Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi s√łkefeltet er tomt.

Alt du vil vite om markedsunders√łkelser i B2Būüí°

20. oktober 2023

Litt inspirasjon √• ta med seg inn i fredagen, 
med √łnske om en riktig god helg!

Alt du vil vite-1

God fredag,

Det er betydelige forskjeller n√•r det gjelder markedsf√łring og salg rettet mot bedrifter sammenlignet med forbrukere. P√• samme m√•te krever innsamling av data for markedsunders√łkelser i B2B-markedet en annerledes tiln√¶rming og ulike metoder. Akkurat som i B2C-markedet er markedsunders√łkelser like kritiske for bedrifter som betjener andre bedrifter for √• forst√• markedstrender, konkurrenter og kundeatferd.

Denne artikkelen dykker ned i kjerneaspektene av datainnsamling for markedsunders√łkelser i B2B-markedet, og hvordan riktig tiln√¶rming til data kan
avdekke verdifull informasjon som fremmer vekst og suksess, ogs√• for B2B-akt√łrer.



Metoder

Markedsunders√łkelser spiller en avgj√łrende rolle for alle typer bedrifter som √łnsker √• forst√• kundenes behov, preferanser og atferd, ogs√• innen B2B-markedet. De kan v√¶re en verdifull ressurs for √• utvikle strategier og ta velinformerte, datadrevne beslutninger. Gjennom n√łye analyse av dataene som samles inn, kan bedrifter identifisere trender, potensielle muligheter og trusler, samt tilpasse produktene og tjenestene sine basert p√• m√•lgruppens tilbakemeldinger.

Representativitet i bedriftsmarkedet

En av de st√łrste utfordringene med markedsunders√łkelser i bedriftsmarkedet er begrepet "representativitet." I forbrukermarkedet kan vi enkelt segmentere befolkningen etter variabler som kj√łnn, alder og geografi, noe som gir oss klare referansepunkter for hva som er "representativt."

I bedriftsmarkedet er situasjonen mer kompleks, da det ikke finnes tydelige distribusjonsvariabler som kan brukes som referansepunkter. √Ö klassifisere bedrifter utelukkende etter st√łrrelse, for eksempel antall ansatte, kan v√¶re utilstrekkelig, da det ikke tar hensyn til kj√łpekraft og innflytelse. En liten bedrift og en stor bedrift kan ha betydelig forskjellige behov og ressurser.

Definisjon av målgruppen

I bedriftsmarkedet er det avgj√łrende √• tydelig definere m√•lgruppen. Dette kan baseres p√• bransje, type bedrift, stilling, st√łrrelse eller andre relevante kriterier. Ved √• m√•lrette unders√łkelsen mot spesifikke segmenter av bedriftsmarkedet, kan man oppn√• mer relevante og verdifulle resultater.

Segmentert tilnærming

En effektiv strategi innen markedsunders√łkelser for bedriftsmarkedet er √• bruke en segmentert tiln√¶rming. Dette inneb√¶rer √• gjennomf√łre separate unders√łkelser for ulike deler av bedriftsmarkedet.

For eksempel kan man utf√łre separate studier for sm√• bedrifter (1-3 ansatte), mellomstore bedrifter (4-50 ansatte) og store bedrifter (50+ ansatte). Hvert av disse segmentene blir deretter behandlet som separate ¬ępopulasjoner¬Ľ (strata) i rapporteringen, noe som gir bedre innsikt i forskjellene og likhetene mellom dem. Denne tiln√¶rmingen kan ogs√• v√¶re nyttig n√•r man utf√łrer potensialberegninger og totalvurderinger.



Datainnsamling

Vanligvis best√•r markedsunders√łkelser av to hoveddeler: datainnsamling og analyse. I Norstat hjelper vi deg med √• samle inn n√łdvendige data og overlater analysen til deg eller v√•re samarbeidspartnere. Likt med B2C-markedsunders√łkelser, finnes det grovt sett to overordnede metoder for datainnsamling: kvalitative og kvantitative unders√łkelser.

For forbrukermarkedet benytter vi i Norstat Norstatpanel, Norges st√łrste forbrukerpanel, for √• samle inn kvantitative representative data. Men i bedriftsmarkedet (B2B) kan det ogs√• v√¶re n√łdvendig √• anvende andre metoder (i tillegg) og tiln√¶rminger for √• oppn√• p√•litelige resultater.

Det er flere tilnærminger som kan benyttes:

  1. CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing): Dette involverer direkte telefonintervjuer med målgruppen. Oftest bruker man sentralbordoppringninger for å nå de rette personene i bedriftene.
  2. CATI-kombinert rekruttering: Denne metoden bruker telefonintervjuer for å rekruttere respondenter via SMS eller e-post etter å ha samlet inn relevant informasjon.
  3. Direkte utsendelser til kundelister: Når bedrifter gir samtykke, kan direkte utsendelser via SMS eller e-post brukes som kanaler for datainnsamling.
  4. Verving via bedriftens digitale kanaler: Hjemmesider og andre digitale plattformer kan brukes for å rekruttere respondenter der det er hensiktsmessig.
  5. Webunders√łkelser: Selv om vi ikke har et eget bedriftspanel, har vi gjennom Norstatpanelet tilgang p√• profilvariabler som hjelper deg med √• n√• din √łnskede m√•lgruppe, ogs√• for webunders√łkelser i B2B. 

I bedriftsmarkedet er markedsunders√łkelser avgj√łrende for √• forst√• kundenes behov, utvikle m√•lrettede strategier og oppn√• vekst. P√• tross av utfordringene finnes det en rekke metoder som kan brukes for √• oppn√• p√•litelige resultater. Ved √• forst√• kompleksiteten i bedriftsmarkedet og tilpasse tiln√¶rmingen deretter, kan bedrifter oppn√• verdifull innsikt som kan bidra til l√łnnsom vekst. B2B-selskaper som prioriterer forskning og kontinuerlig oppdatering av sin kunnskap om markedet, vil v√¶re i stand til √• tilpasse seg endringer raskere og effektivt bygge langsiktige relasjoner med kundene.



M√łt folka

M√łt Ida Aagaard RybergūüĎč, Teamleder og senior prosjektleder i Norstat! 

Norstat-2

Hvorfor er B2B markedsunders√łkelser viktige?

¬ęMarkedsunders√łkelser rettet mot bedriftsmarkedet kan v√¶re til stor hjelp for √• forst√• kundenes behov, tilpasse seg endringer i markedet, skille seg fra konkurrenter og forbedre produkter og tjenester. I tillegg, ved √• st√łtte beslutningene dine med data, kan du forvente √• ta mer presise og mer kostnadseffektive valg.¬Ľ


Fun facts

F√łlg norstatpanel.no p√• Instagram for mer morsom statistikk!


Norstat Quarterly Data ‚Äď Q3 er lansert! 

Dette er den tredje utgaven av Norstat Quality Data, hvor du kan sammenligne data for Q1, Q2 og Q3 og f√łlge trender p√• tvers av markeder og tid. 

Norstat Quality Data gir deg oppdaterte kvalitetsdata om synspunktene til forbrukerne fra 15 land i Europa. Oppdag de nyeste dataene og f√• svar p√• noen av f√łlgende sp√łrsm√•l:

Har befolkningen tillit til regjeringen? Hva bekymrer dem med hensyn til samfunnsaspekter? Hvordan forventer befolkningen at forbruket deres vil være i fremtiden? I hvilken grad er livene deres preget av stress og ensomhet?

Alle data blir visuelt presentert i Norstat Dashboard, slik at du kan f√łlge trender over tid og sammenligne markeder p√• en enkel m√•te.  

Få tilgang til Norstat Quarterly Data her!

√ėnsker du √• vite mer om hva Norstat har √• tilby? Ta kontakt med Natalie Melleby, salg og markedssjef i Norstat p√• natalie.melleby@norstat.no eller ring 93087418 for en hyggelig prat!


God helg!
 


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.