Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi sĂžkefeltet er tomt.

Dark Social, Anti-social media & Digital campfiresđŸ“ČđŸ–€

29. september 2023

Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, med Ăžnske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag!
 
Denne fredagen skal vi ta en nĂŠrmere titt pĂ„ begrepene «Dark Social», «Anti-social media movement» og «Digital campfires», fĂžr vi runder av med noen do's & don'ts for deg som vurderer annonsering i slike kanaler. God lesing! 


Aller fĂžrst, hva er «Dark Social»? 

Begrepet «Dark Social», ogsĂ„ kjent som Direct Social, ble opprinnelig skapt av Alexis C. Madrigal i 2012, i en artikkel med tittelen "Dark Social: We Have the Whole History of the Web Wrong" publisert i The Atlantic.

«Dark Social» refererer til deling av innhold via e-post, direktemeldinger og foruminnlegg som ikke kan spores. Eksempler pĂ„ slike kanaler er: 

  • Private meldingsapper (f.eks. WhatsApp, Discord, Slack, SMS)
  • E-poster
  • Private meldinger i apper (f.eks. Facebook Messenger, Instagram DM osv.)
  • Private sosiale mediekanaler, for eksempel lukkede Facebook-grupper, private subreddits eller personlig profilinnhold som bare deles med venner/fĂžlgere
  • Muntlig, inkludert podcast-omtaler, personlige samtaler pĂ„ telefonen

Madrigal skrev da at vi bare ser – og mĂ„ler – toppen av isfjellet som deles, og han hadde selvfĂžlgelig rett. Den private karakteren til mĂžrke sosiale kanaler gjĂžr det nesten umulig for markedsfĂžrere Ă„ finne ut hva kilden til trafikken er. 

Hvorfor kalles det 'Dark Social'?

MĂžrke sosiale kilder kan sjeldent mĂ„les fordi de er private eller fordi analyseprogramvare ikke kan kategorisere dem nĂžyaktig - enten fordi kilden er skjult eller koblingen ikke har UTM-parametere. Ved klikk pĂ„ delte lenker i mĂžrke kanaler vil den resulterende nettstedstrafikken mangle henvisningsinformasjon, noe som videre fĂžrer til at disse besĂžkene blir kategorisert som direkte trafikk i analysedashbordet. Les mer her: The Rise of Dark Social & How It’s Affecting Your Brand

Skjermbilde 2023-09-28 kl. 12.20.38


Anti-social media movement

Samtlige sosiale plattformer rapporterer fortsatt kraftig vekst og vi bruker mer tid enn noen gang pĂ„ telefonene vĂ„re, med endelĂžs scrolling som Ă©n av hovedaktivitetene.  Men ved en nĂŠrmere titt pĂ„ brukerstatistikken ser man nye tendenser som har viktige implikasjoner for hvordan merkevarer bruker sosiale medier til annonsering.

2019-funn fra Edison Research og Triton Digital viste allerede da at bruken av sosiale medier generelt blant amerikanere fra 12 til 34 Ă„r pĂ„ tvers av flere plattformer enten hadde flatet ut eller avtatt. Det samme viste 2019-forskning fra Global Web Index som ogsĂ„ tydet pĂ„ at millennial- og Gen-Z-publikums forbruk av mange sosiale plattformer var enten flatt, synkende eller ikke Ăžkende i samme grad som tidligere.

Dette er nĂ„ kjent som den antisosiale mediebevegelsen, og du kan lese mer om den her: Reshaping Social: Introducing the Anti-Social Media Era

Hvorfor flykter ungdommen fra Ă„pne sosiale medier?

BĂ„de frykt for eget personvern som resultat av datalekkasjer, sĂ„vel som pĂ„vist misbruk av personvernsdata hos de stĂžrste plattformene har vĂŠrt medvirkende faktorer for bevegelsen. I tillegg har vi de seneste Ă„rene sett Ăžkt fokus pĂ„ og bevissthet om hvordan sosiale medier pĂ„virker mental helse; digital detox har definitivt blitt en trend. Sistnevnte gjorde seg spesielt viktig etter enorm digital aktivitet under pandemien. 

Dog er den mest bemerkelsesverdige og identifiserbare trenden populariteten til mer lukkede grupper av mennesker med felles interesser. Yngre generasjoner spesielt er mindre interessert i tradisjonelle sosiale medier tilrettelagt for alle, og mer interessert i Ă„ engasjere seg med likesinnede, som videre har Ăžkt populariteten til spesialiserte plattformer som Pinterest, Reddit og andre nisjeversjoner av sosiale medier. 

Etter Ă„ ha brukt Ă„revis pĂ„ Ă„ konstruere nĂžye kuraterte nettidentiteter og akkumulere hauger av nettbaserte «venner», Ăžnsker de unge Ă„ fĂ„ vĂŠre seg selv og fĂ„ ekte venner basert pĂ„ felles interesser. De Ăžnsker ogsĂ„ privatliv, sikkerhet og et pusterom fra horden av mennesker pĂ„ Ă„pne sosiale plattformer, deriblant foreldrene deres. 

SÄ tidlig som i 2019 skrev Mark Zuckerberg at private meldinger og smÄ grupper er de raskest voksende formene for nettbasert kommunikasjon og at tiden for store og sentraliserte sosiale medier er forbi.

iStock-1410226751


«Digital campfire»

I en artikkel fra Harvard Business Review om samme emne, utviklet forfatteren Sara Wilson begrepet "digital campfire" som en mĂ„te Ă„ identifisere den stadig mer populĂŠre mĂ„ten folk samhandler pĂ„ nettet. Som Wilson skriver: 

'NÄr sosiale medier fÞles som en overfylt flyplassterminal der alle er - men ingen er spesielt begeistret for Ä vÊre, tilbyr digitale leirbÄl en mer intim oase hvor mindre grupper av mennesker er glade for Ä samles rundt felles interesser.'

Disse sÄkalte digitale leirbÄlene kan klassifiseres i:

  • Private meldinger
  • Mikrosamfunn
  • Delte opplevelser

Alle disse forskjellige sosiale sammenkomstene pĂ„ nettet har forskjellige mĂ„l, kontekster og nivĂ„er av fortrolighet mellom deltakerne. Fra private meldingsgrupper og fora til mer offentlige fora og sosiale mediegrupper – disse typene sosiale sammenkomster har alle Ă©n ting til felles: brukerne har en felles interesse og samles av en nisje, et emne eller et forhold.

Du kan bĂ„de lese mer om de ulike digitale leirbĂ„lene og se en forklarende video i artikkelen: The Era of Anti-Social Media

Group 1046


SĂ„, hvordan markedsfĂžrere bak lukkede dĂžrer?

Grunnet sin private natur kan disse mÞrke sosiale kanalene bÄde vÊre utfordrende Ä finne og fÄ innpass i, men kan gi desto stÞrre konkurransefortrinn for de merkevarene som evner Ä oppnÄ tilgang til samtalen pÄ innsiden.

Det fĂžrste og kanskje viktigste trinnet er Ă„ undersĂžke og forstĂ„ de distinkte egenskapene til det Ăžnskede nettforumet man forsĂžker Ă„ nĂ„. Ved innpass vil det neste trinnet vĂŠre Ă„ opptre med bĂ„de autentisitet og ansvar. Annonsering pĂ„/ved digitale leirbĂ„l krever en delikat tilnĂŠrming, hvor Ă©n stĂžrrelse pĂ„ ingen mĂ„te passer alle.

ForsĂžk pĂ„ Ă„ ta over samtalen kan fĂžre til at mĂ„lgruppen ikke bare mister interessen, men reagerer med avsky. En effektiv metode, som er ogsĂ„ velkjent innen Ă„pne sosiale medier, er Ă„ knytte merkevaren din til influensene som allerede er anerkjent av fellesskapet man sĂžker Ă„ nĂ„. Disse deltakerne har allerede tillit fra fellesskapet, og kan tilpasse din merkevare til bĂ„de seg selv og det Ăžnskede fellesskapet slik at man enklere fĂ„r innpass. Men vĂŠr obs, pĂ„ lik linje som ved bruk av influensere i tradisjonelle og Ă„pne medier, vil bruk av influensere i digital leirbĂ„l kun fungere dersom det gjĂžres pĂ„ mĂ„lgruppens premisser. 

Det er ogsĂ„ viktig Ă„ merke seg at for mange mennesker er disse mikrosamfunnene en trygg havn og en kilde til tilhĂžrighet og tilknytning. Mikrosamfunnene tilbyr et rom der enkeltpersoner Ă„pent kan dele tanker, fĂžlelser og interesser uten frykt for Ă„ bli dĂžmt. Merkevarer bĂžr derfor vĂŠre svĂŠrt nĂžye med Ă„ unngĂ„ generaliseringer, stereotypier og annet stĂžtende innhold, og vĂŠre Ă„pne for tilbakemeldinger og villige til Ă„ svare deretter. Dette viser et genuint engasjement for fellesskapet og kan bidra til Ă„ bygge tillit og et positivt omdĂžmme over tid. 

Med den riktige tilnÊrming kan mÄlretting mot mikrosamfunn vÊre en effektiv mÄte for merkevarer Ä nÄ ut til, og engasjere seg med mÄlgruppen sin pÄ en meningsfull mÄte!


Fem do's & donts i mĂžrke kanaler: 

  1. Research de distinkte egenskapene til forumet du Þnsker Ä delta i, og vis respekt for bÄde gjeldende regler og sjargong.

  2. Lag skreddersydd innhold
    Husk at du griper inn i et privat, mindre formelt forum: gjenbruk av reklame og budskap fra andre kampanjer risikerer Ä bli oppfattet som ute av kontekst og irrelevant. Knytt gjerne merkevaren din til profiler som allerede er anerkjent av fellesskapet man sÞker Ä nÄ.

  3. Oppmuntre til samtaler
    MĂžrke sosiale kanaler er ikke en publiseringsplattform, men snarere en anledning for merkevaren Ă„ sette i gang en samtale. 

  4. UnngÄ salgsprat
    Forbrukere i dag er godt vant til salgssjargong og pĂ„trengende annonser. Selv om de kanskje aksepterer dette i andre kanaler, bĂžr merkevarer i mĂžrke sosiale kanaler ha en grunn til Ă„ vĂŠre der, utover et salgsargument. Å samle et team av brukere for Ă„ danne et nytt fellesskap, tilby eksklusive forhĂ„ndsvisninger av produkter og tjenester eller gi tilgang bak kulissene, er alle gode eksempler pĂ„ hvordan en merkevare kan tilfĂžre verdi til et mikrosamfunn, som strekker seg utover rent salg!

  5. Tenk utover tradisjonelle markedsfÞringsmÄl
    MÞrk sosial aktivitet kan ikke spores pÄ vanlige mÄter, sÄ her mÄ man tenke nytt om hvordan kampanjesuksess skal mÄles. For eksempel kommer slike kanaler aldri til Ä levere enorme tall hva gjelder rekkevidde, men ved Ä eksempelvis benytte den sosiale valutaen til en influenser, kan man nÄ bÄde nye og mer mottakelige publikum.

Helt pÄ tampen, noen nyttige artikler innen tematikken:

Dark Social in 2023: Here’s Why (and How) You Should Track It
Understanding And Utilizing Dark Social In Marketing
Seeing in the Dark: How to Use Dark Social to Your Marketing Advantage


 Pssst: husk Ă„ melde deg pĂ„ hĂžstens kommende arrangementer!

Skjermbilde 2023-09-27 kl- 11-17-41
 
God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.