Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Sommeren er best utendørs! ☀️

2. mai 2025

faglig fredag v3-1

God fredag! 

Denne uken nådde gradestokken for første gang 20-tallet, solen skinner – og man kjenner det i kroppen: Sommeren nærmer seg.

Samtidig som folk trekker ut i parker, bysentrum og på reise, åpner det seg en helt spesiell mulighet for annonsører: å være til stede der folk faktisk er – når de har tid, er i bevegelse og i kjøpsmodus.

Norge_Peugeot_2024_v24_create_adshel-2 (1)

Når folk trekker ut, bør merkevarer følge etter

Norge er i bevegelse. Vi rusler mer, sykler mer, samles ute mer – og vi legger mer merke til våre omgivelser.

Ifølge Kantar Media oppgir hele én million nordmenn i Gen Z, Millennials og Gen X at de ser mer utendørsreklame i sommerferien enn ellers i året. Det skjer akkurat når de er mest aktive, kjøpesterke og åpne for nye impulser.

Som Kathrine Raknerud, Sales Manager i Clear Channel, sier:

– Sommeren er en tid der du virkelig kan eie oppmerksomheten. Når konkurrentene tar ferie, kan du være synlig – og ta en større plass i hodene til folk enn du klarer resten av året.

Og det handler ikke bare om at målgruppen er mer mottakelig – men også om at selve konkurransen om oppmerksomheten er lavere. Mange store annonsører – særlig de som dominerer resten av året – tar foten av gasspedalen om sommeren.

Som i påsken, ser vi at ferier genererer et reklamelandskap med lavere støykonkurranse og høyere gjennomslagskraft. Når kanalvinneren tar pause, gir det rom for deg til å ta plassen – og fremstå større enn du kanskje ellers ville gjort.

Norge_24SevenOffice_2024_v23_Airport Storm-1

Hvorfor du bør være synlig i sommer – 6 bevis

💰 Folk har penger – og vil bruke dem
Nordmenn får utbetalt 162 milliarder kroner i feriepenger i år (SSB). Snittfamilien planlegger å bruke 53 150 kroner i sommer – opp fra 45 900 i fjor (Virke).

🛍 Kjøpesentre er fulle av folk – og kjøpsøyeblikk
Shoppingaktiviteten øker om sommeren, og de som handler mer i ferien legger også mer merke til utendørsreklame (Kantar Media).

👀 Oppmerksomheten er høyere enn resten av året
Når folk har ferie, har de også bedre tid og færre skjermer i hendene. Det åpner for inntrykk som ellers kan prelle av.

📍 Vi er der folk faktisk er
Oslo, Trondheim og Kristiansand er blant Norges mest populære sommerbyer (Visit Norway). Clear Channel er synlig både ute og inne – fra gateplan til kjøpesentre.

🚀 Flyplassene = premium merkevarearena
Ifølge Virkes "Reisepuls 2025"-undersøkelse planlegger omtrent 51 prosent av nordmenn en reise til Europa i løpet av sommeren.

– Flyplassen er et kommunikasjonsmiljø med høy dwelltime og lavt distraksjonsnivå. Det gir sterk oppmerksomhet, og mulighet til å treffe målgrupper i en modus preget av forventning, planlegging og inspirasjon, sier Finn Espen Lønseth Sageng, Head of Airport i Clear Channel.

En undersøkelse fra Opinion viser at 8 av 10 legger merke til reklame på flyplassen – og at 1 av 2 kjøper produkter de har sett annonsert der.

🎯 Digital fleksibilitet gir deg kontroll
Med DOOH og programmatisk kjøp kan du være synlig når, hvor og hvordan det gjelder – og gjennom Clear Channels programmatiske løsning er veien fra planlegging til gjennomføring både kort og fleksibel.

Derfor er bred dekning avgjørende – nå mer enn noen gang

Vekst handler ikke om å overtale lojale kunder til å kjøpe enda litt mer – men om å være valget den gangen noen først bestemmer seg for å kjøpe.

Ifølge Byron Sharp i boken How Brands Grow, kommer størsteparten av en merkevares vekst fra såkalte light category buyers – forbrukere som kjøper sjeldent, er lite lojale og lett lar seg påvirke. De utgjør flertallet i markedet, og de lar seg styre av synlighet og tilgjengelighet.

Derfor er bred tilstedeværelse – ikke bare presisjon – nøkkelen til vekst. Og derfor er sommeren en strategisk nøkkelsesong. Når folk ferdes ute i byrommet, handler det ikke bare om å forsvare markedsandeler – det handler om å vinne nye kjøp. Og det skjer ved å være synlig akkurat der og da, når folk er åpne, glade og på farten.

Ikke bli usynlig når det gjelder

Bygg top of mind i sommerens viktigste arenaer. Vær synlig når andre tar ferie. Grip sjansen til å eie oppmerksomheten.

Kathrine Raknerud kommer med en sterk anbefaling til alle annonsører:
– Ikke undervurder kraften av å være synlig når andre er stille. Det er nå du kan stjele markedsandeler – og bygge en posisjon du høster av langt utover sommeren.

Når konkurrentene soler seg, kan du være på jobb – synlig, relevant og top of mind.


Kathrine (2) 1 (1)

📩 Vil du gripe sommerens muligheter?

Ta kontakt med Kathrine Raknerud for å sette opp en strategi som gir effekt.

 

_DSC9545-Edit-2 1 (1)


For flyplassreklame, kontakt Finn Espen Lønseth Sageng – han hjelper deg å utnytte flyplassenes unike posisjon med høy oppmerksomhet og lang eksponeringstid.

Med ønske om sol, salg og synlighet ☀️ Hilsen oss i Clear Channel 🧡


 
 
God helg!
Ikke medlem i MFO?