Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!
God fredag!
Denne fredagen tar vi for oss kåringen av Årets markedsfører, som skal kåres for 25. gang! Er du over snittet stolt av ditt selskaps arbeid på marketingfronten den siste tiden, så er det kanskje ditt team som blir Årets Markedsfører 2024?I dagens fredagsblogg intervjuer vi fjorårets vinner; Oda, får høre fra sponsoren av den gjeve premien til Årets Markedsfører; Schibsted, viser frem årets eminente jury og redegjør for hvordan du faktisk søker. God fornøyelse!
Intervju med fjorårets vinner; Oda!
Hvordan var det å vinne Årets Markedsfører?
Det var utrolig gøy for teamet både å delta i og å vinne Årets Markedsfører. Det skapte enorm stolthet internt, og det ble satt stor pris på å få presentert arbeidet vårt på scenen på Ambassaden. Ikke minst synes vi det var veldig kult å få muligheten til å skape kjennskap til hvordan Oda jobber med markedsføring!
Hva tror dere var årsaken til at akkurat dere vant?
Caset vårt bygget mye på bruk av innsikt for å utfordre etablerte metoder, og det å tørre å ta noen modige valg. Vi hadde gjort en del endringer i strategi som skapte gode resultater, uten at vi økte budsjettene våre. Det gav effekt!
Hvilken effekt har seieren hatt for dere? Både internt og eksternt?
Seieren har vært en boost og motivasjon internt, og vi har også sett at det har gjort at flere har fått øynene opp for Oda og har lyst til å bli en del av markedsteamet vårt. Det er veldig gøy!
Hvordan har samarbeidet med Schibsted gått så langt?
Å jobbe med Schibsted er ikke nytt for oss, men vi er i gang med et spennende prosjekt hvor vi jobber tett sammen. Ideen er å sy flere flater og sponsede artikler sammen til én større historie, hvor vi ønsker å fortelle historien om familier som prøver Oda for aller første gang.
Hvilken effekt har dere fått av premien (1 million annonsekroner)?
Det gjenstår å se, men det er klart det kommer veldig godt med for oss som opererer med et mye lavere markedsbudsjett enn konkurrentene våre.
Avslutningsvis, har noen tips til de som vurderer å søke i år?
Søk! Prosessen med å søke er uansett utrolig lærerik, og vi har alle godt av å stoppe opp og se i bakspeilet i blant og reflektere over hva vi har gjort og hva slags resultater det har skapt. Lykke til!
- Nina Mikaelsen, Markedsdirektør -Oda
1 million annonsekroner i premie til vinneren!
For fjerde året på rad vil markedsføreren som stikker av med den gjeve tittelen også få en fantastisk premie! I samarbeid med Norges største mediehus, Schibsted, mottar vinneren synlighet til en verdi av 1 million kroner! Dette skal være med på å eskalere og forsterke Årets Markedsfører til videre vekst.
Premien skal oppfordre både store og små til å sende inn sine bidrag. På lik linje som alle tidligere år handler prisen ikke om hvem som har nådd flest eller hatt høyest spending det seneste året, men snarere om det sterke, helhetlige arbeidet med innsikt og strategi som gir effekt.
"Årets markedsfører" representerer selve gullstandarden innen markedsføring – der strategi møter målbare resultater. Schibsted er stolte av å belønne dette arbeidet med 1 million annonsekroner, en premie som åpner døren til vårt eksklusive annonseunivers. Vinneren får tilgang til hele vårt premium varelager, med mulighet til å nå ut til millioner av nordmenn i en redaksjonell kontekst.
Denne unike premien gir ikke bare enorm synlighet, men også et solid springbrett for å styrke merkevaren og skape enda større innflytelse i det norske markedet. Vi gleder oss til å hylle morgendagens markedsføringsstjerner!"
- Christian Haneborg, Annonsedirektør - Schibsted
Søknadsprosessen er enkel:
Caset skal formidle helheten av markedsarbeidet gjennom året 2024.
Vi ønsker å se hvilke grep som er gjort på tvers av de fire P´ene, samspillet mellom teknologi og kreativitet, og hvilke resultater dette har skapt. Caset skal beskrives på maks 5 sider i PPT / slides / keynote (vedlegg, lenker ol juryeres ikke).
Følgende struktur skal følges (1 slide per punkt):
- Bakgrunn - Beskriv markevaren, markedet og tydeliggjør utfordringen / oppgaven som skulle løses
- Innsikt – Hvilken innsikt ble avgjørende for arbeidet og hvordan ble innsiktsarbeidet operasjonalisert?
- Strategi – Hvilke mål ble satt og hvordan løste dere oppgaven?
- Effekt – Hvilke resultater har markedsføringen/kampanjen oppnådd?
- Læring - Hva har dere lært og hvilke implikasjoner har det gitt for 2023 og årene fremover
Konkurransen er åpen for alle som jobber med markedsføring og vi minner om at byråene tilknyttet vinnercaset også får en utmerkelse.
Søknad sendes til aretsmarkedsforer@mfo.no
Frist for innsending: 15.01.2025 klokken 12.00
Seks case går videre til shortlist og vil presentere sitt bidrag i forbindelse med kåringen av Årets Markedsfører på Ambassaden den 6. mars 2025.
Les mer om hvordan du søker her.
Lykke til!
Årets jurymedlemmer:
Fra venstre: Gillian Dalslaaen, Chris Wyatt McMillan, Kathrine Saastad, Anniken Volckmar, Kristian Wulfsberg Majer og Nina Mikaelsen. Ikke tilstede: Espen Haugen. Foto: Kai Chen/Chen Media
Les mer om hvordan du søker her
«For å bli Årets Markedsfører 2024 må man virkelig demonstrere at man kan hele faget markedsføring. I et marked hvor det eneste konstante er forandring, har Årets Markedsfører jobbet kontinuerlig med data, innsikt, merkevare og fenomenal implementering som gir resultater. Vi gleder oss til å se søknadene fra store og små, som har tenkt smart og nytt.»
Juryleder Kristian W. Majer
«Jeg oppfordrer både store og mindre merkevarer til å søke. Vi er opptatt av mangfold og premierer de merkevarene som kan vise til helhetlig fokus og effekt basert på innsikt og strategi, snarere enn på størrelse på spending. Årets markedsfører handler om samarbeid og felles målsettinger innenfor et selskap, og det ønsker vi å ha fokus på, og anerkjenne.»
Daglig leder i MFO, Ida Cecilie Wille
Utdeling av pris og feiring vil skje torsdag 6. mars på Ambassaden i Oslo, fra 12.00 - 16.00 + after mingle.
Denne dagen vil alle 6 finalister dele sine case som gir deg i salen en unik mulighet til å lære av de beste i bransjen. I tillegg vil det komme inspirasjonsforedrag fra kjente og sterke merkevarer. Program slippes snart, så følg med!