Aktuelt

    Videomarkedsføring: Trender, statistikk og eksempler!

    19. november 2021

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    faglig-fredag-1


    God Fredag!

    I dag skal vi ta en titt på ståa innen videomarkedsføring igjen.

    I 2021 indikerte 86% av bedriftene at de brukte video som et markedsføringsverktøy og bruken av video ser bare ut til å fortsette å øke. Cisco rapporterte at innen 2022 vil video utgjøre 82% av all nettrafikk.

    Trender innen videomarkedsføring

    La oss begynne med å se på hvilken retning trendene peker. Marketing Insider Group har laget en god artikkel som tar for seg 8 videomarkedsføringstrender for 2022. Les hele artikkelen her: 8 Exciting Video Marketing Trends for 2022.
    Eller få den korte oppsummeringen her: 

    • Live video har dukket opp som en viktig måte for merkevarer å få kontakt med forbrukere.
    • Video er en stadig viktigere del av SEO-strategien.
    • Vlogger og 'stories' på sosiale medier er gode måter å vise merkepersonlighet og skape en personlig forbindelse med publikummet ditt.
    • De fleste ser på videoer uten lyd.
    • Brukergenerert innhold (UCG) er den formen for nettinnhold som oppleves mest pålitelig.

    Og kanskje den mest spennende trenden, spesielt for SMB:

    • Bruk av smarttelefoner! Vi er langt forbi tiden hvor videomarkedsføring krevde dyrt utstyr og et stort produksjonsbudsjett. Selv merkevarer med både utstyr og budsjett benytter smarttelefoner for å lage mer relaterbart, autentisk innhold.

    Ta dette eksempelet: Apple selv ga konseptet en plattform i deres voldsomt vellykkede #ShotOniPhone-kampanje. Apple ba sine brukere sende inn sine beste iPhone-bilder for å få dem vist på en Apple-reklame eller reklametavle og benyttet på den måten UGC og massemedier på en og samme tid. 

    Gjennom årene har kampanjen generert mer enn 15 millioner bidrag og bevist at videoinnhold laget på en smarttelefon ikke kan skilles fra det vi ser i tradisjonelle medier.

     

    Skjermbilde 2021-11-19 kl. 10.52.08

     

    I likhet med denne kampanjen fra Apple innebærer de aller fleste trendene nevnt ovenfor bruk av sosiale medier. Så hvordan ser egentlig statistikken for de ulike sosiale plattformene ut hva videomarkedsføring angår? 

    Statistikk for video i sosiale kanaler

    Social Media Today publiserte nylig en artikkel som tar for seg video på tvers av de forskjellige sosiale medieplattformene. Artikkelen deler en infografikk fra Deposit Photos med statistikk delt opp som følger:

    1. Videomarkedsføringsoversikt
    2. YouTube-videostatistikk
    3. Facebook-videostatistikk
    4. TikTok-videostatistikk
    5. Instagram-videostatistikk

    Uavhengig av kanal ser man blant annet at nesten 70% av respondentene foretrekker korte snutter:

    Skjermbilde 2021-11-19 kl. 10.59.13

    Sjekk ut hele infografikken her: 32 Social Media Video Marketing Stats You Need to Know in 2022  

    Nysgjerrig på hvor trendene peker innen bruk av korte filmer? Hubspot publiserte denne uken en artikkel som tar for seg akkurat dette: 6 Short-Form Video Trends Online Marketers Should Watch in 2022

    Hva med lengre videoer?

    Selvom korte videoer er foretrukket i sosiale kanaler betyr ikke det at det ikke er rom for lengre videoer. 

    Så hvordan bruke lange videoer i markedsføring? 

    Plattformer som Facebook og Instagram har fokusert på langformatvideoer siden tidlig i 2017. Google har også begynt å rangere lengre videoer høyere i søkemotorresultater, noe som øker SEO-synligheten din.

    Eksempler på lengre formater: 

    • Intervjuer (formelle/uformelle)
    • Webinarer for å utdanne og samhandle med publikummet ditt
    • Livestream-arrangementer
    • Attester som et kraftig bevis/ kvalitetssikring av tjenestene eller produktene dine

    Sistnevnte har vi nylig benyttet oss av. Denne uken lanserte vi nemlig vår nye medlemsvideo som er laget av vår dyktige samarbeidspartner AVIA Produksjon.

    Videoen ble laget med hjelp av et knippe av våre flotte medlemmer som sa seg villig til å stille opp og fortelle om hvilke fordeler de ser med sitt MFO-medlemskap.

    Formålet med videoen er å rekruttere enda flere engasjerte markedsførere til MFO - slik at vi kan fortsette å innhente enda flere og bedre foredragsholdere våre medlemmer kan lære av. Ta en titt på videoen her og tips gjerne en bransjekollega du tror vil ha nytte av fordelene ved et MFO-medlemskap! 

     

    Langversjon_16x9_ MFO_Medlemsfordeler_ FINAL_V2

     

    Det er også AVIA som står bak den pinlig ærlige kampanjen for folkefavoritten Comfyballs. Kampanjen feirer salgssuksessen, samtidig som den skal nå ut til de som enda ikke bruker Comfyballs. Les mer og sjekk ut kampanjen her: 

    Skjermbilde 2021-11-19 kl. 11.40.46

    Dersom du går med tanken om å skape godt videoinnhold selv kan vi varmt anbefale deg å ta en prat med AVIA Produksjon.

    Til inspirasjon: 

    Litt inspirasjon helt til slutt! I denne artikkelen får du over 30 eksempler på ulike videoer brukt i markedsføring innenfor 11 ulike varianter:

    1. Forklarende video
    2. Produktmarkedsføring
    3. Video på sosiale medier
    4. Eksempler bak kulissene
    5. Virale videoeksempler
    6. Video e-postmarkedsføring 
    7. Geriljamarkedsføringsvideoer
    8. Interaktiv video
    9. Videoannonser
    10. Facebook-videomarkedsføring
    11. UGC-videomarkedsføring

    Se eksemplene her: 30+ Video Marketing Examples to Inspire Your Strategy in 2021

    Før vi runder av vil vi også minne alle våre kjære medlemmer på å huske å melde seg på årets siste frokostmøte den 3. desember. 

    For tredje året på rad arrangerer MFO, sammen med PLAN-B, sitt årlige talkshow! Som tidligere år, har vi også i 2021 med oss en av Norges mest erfarne Talkshowverter (og tidligere markedsfører) - Harald Rønneberg!

    På scenen får Harald besøk av et spennende bransjepanel med kloke hoder fra ApelandGoogleAnorakVipps og Oda.

    I år skal vi også snakke om en markedsføringskanal i store endringer! For å fortelle deg alt du lurer på om markedsføring i podkast, kommer Erik Bratland, Sales Director i Acast Norge; verdens ledende podkastsselskap, og Christina Eriksen Fagernes, leder for tv og podkast i PLAN-B - som står bak noen av de største kommersielle titlene i Norge.  

    Vi gleder oss en fantastisk morgen sammen med deg. MFO og PLAN-B lover overraskelser og goooood julestemning på Klingenberg kino. 

    Tidlig på´n 2021 - Cover-1
     
    God helg!
     
     
    MFO innsikt ny


    Logg deg inn på MFO Innsikt her!

    Ikke medlem i MFO? 

    Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.

     

     

    Av MFO