderer dobbel godkjenning for registrering og kvalitetssikringsfunksjoner som varsler om juks, rette svarm√łnstre, flere kontoer og lignende.

  • Konsistens: Oppretthold konsistens i datainnsamlingen over tid for √• bevare historisk sammenlignbarhet. Gj√łr eventuelle endringer n√łye.

  • Valg av tidsintervall og skjema: Velg riktig kombinasjon av tidsintervaller for intervjuer, lengde p√• sp√łrreskjema og antall intervjuer basert p√• dine spesifikke m√•l og m√•lgruppe i samarbeid med en profesjonell partner.

  • Inkluder tracking i markedsbudsjettet: Gj√łr trackeren til en del av markedsbudsjettet for √• sikre du har kontinuerlig riktig kunnskap om merkevarene dine.

  • V√¶r grundig i design av sp√łrreskjema: Bruk tid p√• √• utvikle et grundig sp√łrreskjema og v√¶r konsistent. Vurder n√łye eventuelle konsekvenser av endringer.

  • Datavisualisering: Benytt profesjonelle datavisualiseringsverkt√ły som mye raskere gj√łr dataene lettfattelige og lett tilgjengelige.

Visualierins

Det er en ting √• ha tilgang til data, men det er ogs√• avgj√łrende √• gj√łre dem forst√•elige, ogs√• for flere i bedriften. Med datavisualisering i Norstat Dashboard lastes data automatisk inn i en profesjonell og brukervennlig l√łsning. Den inneholder alle n√łdvendige filtre og undergrupper, slik at data p√• ulike m√•lgrupper enkelt kan analyseres og presenteres for ulike form√•l.

For deg som √łnsker √• ta det enda et steg videre, tilbyr Norstat Dashboard ogs√• funksjonaliteter med mer avansert statistikk, inkludert drivere basert p√• regresjon, korrespondansekart/profilkart, viktighets-/dyktighetsmatriser, korrelasjoner, heatmaps og annet.

Dashboard_Home_221026



M√łt folka

M√łt Peter BrunellūüĎč, senior prosjektleder i Norstat! 

M√łtfolka

Hvilke vurderinger er viktige ved valg av trackingmetode?

¬ęDet er avgj√łrende √• n√łye vurdere flere faktorer, inkludert tidsintervall for intervjuer, lengde og omfang av skjema, antall intervjuer, samt kvantitative og kvalitative KPIer. Norstat har dedikerte og erfarne prosjektledere med ansvar for flere av landets st√łrste merkevarers ukentlige og m√•nedlige trackere. De st√•r klare til √• veilede deg gjennom disse vurderingene, slik at du kan maksimere utnyttelsen av ditt budsjett.¬Ľ


Fun facts

Skjermbilde 2023-09-15 kl. 11.22.12

F√łlg norstatpanel.no p√• Instagram for mer morsom statistikk!



Norstat Quarterly Data ‚Äď Know your people

Hvert kvartal gir vi deg verdifull data om 15 europeiske markeder med Norstat Quarterly Data. Med v√•re innsamlede data vil du motta oppdaterte data om tre tilbakevendende temaer: samfunn, forbruk og helse & velv√¶re. Alle data blir visuelt presentert i Norstat Dashboard, slik at du kan f√łlge trender over tid og sammenligne markeder p√• en enkel m√•te.

Få tilgang til Norstat Quarterly Data og se hvordan data kan visualiseres i Norstat Dashboard her: https://norstat.no/know-your/people

√ėnsker du √• vite mer om tracking, Norstat Dashboard eller mer om hva Norstat har √• tilby? Ta kontakt med Natalie Melleby, salg og markedssjef i Norstat p√• natalie.melleby@norstat.no for en hyggelig prat!


God helg!
 


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.