Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Utendørscase til inspirasjon: Podimo ✨

22. september 2023

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag! 

Vår kjære samarbeidspartner og sponsor Clear Channel deler denne uken et spennende case med deg i ukens Faglig Fredag; et case som virkelig viser effekten av utendørsreklame!

Clear Channel leverer utendørsreklame på ulike flater og formater, og har blant annet sin egen Create-avdeling som jobber med det kreative mulighetsrommet man har ved å bruke utendørs. I denne ukens case ser vi hvordan samspillet mellom kunde og medie, ulike flater og kreativitet, skaper effekt og minneverdige kampanjer.

Sett deg godt til rette og bli inspirert til din neste utendørsreklame!

Norge_Podimo_2023_v23_Create Jernbanetorget-16

Hva var briefen?

Podimo ble lansert i 2021 og er den eneste aktøren med et bredt utvalg innen både podkast og lydbøker. I briefen ønsket Podimo å bygge kjennskap og treffe et nytt publikum samt glede eksisterende fans ved å tilføre lyd til reklame på en engasjerende måte. Innsikt viser at nordmenn aldri har lyttet så ofte til podkast som i 2023, og at de som har lyttet det siste året eller oftere utgjør hele 46 prosent. 30-39 åringene lytter nå oftere til podkast enn 20-29 åringene som tradisjonelt har lyttet oftest, og 36 prosent av disse startet på bakgrunn av anbefalinger fra venner og/eller familie. Samtidig vet vi at sommeren er høysesong for strømming av lydunderholdning.

Så hvordan kunne vi sammen utnytte kraften Podimo har med sine podkast-profiler og følgerbase, til å skape engasjement og spredningspotensiale?

For å gå løs på denne utfordringen baserte Clear Channel innholdet i kampanjen på briefen, målgruppene og innsikten vi tilegnet oss, og gjennom idéprosessen mellom Podimo, Clear Channel og Dentsu landet man på en lyddusj tilknyttet plakater med live-lyd for interaksjon med publikum. Og ikke nok med det – Clear Channel kom også med ideen om å gjøre dette til en live podkastfestival i hjertet av Oslo, hvor det fremdeles er flest som lytter til podkast!

Norge_Podimo_w24_2023_Adshel-3

Kampanjeinnhold til inspirasjon

Kampanjen ble startet med tilstedeværelse nasjonalt med adshels, mens hovedkampanjen var i Oslo forsterket med adshels og reklame innvendig på kollektivtrafikken. Hovedkampanjen fikk den beste plasseringen midt på Jernbarnetorget i Oslo, hvor det ble bygget et podkast-studio, hvor Clear Channel var ansvarlig for å bygge det lydisolert, ettersom opptakene skulle brukes som episoder i appen. Konstruksjonen krevde også air-condition, vinduer slik at publikum kunne følge med, plass til flere profiler, produsent og teknisk utstyr. En rigg til inspirasjon!

Et helt nytt sendeskjema ble laget med fokus på kvalitetsinnhold, slik at publikum så verdien i å komme til studioet på Jernbanetoget. I tillegg ble det lagt opp til en solid SoMe-rigg for deling av materiell og innhold.

Norge_Podimo_2023_v23_Create Jernbanetorget-5

Det ble delt ut kaffe, satt frem stoler og benker til publikum, og lyden ble sendt ut via høyttalere til publikum. Podkast-profilene gikk selv rundt blant publikum, og det ble delt ut premier.

Så hva sier resultatene?

Det ble gjennomført to tester gjennom Demoskop i de to ulike kampanjeperiodene med en svært positiv utvikling:

  • Observasjon økte med 180%
  • Om man ville kjøpt produktet/tjenesten økte med 175%
  • Om man har søkt etter informasjon om produktet/tjenesten økte med 150%
  • Besøkt/tatt kontakt med salgsstedet økte med 175%
  • Kjøpsintensjonen økte med 40%

I tillegg så man en 8% vekst i Podimos kjennskap, en 37,7% økning i følgere på sosiale medier og 40 000 views i snitt på de beste videoene i SoMe mot et gjennomsnitt på 2000-5000 normalt – noe som ytterligere viser effekten av utendørs, og de gode synergiene man kan bygge mellom kanalene med utendørs i mediemiksen.

Fikk du ikke med deg kampanjen live og vil få en smakebit av opplevelsen?
Se video fra kampanjen
her da vel!

Husk å melde deg på våre kommende arrangementer, god helg!


 


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.