Aktuelt

    Tidlig på'n - Fjorårets spådommer & årets panel!

    2. desember 2022

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    Group 40


    God Fredag!

     

    Neste uke arrangerer vi årets siste MFO frokostmøte, og tradisjonen tro blir det i form av et førjulstalkshow på Klingenberg Kino🎄✨

    For å lade opp årets 'Tidlig på'n - med Harald Rønneberg' den 8. desember skal vi ta en kort recap av fjorårets juleavslutning, samt ta en sniktitt på årets bransjepanel.



    Tidlig på'n 2021: 

    IMG-5006-1-1

     
    I fjor hadde vi hadde et knallsterkt faglig panel på plass med representanter fra Apeland, Google, Anorak og Vipps:

    Group 263
     

    Panelet tok for seg lærdommer fra markedsføringsåret 2021, og delte sine spådommer for 2022.

    Her kan du se aftermovie fra fjorårets 'Tidlig på'n':

    HubSpot Video

     

    Og hele opptaket fra i fjor ligger selvfølgelig ute på MFO Innsikt, dersom du har lyst til å se hele paneldebatten før årets panel inntar scenen neste uke!



    Key takeaways fra panelet i 2021: 

    • Merkevareessens
      Hva er ditt løfte, og hvordan skal du innfri det? Definer tydelig hva din organisasjon skal være for deres kunder eller brukere. Kok det ned til bare noen få ord eller setninger, som alle i bedriften kjenner og forstår betydningen av slik at alle trekker i samme retning, hele tiden. En merkevare bør bygges innenfra og ut.

    • Fortelle færre og bedre historier
      Dropp støyet og gjør heller noen få gode ting som blir lagt merke til. Heller «Interessant hver gang» enn «Alltid på».

    • Jobb strategisk med kreativitet
      Strategi og kreativitet bør være likestilt i en idéprosess. Det kan være enkelt å utvikle en god idé, men den bør være forankret i merkevarestrategien for å ha langsiktig verdi. Taktisk kommunikasjon har lov til å være kortsiktig, mens den strategiske bør ikke ha noen utløpsdato.

    • Ta eierskap til din rolle som markedsfører for hele bedriften
      Sett deg inn i og forstå hva som kreves for at andre enheter i organisasjonen når sine mål og ha en helhetlig forretningsforståelse. Forsøk å oversette hva markedsføring bidrar med inn til hele organisasjonen, i et språk som alle kan forstå. Ta et større ansvar for argumentasjon og begrunnelse i de valgene som tas, og sett pris på nysgjerrig interesse. 

    • Kultur og merkevare går hånd i hånd
      For å lykkes må man få med seg hele organisasjonen i å skape en kultur som skal levere på målene organisasjonen har satt seg, og forsterke det som skaper mest mulig fart og fokus. Hvis det interne ikke speiler det eksterne, vil man ikke lykkes. 

    • Ikke "optimaliser deg i hjel"uten å tenke på hvordan du skal bygge sterke posisjoner ute i forbrukernes hjerte og hjerne. Uten å vite hvor man skal, hvilke drivere som er viktige og hvilke løfter man skal levere på vil optimaliseringen kun ha kortsiktig effekt.

    • Spådommer for 2022
      Året som kommer vil by på mer personvern, men også mer fokus på reklame som gir effekt. Video vil bli stadig viktigere og vi vil se enda flere videoformater. Vi kan signere på at dette ble tilfellet for året som snart er over, men lite visste vi for et år siden at vi idag står i helt andre og nye markedsmessige utfordringer som vil sette nye premisser for 2023. 

      Skjermbilde 2021-12-03 kl. 11.27.13


    Tidlig på'n 2022: 

     

    I 2021 var vi på dette tidspunktet på full fart inn i en ny smittebølge, og en uventet ekstra nedstengning traff oss alle hardt. Samtidig var vi i full gang med vaksinasjoner og trodde enden på krisen var nær, helt uvitende om at en ny krise skulle inntreffe ganske snart, og med enorme ringvirkninger. Og det er nettopp denne perfekte stormen vi havnet i, som skal drøftes av panelet neste uke, fra et markedsføringsperspektiv!

    Hvordan påvirkes vår adferd i tider med endrede økonomiske forutsetninger? Postpandemi, økende renter og strømpriser. Matprisene spiser opp budsjettet og det er fremdeles krig i Europa. 

    Det kan se litt mørkt ut og vi lurer på hva slags rolle og ansvar Markedsføring kan få og ha videre. Kan kreativitet og kommunikasjon bli en positiv motkraft

    Harald skal sammen med et spennende og bredt representert panel uttale seg fra ulike perspektiver og ståsted, og skape god morgenstemning rundt et alvorlig tema.

    Årets panel består av:

    • Torbjørn Røe Isaksen, Samfunnsredaktør E24

    • Fredrik Svartdal Færevaag, Høyskolelektor i psykologi

    • Anne Marie Schrøder, Kommunikasjonssjef Matvett

    • Janne Brenda Lysø, Kreativ leder i Pol

    • John Lauring Pedersen, Administrerende direktør i Opinion

    I tillegg byr vi som alltid på en god dose humor, fantastisk underholdning og julestemning. Velkommen skal du være🎄✨

    Nyhetsbrev bilde tidlig pån 22

     
    God helg!
     


    Ikke medlem i MFO? 

    Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.