Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Jul og økonomisk reorientering

9. desember 2022

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Group 40


God førjuls fredag!

Vi opplever for tiden en økonomisk reorientering, som vi tror kan være en sunn påminnelse om egen og samfunnets økonomiske tilstand. Folk blir mer bevisste på eget forbruk og forpliktelser, og mange justerer seg deretter. 



I dagens Faglige fredag har vi invitert Administrerende direktør i Opinion, John Lauring Pedersen til å dele sine refleksjoner rundt dette temaet basert på faktiske
tall og innsikt.

 


John opinion-1

Prisene øker, og lommeboka minker. Men hva gjør det med forbrukernes atferd og preferanser? - Vi kan tydelig se konturene av en varig endring i folks tankesett, og tillater oss å kalle dette en nyttig krise. 

Forbrukernes tillit til egen og landets økonomi har vært rekordlav de siste månedene. Men nå, rett før jul 2022, vipper tilliten litt oppover igjen. Selv om julehandelen går i et noe tregere tempo enn fjorårets rekordår, forventes resultatet å lande på tilsvarende som siste pandemifrie jul i 2019. Verken forbrukerne eller makro-guruene tror nå det går så galt som mange fryktet. For de fleste, vel og merke. Det interessante med dagens situasjon er at mange kjenner på en følelse av krise uten at vi faktisk befinner oss i en krise rent personlig. Mye av forklaringen på det er nok påvirkning av media, i tillegg til at det faktisk er krig i Europa, som gjør mange av oss ekstra ettertenksomme. Og det tror jeg bare er sunt. Mange befinner seg i en stabil økonomisk situasjon, men kjenner likevel på at det riktig å spare, gjenbruke, sjekke priser og redusere forbruk. Man reorienterer seg i kjente kategorier, og tenker seg om to ganger før kjøp. Hele 8 av 10 nordmenn kan kategoriseres som aktive prisjegere, og andelen er økende.

Vi tror mange forbrukere har ventet på et spark bak for å ta tak i eget forbruk, og den nagende følelsen av å bruke mer penger enn man trenger. Sløsing føles hverken ansvarlig eller smart. 

CCI nov 2015 - nov 2022

Lys blå linje viser utviklingen i Forbrukertillitsindeksen (CCI) siste 7 år. Mørk blå linje viser utviklingen i planer om å kjøpe større forbruksvarer (som f.eks. hvitevarer, møbler) neste 12 måneder. Opinions Forbrukertillitsindeks har over mange år vist seg som en god indikator for kommende endringer i folks faktiske forbruk.

Viktig og mulig varig reorientering

Vi mener dette kan være starten på en varig reorientering av folks handlevaner og tankesett. Folk vil fortsatt bruke penger, kanskje like mye som før, men på andre ting og mer (pris)bevisst.

Det var muligens priskrisen som måtte til for å utløse denne atferdsendringen, men reorienteringen drives av mer enn bare nødvendighet: Tanken om bærekraft og gjenbruk spiller inn. Det samme gjør et lenge boblende behov for mer balanse i livet: færre ting, flere opplevelser. Mindre press, mer tid. Sammen med koronapandemien, gir dagens økonomiske usikkerhet anledning til å reorientere ikke bare forbruk og pengebruk, men hele tankesettet om hvordan vi lever og hva vi bruker tid og penger på. 

Sparing blir sport 

Noen jager tilbud fordi de må og noen fordi de alltid liker en god deal. Men en ny motivasjon vokser frem hos stadig flere, og mange innser at vi har hatt det (litt for?) godt. De gjenoppdager tilfredsstillelsen i å gjøre smarte kjøp, ta smarte valg. Vi hører om familier som erstatter Prosjekt Hyttedrøm, Prosjekt Oppussing eller Prosjekt Sykkelferie med årets familieprosjekt: «Hvordan spare mest mulig?». Blant tiltakene er kreative middagsretter med restemat, digital tilbudsjakt for hele familien og kortere stopp i dusjen. Ikke bare for å spare penger, men også fordi det er lærerikt å se hvor mye vi faktisk kan spare når vi øker vår bevissthet. Belønningen er ikke bare økonomisk, den er også emosjonell: Følelsen av å være smart og ansvarlig.

3 råd til deg som annonsør: 

  • Bygg vaner med reorienteringen 

Mange forbrukere endrer sitt forbruk og mindset nå. Kjente kategorier ses i nytt lys. Folk tenker seg om to ganger. Vanens og impulsens makt svekkes. Nye kan skapes. Men husk: Folk er ikke lojale. "Alle" sammenligner priser via tredjeparts-tjenester. Du må ha gode, ærlige priser som er lett å sammenligne.

  • Gjør det gøy å spare

Hvordan kan din merkevare utnytte den voksende interessen for smarte økonomiske valg? Folk vil ha kunnskap og hjelpemidler. Noen tar sjanser og "satser" for å tjene, andre søker trygghet og langsiktighet. Uansett: Nå har personlig økonomi blitt kult og interessant. Tilrettelegg og gjør det enklere for forbruker å tenke smart.

  • Fokuser på kvalitet og varighet 

Nordmenn flest har ikke dårlig råd. Men de fleste vil ha mer for pengene og unngå overflødig forbruk. Det trenger ikke bety lavest mulig pris. Mange vil velge kvalitet som varer, og forstår at det koster litt ekstra. Bygg tillit til din merkevare gjennom troverdig kommunikasjon og tilstedeværelse gjennom kjøpstrakten. Vær på lag med forbruker, og unngå for all del å krisemaksimere.

Dette er et utdrag av en rapport publisert på Opinions forbrukertrend-plattform consumerstories.no . Vil du lese rapporten i sin helhet kan du skaffe deg tilgang her.  

God helg!
 


Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.