Aktuelt

    Markedsføringsåret 2022

    6. januar 2023

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    mfo-faglig-høst 5-1

    God fredag,

    .. og velkommen til årets første Faglig Fredag! Snart kan vi også møtes til årets første frokostmøte.Tradisjonen tro skal vi kickstarte det nye markedsføringsåret ved å dykke inn i trendene som forventes å gjøre seg gjeldende det kommende året. 

    For å lade opp til TrendWatching den 25. januar skal vi i dagens Faglig Fredag ta et lite tilbakeblikk på markedsføringsåret 2022.

    Under har vi samlet noen spennende artikler som tar for seg året som gikk, slik at du har både hendelsene og lærdommene friskt til minne når du skal ta fatt på markedsføringsåret 2023.

    Overordnet

    2022 ble nok et berg-og-dalbane år preget av både politisk og økonomisk uro, krig og stadig økende bevis på de ødeleggende effektene av klimaendringer. Teknologiverdenen fortsatte å utvikle seg, og i 2022 så vi utvikling innen blant annet AI som ligger an til å endre bransjen vår for alltid. 

    Men aller mest definerende for året 2022 var utvilsomt krigen i Ukraina. 

    Da Putin invaderte Ukraina 24. februar så man enorme ringvirkninger, også i vår bransje. Store merkevarer, som blant annet Starbucks og McDonald's sluttet å operere i Russland, og forbrukerne benyttet seg av sin makt ved å gjøre det veldig tydelig hva de mener om merkevarene som fortsatte sin virksomhet i landet. 

    Krigen forårsaket også enorme forsyningskjedeproblemer som videre ga voldsom inflasjon, som igjen resulterte i behovet for å kutte kostnader for både medier og merkevarer.

    Både Meta, Amazon og Googles aksjeverdier falt stygt da de permitterte tusenvis av ansatte, som i kombinasjon med at annonsører begynte å redusere forbruket, skapte en perfekt storm. 

    Mark Ritsons topp 10 'marketing moments'

    I denne artikkelen fra Marketing Week tar Mark Ritson for seg noen av  største og mest utslagsgivende hendelsene innen markedsføring i 2022. 


    Du kan enten lese eller se en video hvor Mark tar for seg hver enkelt hendelse. Vi anbefaler sistnevnte, videoen varer i underkant av 12 minutter, og Ritson er like herlig frittalende som alltid.
     

    Hvem faila og naila 2022 

    I denne artikkelen, også fra Marketing Week, kan du lese om merkevarer som hadde et ekstra tøft fjorår. Her finnes det nyttig lærdom å ta med seg inn i det nye året:

    2022 marketing year in review: It’s been a bad year for…

    Men, til tross for at 2022 ble et uforutsigbart år med mange nedturer ble det sluppet mange sterke kampanjer. I denne artikkelen fra Creative Review får du ti av deres favorittkampanjer du kan la deg inspirere av: 

    Ad Campaigns of 2022


    Trender

    Så over til trender innen markedsføring. I denne artikkelen; Marketing Year in Review - 2022, fra det britiske byrået Distract får du en liste over trendene som definerte digital markedsføring i 2022, og som trolig vil være viktige i året som kommer også. Her nevnes blant annet: 

    • AI-generert innhold
    • TikTok-markedsføring 
    • Mikro- og nanoinfluencere
    • Kort videoformat


    Og med det lukker vi døren til 2022, og retter blikket opp og frem.

    Den 25. januar gir vi deg nemlig trendene du som markedsfører bør ha kunnskap om i 2023!

    TrendWatching har i en årrekke levert de ferskeste trendene til våre medlemmer. Etter flere år med med Vicky Loomes på stream fra England, er vi i år så heldige å igjen få henne fysisk på MFO-scenen på Klingenberg kino. 

    Victoria Loomes er leder for trender hos TrendWatching, og har levert over 140 forbrukertrend-keynotes, webinarer, workshops og trendsafari i mer enn 30 byer over hele verden. 

    Nytt av året vil være at vi får besøk av et spennende panel som vil sette forbrukertrendene inn i norsk kontekst, slik at trendene blir enklere å "oversette" til lokaltilpasset kommunikasjon.

    Sammen skal vi forutse fremtiden for både det globale og lokale markedet. Vi skal dykke inn i forbrukerens vaner og forventninger og gi deg innsikten du trenger for å holde deg ett skritt foran i 2023. Les mer og meld deg på her!

    Trendwatching cover trend

     

     

    God helg!
     


    Ikke medlem i MFO? 

    Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.