Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, med Ăžnske om en riktig god helg!
Aller fÞrst, hva er «Dark Social»?
Begrepet «Dark Social», ogsÄ kjent som Direct Social, ble opprinnelig skapt av Alexis C. Madrigal i 2012, i en artikkel med tittelen "Dark Social: We Have the Whole History of the Web Wrong" publisert i The Atlantic.
«Dark Social» refererer til deling av innhold via e-post, direktemeldinger og foruminnlegg som ikke kan spores. Eksempler pÄ slike kanaler er:
- Private meldingsapper (f.eks. WhatsApp, Discord, Slack, SMS)
- E-poster
- Private meldinger i apper (f.eks. Facebook Messenger, Instagram DM osv.)
- Private sosiale mediekanaler, for eksempel lukkede Facebook-grupper, private subreddits eller personlig profilinnhold som bare deles med venner/fĂžlgere
- Muntlig, inkludert podcast-omtaler, personlige samtaler pÄ telefonen
Madrigal skrev da at vi bare ser â og mĂ„ler â toppen av isfjellet som deles, og han hadde selvfĂžlgelig rett. Den private karakteren til mĂžrke sosiale kanaler gjĂžr det nesten umulig for markedsfĂžrere Ă„ finne ut hva kilden til trafikken er.
Hvorfor kalles det 'Dark Social'?
MĂžrke sosiale kilder kan sjeldent mĂ„les fordi de er private eller fordi analyseprogramvare ikke kan kategorisere dem nĂžyaktig - enten fordi kilden er skjult eller koblingen ikke har UTM-parametere. Ved klikk pĂ„ delte lenker i mĂžrke kanaler vil den resulterende nettstedstrafikken mangle henvisningsinformasjon, noe som videre fĂžrer til at disse besĂžkene blir kategorisert som direkte trafikk i analysedashbordet. Les mer her: The Rise of Dark Social & How Itâs Affecting Your Brand
Anti-social media movement
Samtlige sosiale plattformer rapporterer fortsatt kraftig vekst og vi bruker mer tid enn noen gang pÄ telefonene vÄre, med endelÞs scrolling som én av hovedaktivitetene. Men ved en nÊrmere titt pÄ brukerstatistikken ser man nye tendenser som har viktige implikasjoner for hvordan merkevarer bruker sosiale medier til annonsering.
2019-funn fra Edison Research og Triton Digital viste allerede da at bruken av sosiale medier generelt blant amerikanere fra 12 til 34 Är pÄ tvers av flere plattformer enten hadde flatet ut eller avtatt. Det samme viste 2019-forskning fra Global Web Index som ogsÄ tydet pÄ at millennial- og Gen-Z-publikums forbruk av mange sosiale plattformer var enten flatt, synkende eller ikke Þkende i samme grad som tidligere.
Dette er nÄ kjent som den antisosiale mediebevegelsen, og du kan lese mer om den her: Reshaping Social: Introducing the Anti-Social Media Era
Hvorfor flykter ungdommen fra Ă„pne sosiale medier?
BÄde frykt for eget personvern som resultat av datalekkasjer, sÄvel som pÄvist misbruk av personvernsdata hos de stÞrste plattformene har vÊrt medvirkende faktorer for bevegelsen. I tillegg har vi de seneste Ärene sett Þkt fokus pÄ og bevissthet om hvordan sosiale medier pÄvirker mental helse; digital detox har definitivt blitt en trend. Sistnevnte gjorde seg spesielt viktig etter enorm digital aktivitet under pandemien.
Dog er den mest bemerkelsesverdige og identifiserbare trenden populariteten til mer lukkede grupper av mennesker med felles interesser. Yngre generasjoner spesielt er mindre interessert i tradisjonelle sosiale medier tilrettelagt for alle, og mer interessert i Ă„ engasjere seg med likesinnede, som videre har Ăžkt populariteten til spesialiserte plattformer som Pinterest, Reddit og andre nisjeversjoner av sosiale medier.
Etter Ä ha brukt Ärevis pÄ Ä konstruere nÞye kuraterte nettidentiteter og akkumulere hauger av nettbaserte «venner», Þnsker de unge Ä fÄ vÊre seg selv og fÄ ekte venner basert pÄ felles interesser. De Þnsker ogsÄ privatliv, sikkerhet og et pusterom fra horden av mennesker pÄ Äpne sosiale plattformer, deriblant foreldrene deres.
SÄ tidlig som i 2019 skrev Mark Zuckerberg at private meldinger og smÄ grupper er de raskest voksende formene for nettbasert kommunikasjon og at tiden for store og sentraliserte sosiale medier er forbi.
«Digital campfire»
I en artikkel fra Harvard Business Review om samme emne, utviklet forfatteren Sara Wilson begrepet "digital campfire" som en mÄte Ä identifisere den stadig mer populÊre mÄten folk samhandler pÄ nettet. Som Wilson skriver:
'NÄr sosiale medier fÞles som en overfylt flyplassterminal der alle er - men ingen er spesielt begeistret for Ä vÊre, tilbyr digitale leirbÄl en mer intim oase hvor mindre grupper av mennesker er glade for Ä samles rundt felles interesser.'
Disse sÄkalte digitale leirbÄlene kan klassifiseres i:
- Private meldinger
- Mikrosamfunn
- Delte opplevelser
Alle disse forskjellige sosiale sammenkomstene pĂ„ nettet har forskjellige mĂ„l, kontekster og nivĂ„er av fortrolighet mellom deltakerne. Fra private meldingsgrupper og fora til mer offentlige fora og sosiale mediegrupper â disse typene sosiale sammenkomster har alle Ă©n ting til felles: brukerne har en felles interesse og samles av en nisje, et emne eller et forhold.
Du kan bÄde lese mer om de ulike digitale leirbÄlene og se en forklarende video i artikkelen: The Era of Anti-Social Media
SĂ„, hvordan markedsfĂžrere bak lukkede dĂžrer?
Grunnet sin private natur kan disse mÞrke sosiale kanalene bÄde vÊre utfordrende Ä finne og fÄ innpass i, men kan gi desto stÞrre konkurransefortrinn for de merkevarene som evner Ä oppnÄ tilgang til samtalen pÄ innsiden.
Det fÞrste og kanskje viktigste trinnet er Ä undersÞke og forstÄ de distinkte egenskapene til det Þnskede nettforumet man forsÞker Ä nÄ. Ved innpass vil det neste trinnet vÊre Ä opptre med bÄde autentisitet og ansvar. Annonsering pÄ/ved digitale leirbÄl krever en delikat tilnÊrming, hvor én stÞrrelse pÄ ingen mÄte passer alle.
ForsÞk pÄ Ä ta over samtalen kan fÞre til at mÄlgruppen ikke bare mister interessen, men reagerer med avsky. En effektiv metode, som er ogsÄ velkjent innen Äpne sosiale medier, er Ä knytte merkevaren din til influensene som allerede er anerkjent av fellesskapet man sÞker Ä nÄ. Disse deltakerne har allerede tillit fra fellesskapet, og kan tilpasse din merkevare til bÄde seg selv og det Þnskede fellesskapet slik at man enklere fÄr innpass. Men vÊr obs, pÄ lik linje som ved bruk av influensere i tradisjonelle og Äpne medier, vil bruk av influensere i digital leirbÄl kun fungere dersom det gjÞres pÄ mÄlgruppens premisser.
Det er ogsÄ viktig Ä merke seg at for mange mennesker er disse mikrosamfunnene en trygg havn og en kilde til tilhÞrighet og tilknytning. Mikrosamfunnene tilbyr et rom der enkeltpersoner Äpent kan dele tanker, fÞlelser og interesser uten frykt for Ä bli dÞmt. Merkevarer bÞr derfor vÊre svÊrt nÞye med Ä unngÄ generaliseringer, stereotypier og annet stÞtende innhold, og vÊre Äpne for tilbakemeldinger og villige til Ä svare deretter. Dette viser et genuint engasjement for fellesskapet og kan bidra til Ä bygge tillit og et positivt omdÞmme over tid.
Med den riktige tilnÊrming kan mÄlretting mot mikrosamfunn vÊre en effektiv mÄte for merkevarer Ä nÄ ut til, og engasjere seg med mÄlgruppen sin pÄ en meningsfull mÄte!
Fem do's & donts i mĂžrke kanaler:
- Research de distinkte egenskapene til forumet du Þnsker Ä delta i, og vis respekt for bÄde gjeldende regler og sjargong.
- Lag skreddersydd innhold
Husk at du griper inn i et privat, mindre formelt forum: gjenbruk av reklame og budskap fra andre kampanjer risikerer Ä bli oppfattet som ute av kontekst og irrelevant. Knytt gjerne merkevaren din til profiler som allerede er anerkjent av fellesskapet man sÞker Ä nÄ. - Oppmuntre til samtaler
MÞrke sosiale kanaler er ikke en publiseringsplattform, men snarere en anledning for merkevaren Ä sette i gang en samtale. - UnngÄ salgsprat
Forbrukere i dag er godt vant til salgssjargong og pÄtrengende annonser. Selv om de kanskje aksepterer dette i andre kanaler, bÞr merkevarer i mÞrke sosiale kanaler ha en grunn til Ä vÊre der, utover et salgsargument. à samle et team av brukere for Ä danne et nytt fellesskap, tilby eksklusive forhÄndsvisninger av produkter og tjenester eller gi tilgang bak kulissene, er alle gode eksempler pÄ hvordan en merkevare kan tilfÞre verdi til et mikrosamfunn, som strekker seg utover rent salg! - Tenk utover tradisjonelle markedsfÞringsmÄl
MÞrk sosial aktivitet kan ikke spores pÄ vanlige mÄter, sÄ her mÄ man tenke nytt om hvordan kampanjesuksess skal mÄles. For eksempel kommer slike kanaler aldri til Ä levere enorme tall hva gjelder rekkevidde, men ved Ä eksempelvis benytte den sosiale valutaen til en influenser, kan man nÄ bÄde nye og mer mottakelige publikum.
Helt pÄ tampen, noen nyttige artikler innen tematikken:
Dark Social in 2023: Hereâs Why (and How) You Should Track It
Understanding And Utilizing Dark Social In Marketing
Seeing in the Dark: How to Use Dark Social to Your Marketing Advantage