Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

7 globale markedsføringstrender for 2022

11. november 2021

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig-fredag-1


God Fredag!

 

Det nærmer seg et nytt markedsføringsår, og både spekulasjoner og spådommer for det kommende året er mange. 

Deloittes "2022 Global Marketing Trends"-undersøkelse, er en årlig rapport som utforsker syv trender som kan hjelpe bedriftsledere å navigere i et stadig mer komplekst miljø og bedre betjene sine kunder, ansatte og andre interessenter. Rapporten er basert på undersøkelser av 11 500 forbrukere og mer enn 1 000 globale ledere.

Wall Street Journal har skrevet en informativ og god oppsummering av rapporten som tar for seg 7 trender: 2022 Global Marketing Trends: Put Customers First

Men kjenner vi deg rett har du nok å henge fingrene i, så vi har gjort oppsummeringen enda mer kortfattet her: 

 

Trend 1. Formål – et fyrtårn for vekst

Jepp - det handler om bærekraft. Mange merker revurderer hvorfor de eksisterer og hvordan de har en innvirkning utover profitt – enten det er å skape en mer rettferdig verden eller nå netto-nullutslipp. Samtidig som pris og kvalitet fortsatt er blant de tre beste kjøpshensynene for de fleste forbrukere, blir formålsrelaterte kriterier stadig viktigere. Ved å være tro mot sin hensikt i kundeinteraksjoner, kan bedrifter få kontakt med enkeltpersoner på områder de bryr seg om og kan posisjonere dette som en konkurransedyktig differensiator, og skape en ny type vekst – en som gjenspeiler verdiene til alle interessenter.  

Group 34

 

Trend nummer én er i aller høyeste grad allerede gjeldene og derfor har Nr.17 i samarbeid med MFO satt opp enheldagskonferanse i januar kun dedikert til markedsføring og kommunikasjon av bærekraft.

På Green Camp skal du få alle verktøyene og kunnskapen du trenger for å steppe opp ditt bærekraftsarbeid! 

Les mer og meld deg på her

 

 

 

Trend 2: Autentisk og inkluderende markedsføring

Etterhvert som forbrukerpopulasjonen diversifiserer – for eksempel etter rase og etnisitet, seksuell legning eller forskjeller i evner – bør merkevarer autentisk reflektere en rekke bakgrunner og erfaringer i budskapene deres for å effektivt få kontakt med fremtidige kunder.

Og det holder ikke å bare markedsføre inkludering eller mangfold: 94 prosent av Gen Z forventer at selskaper tar stilling til viktige samfunnsspørsmål, og 90 % sier de er mer villige til å kjøpe produkter de anser som fordelaktige for samfunnet. Mange av merkevarene med høyest vekst er forpliktet til å oppnå rettferdige resultater på tvers av alle innflytelsesområder – arbeidsstyrke, markedsplass og samfunn.

mfokus-1x1-tekst

 

Vi hadde et spennende digitalt seminar om mangfold tidligere i år med artikler, foredrag og intervjuer av og med kloke hoder fra bransjen. 

Hvor bevisst er de ansvaret, hvordan jobber de aktivt med det, og hvilke konkrete tips har de til hvor man bør starte? Hør fra blant annet T

rigger, Telia, IKEA, Splay, NoName, SSB, BI, Costume, Helly Hansen, NRK og Tanrygsatn.

Les mer og få tilgang her

 

 

Trend 3: Bygg den intelligente kreative motoren

Etterhvert som data stadig blir mer kritisk for å kunne legge gode kundestrategier ansetter markedsførere i økende grad personer med analytiske ferdigheter.

En undersøkelse av 556 globale CMOer fant at analytisk ekspertise oftere ble sitert som en nøkkelferdighet enn kreativ ekspertise i samtlige bransjer. Ettersom organisasjoner bringer datavitere, strateger, programmerere og kreative sammen er samarbeid dem imellom nødvendigvis nøkkelen til å skape suksessfulle datadrevne markedsføringstiltak.

 

Trend 4: Møte kunder i en verden uten informasjonskapsler

Annonsører har benyttet tredjeparts-informasjonskapsler siden 1990-tallet og muliggjort både vekst og suksess på internett for mange. Det var gøy så lenge det varte, men grunnet sikkerhets- og personvernhensyn er nå cookiens tid i markedsføringslandskapet over. De store teknologiselskapene har én etter én besluttet å slutte å støtte for sporing ved hjelp av tredjeparts-informasjonskapsler. Tross forsinkelser vil 'sjefen sjøl'; Google med 65% av søkemarkedet, sette kroken på døra sent i 2023. 

For å kompensere for tapet øker mange organisasjoner nå innsamling og bruk av førstepartsdata for å kunne fortsette å levere relevante annonser til forbrukere. Veien videre stiller høyere krav til teknologisk infrastruktur. For eksempel vil en omfattende kundedataplattform, forbedret bruk av analyser og dypere relasjoner med økosystempartnere være nøkkelelementer for å klare å engasjere kunder i en verden uten informasjonskapsler.

Apropos kundedataplattformer, eller CDP om du vil; I følge Fortune Business Insights™ vil CDP-markedet nå 5 503,4 millioner dollar innen 2028. Til sammenligning var markedsstørrelsen på 942,9 millioner dollar i 2020. 

cookiedøden

Kontinuerlige teknologiske fremskritt og den økende bruken av maskinlæring og kunstig intelligens forventes også å øke veksten i markedet. Kundedataplattformer med AI i kjernen kan analysere forbrukerens kjøpsmønstre og foreslå de beste produktene i henhold til forbrukerens preferanser. 


Sjekk ut webinaret vi hadde om tematikken i august på MFO Innsikt her:

Cookiedøden - Hva gjør vi nå?

 

 

Trend 5: Utform menneske-sentriske dataopplevelser

Smart teknologi som geosporing og enhetslytting kan hjelpe markedsførere med å levere personlige opplevelser til forbrukere, men de kan også svekke tilliten når forbrukere opplever budskapene som påtrengende. Et godt sted å starte for å bygge menneskesentriske dataopplevelser er å få en forståelse av hvilke transaksjoner forbrukere finner nyttige. For eksempel finner 68 % av respondentene varsler om salgsvarer nyttige, mens 11 % anser dem som skumle. Likevel sier bare 26 % at annonser basert på enhetslytting er nyttige, og 53 % synes de er skumle.

Merkevarer kan bygge tillit hos forbrukere ved å vise åpenhet, demonstrere verdi og gi sine brukere alternativer for dataopplevelsene deres.

Trend 6: Hev hybridopplevelsen

Pandemien akselererte skiftet fra fysiske til digitale kanaler. Nå, ettersom flere virksomheter får lov å åpne igjen ligger utfordringen i å skape hybride opplevelser som integrerer det beste fra fysiske og digitale verdener.

Tre fjerdedeler av de undersøkte globale lederne sier de vil investere mer i å skape hybride opplevelser i løpet av de neste 12 månedene, med mål om å forbedre personalisering (43 %), kundetilknytning (40 %) og inkluderende opplevelser (38 %). Hvordan kan de oppnå dette? Ledere kan starte med å bruke prinsipper fra menneskesentrert design – utvide forbrukernes valg, integrere tilbakemeldinger og investere i teknologisk infrastruktur. 

Trend 7: Optimaliser kundeservice med AI

Mange organisasjoner bruker kunstig intelligens for å forutsi kundeadferd og levere mer personlige og kreative markedsføringsmeldinger. Men selv om kunstig intelligens kan bidra til å sikre at det riktige tilbudet når forbrukerne ved ethvert kontaktpunkt på reisen, er det ofte ikke tilstrekkelig for å skape en dynamisk kundeopplevelse.

For eksempel kan en selvbetjent chatbot som ikke kan koble kunder til levende representanter indirekte formidle at selskapet prioriterer kostnadsbesparelser fremfor hjelpsomhet. Å ansette kundeserviceagenter og integrere kunstig intelligens i kritiske deler av kundeopplevelsen – fra å produsere tilbud til rett tid og å gi servicerepresentanter relevant informasjon – kan hjelpe merkevarer med å levere helhetlige og effektive kundeløsninger.

Det er altså ingen tvil om at vi går nok et spennende markedsføringsår i møte. Som markedsfører er det ikke småtteri vi skal oversikt over - og landskapet er i kontinuerlig endring.

Litt overveldet?

De syv trendene i ukens Faglig Fredag er både brede og globale, men heldigvis, tradisjonen tro skal vi kickstarte et nytt markedsføringsår med å gi deg de aller viktigste forbrukertrendene for det kommende året!

I januar 2022 er vi så heldige å få rådyktige Vicky Loomes fra TrendWatching på besøk igjen. Nytt av året vil vi også ta en enda nærmere titt på forbrukertrendene her til lands, og ingen ringere enn Paal Fure skal være vår guide!

Sammen skal vi forutse fremtiden for både det globale og lokale markedet. Vi skal dykke inn i forbrukerens vaner og forventninger og gi deg innsikten du trenger for å holde deg ett skritt foran i 2022. 

Målet med frokostmøtet er at du skal føle deg litt tryggere på hva du skal gjøre for å møte dine kunders behov og forventninger det kommende året.

Trendwatchingcoverny-1

 

Les mer og meld deg på her

God helg!

 
 
MFO innsikt ny


Logg deg inn på MFO Innsikt her!

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.