Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Faglig fredag - Black Friday i B2B-verden 💼🏷

3. november 2023

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag!
 

Det nærmer seg igjen shoppingens høytid! Black Friday og samtlige andre 'days' er rett rundt hjørnet, tett etterfulgt av julehandelen. 

Hvert eneste år fylles butikker, både fysisk og på nett, med rabatter i anledning shoppinghøytiden, og hvert eneste år dukker det opp artikler med tips til hvordan du som bedrift best bør rigge nettopp din sjappe for mest mulig salg.

Men fokuset har i all hovedsak ligget på B2C, så i dagens Faglig Fredag skal vi ta en nærmere titt på Black Friday i B2B-verden; har det noe for seg?


Urolige forhold vil trolig påvirke årets storsalg

I år er Handelsstanden ekstra spent på folks handlemønster gitt endrede økonomiske rammer og ikke minst holdninger til shopping generelt, gitt urolige forhold verden over.

Det har dessuten også vært ekstra mye fokus på det kommende storsalget i mediebildet akkurat i år grunnet den nye markedsføringsloven som trådte i kraft 1. oktober.

Du fikk kanskje med deg at  E24s artikkel som avdekket prisøkninger på en mengde varer i oktober. I korte trekk forklarer artikkelen at 33 prosent av alle varene Prisjakt følger, har økt i pris. Det tilsvarer over to millioner produkter. Hele 13 prosent, nesten 800.000 varer, har økt med mer enn 10 prosent.

– Det er en foruroligende, negativ trend, hvis vi sammenligner med tre foregående år. Den nye markedsføringsloven har gjort at vi har fått høyere priser i oktober, da butikkene vil ha en høy førpris å sammenligne sine rabatter mot på Black Friday, sier Christoffer Reina, norgessjef i Prisjakt. Les hele artikkelen på E24 her: Black Friday nærmer seg:  Aldri vært flere prisøkninger i forkant

Så før vi dykker ned i Black Friday i B2B-sammenheng ønsker vi å minne alle våre medlemmer på hvilke regler som gjelder - spesielt siden forholdene nettopp er endret. Å drive salg har blitt enklere, men det er til gjengjeld blitt langt dyrere å bryte reglene.

Denne DN-artikkelen skrevet av våre gode venner i Cathrine Grundtvig og Jan Morten Evertsen, advokater i Bull & Co Advokatfirma AS, gir en ryddig oversikt vi oppfordrer alle til å lese: Nå blir salg enklere, men det blir dyrere å bryte reglene


Kommende merkedager og opprinnelse: 

Black Friday er trolig den mest kjente, men er på ingen måte alene om novembersalget. Store deler av inneværende måned fylles nå med ulike salgsgenerende aktiviteter underrettet ulike "merkedager". For ordens skyld har vi listet opp alle salgsdagene med årets dato og forklaring under: 

Singles' day - 11. november: er en kinesisk uoffisiell høytids- og shoppingsesong som feirer mennesker som ikke er i forhold, som en slags "anti-valentinsdag". Singles' Day startet i 1993 og datoen 11/11 ble valgt da den ligner 4 enslige pinner.

Black Friday, finner alltid sted på en fredag mellom 23. og 29. november, dagen etter Thanksgiving i USA, som alltid faller på den fjerde torsdagen i november. I år faller merkedagen på fredag 24. november.

Small Business Saturday - 25. november: En kampanje lansert av American Express 27. november 2010, for å hjelpe små bedrifter med å få eksponering, og for å inspirere forbrukere til å handle lokalt i denne perioden. 

Cyber Monday - 27. November: Kort forklart: den nettbaserte versjonen av Black Friday. Cyber Monday faller alltid på mandagen etter Thanksgiving. Denne tradisjonen ble startet i USA i 2005 av butikker for å oppmuntre folk til å handle på nett. 

Giving Tuesday - 28. november: Giving Tuesday startet i 2012 som motpol til det enorme handlepresset som følger med Black Friday og Cyber Monday, og skal inspirere folk (og bedrifter) til å donere til veldedige formål fremfor, eller i tillegg til, øvrig handel. 

Black Week - starter mandag 20. november: Forlengelse av Black Friday.

Skjermbilde 2023-11-02 kl. 13.18.02


Der Black Friday møter B2B

Så over til B2B! På grunn av sine røtter i detaljhandelen, har Black Friday spesialtilbud tradisjonelt vært rettet mot forbrukere. Shoppinghøytiden har dog blitt så velkjent at forbrukere nå besøker sine favorittbutikker på Black Friday og forventer å finne et utvalg av eksklusive, tidsbegrensede tilbud. Og det er akkurat denne forventningen som kan få Black Friday til å fungere også for B2B-bedrifter.

Visste du at:

  • 73 prosent av B2B-kjøpere i dag er millennials, som foretrekker å kjøpe online. De er digitale innfødte og forventer en B2C-lignende handleopplevelse også i B2B. Kundereisen bør være både rask, målrettet og personlig tilpasset. 
  • Disse kjøperne vokste opp i perioden Black Friday ble populær i Europa, og bringer nå sine forbrukervaner inn i B2B-verdenen. 

Damien Perillat, COO i Billie - B2B payments, skrev en interessant artikkel om nettopp forbrukernes forventninger rundt Black Friday i B2B-sammenheng som ble publisert på LinkedIn i november i fjor:

Skjermbilde 2023-11-01 kl. 12.17.19

I artikkelen refererer Perillat til en rapport fra det Berlin-baserte markedsundersøkelsesselskapet Hopp, som gjennomførte en undersøkelse blant 100 tyske B2B-nettforhandlere i 2018. Resultatene tyder blant annet på at:

  • 70 prosent av deltakerne klarte å tiltrekke seg nye kunder gjennom rabattkampanjer. 
  • 75 prosent av selskapene klarte å øke salget betydelig.
  • En tredjedel av forhandlerne så på Black Friday som en mulighet til å nå kunder som ikke kan nås gjennom andre markedsføringskanaler.

Videre viser Perillat til at han selv har bemerket seg et økende antall selskaper med et B2B-publikum som tilbyr Black Friday-tilbud de siste årene, og viser blant annet til B2B-markedsplassen Orderchamp som oppga at de oppnådde en gjennomsnittlig marginøkning på 25 prosent med over 500 merker som deltok i deres Black Friday-kampanje i 2020.

"Selv om det kan være for tidlig å ta en endelig vurdering av relevansen av Black Friday for B2B-handel som helhet, tror jeg det er nok bevis til å antyde at dagen faktisk kan bli en stor sesongmessig inntektsdriver. Vi har observert i årevis hvor mange trender fra B2C smitter over på B2B-virksomhet, riktignok med noe forsinkelse, men etterhvert likevel.  

Med dette i bakhodet virker det rimelig å anta at bedriftskunder – påvirket av deres kjøpsatferd som forbrukere – snart vil utvikle forventningene om å bli tilbudt spesielle B2B-tilbud på Black Friday også" 

Perillat avslutter dog med et kritisk blikk på fokuset på sesongbaserte tilbud innen B2B vs. fokus på digitaliseringen av B2B-handel generelt, og viser til  '2021 B2B Buyer Report' hvor det kommer frem at hele 90 prosent av B2B-kjøpere ville byttet til en konkurrent hvis en forhandlers nettbutikk ikke dekket deres behov.

"Rigide betalingsprosesser, kundereiser fulle av tungvinte manuelle trinn og lange leveringstider – la oss innse det: Digitaliseringstilstanden i B2B-handel er ennå ikke der vi ønsker den skal være. Samtidig har måten folk handler på i deres personlige liv endret seg raskt de siste årene. Og med disse nye vanene kommer også nye forventninger til bedriftskjøp."

Les hele artikkelen hans her: Will There Be a Black Friday in B2B Commerce?

Uavhengig av hvor akkurat din bedrift befinner seg i digitaliseringsprosessen; mange av kjøperne dine forventer allerede en dag med eksklusive tilbud i B2C-kontekst, og kan dermed også både forvente og være mottakelige for tilbud i jobbsammenheng. Spørsmålet er imidlertid hvordan B2B-tilbudene kan se ut, og det skal vi ta en titt på under. 


Black Friday tilbud

Under har vi samlet et knippe Black Friday tilbud rettet mot B2B-markedet til inspirasjon. Den aller vanligste varianten er rabatt på abonnementstjenester gitt at man tegner for en viss periode. Mot å gi bort en solid rabatt får man opp antallet nye kunder og binder dem til sin tjeneste lenge nok til at de forhåpentligvis ønsker å fortsette etter tilbudet er over. Se eksempler under: 

Økende rabatt mot lenger binding

LeadConnect er en plattform hostet av LinkedIn for å muliggjøre generering av leads på LinkedIn. Deres Black Friday/Cyber ​​Monday-tilbud var i fjor 25 prosent rabatt på et halvt års medlemskap og hele 40 prosent rabatt på årlige planer.

Skjermbilde 2023-11-02 kl. 13.01.45
Tidsbegrensning
Innholdsmarkedsføringsplattformen BuzzSumo, tilbyr 40 prosent rabatt på årsabonnementet. Bruken av en nedtellingsklokke samt at de viser rabatten i faktisk beløp styrker opplevelsen av knapphet og at hvis man ikke benytter seg av tilbudet  mens man kan, vil gå glipp av muligheten til å spare penger.

Skjermbilde 2023-11-02 kl. 14.07.36

Her til lands er Elkjøp allerede på ballen! I skrivende stund ble undertegnede truffet av et B2B-rettet Black Friday tilbud. Dette tilbudet gir ingen monetære fordeler akkurat nå, men en lovnad om prioritert tilgang til tilbudene vi vet kommer senere denne måneden - mot at man oppretter en bedriftskonto. 

Skjermbilde 2023-11-02 kl. 12.05.49
I denne artikkelen finner du over 90 B2B-tilbud fra 2022 du kan la deg inspirere av:

Og i disse artiklene finner du flere gode tips: 

B2B Black Friday Guide—Tips, Best Practices, and Common Mistakes
How To Build A B2B Black Friday Marketing Strategy That Works
5 proven strategies for Black Friday success in B2B and B2C e-commerce


Helt til slutt, det aller beste tipset:

Hvis du har lest helt hit er det rimelig å anta at du enten jobber B2B selv, eller er over gjennomsnittet interessert i fagområdet. Ta frokosten sammen med oss 23. november da vel, og lær fra noen av de sterkeste i bransjen på B2B markedsføring! 🥐☕️

På scenen møter du  B2B-eksperter fra LinkedIn, Randi regnskap, Nordic Semiconductor, Schibsted og Inbound som både skal gi deg faglig påfyll og praktiske tips til hvordan du kan differensiere deg i et konkurransepreget B2B-marked, skape tillit og øke merkevareverdien! 

Les mer og meld deg på her: 

B2b-1


 

God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.