Aktuelt

    Bærekraftig Business: Hvorfor og hvordan?

    22. oktober 2021

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    faglig-fredag-1


    God fredag!

    Denne uken skal vi dykke ned i bærekraftstematikken!

    Utfordringen

    Som vi alle er smertelig klar over står planeten vår ovenfor mange trusler, blant dem luft- og vannforurensning, matsvinn, plastforurensning og avskoging. For å hjelpe kloden i møte med disse truslene må både forbrukere konsumere, og bedrifter produsere på en langt mer miljøvennlig måte.

    Kompleksiteten

    Merkevarer forventes å imøtekomme kundenes ønske om en mer miljøvennlig vareproduksjon, til tross for at grønnere ofte også betyr dyrere og dermed mindre profitt. Det er altså et spørsmål om å investere mer i noe som vil gi bedriften mindre på bunnlinjen for å sammen bære ansvaret vi har som beboere på jorden. 

    Samtidig må man forholde seg til at forbrukernes intensjon om å leve mer bærekraftig ikke nødvendigvis samsvarer med deres kjøpsvaner.

    I følge Norsk Kundebarometer i 2019 sa 66 prosent, altså to av tre norske forbrukere, at økt satsing på bærekraft fører til høyere priser på varer og tjenester uten at kvaliteten nødvendigvis blir bedre. Norske forbrukere svarte at de var villige til å godta en høyere pris fra bærekraftige leverandører, forutsatt at produktene og tjenestene fikk en høyere opplevd kvalitet. Dermed oppfattes altså ikke bærekraft i seg selv som en ekstra kvalitet som forsvarer høyere priser.

    I 2020 viste forskning fra BI dessuten at interessen for miljø daler etter fylte 45 år. – Vår studie viser imidlertid at folk endrer oppfatninger – en del blir mer negative til miljøhensyn med alderen. Hvis dette mønsteret fortsetter, kan en høyere andel eldre svekke oppslutningen om miljøvern og hindre fremtidig miljøpolitikk, mener økonomiprofessor Rune Jørgen Sørensen ved BI. 

    Norsk Bærekraftbarometer 2021 viste at fokuset på pandemien det siste året åpenbart har påvirket oppmerksomheten rundt bærekraft. En konsekvens av dette er at man ser en kraftig økning i andelen kunder som ikke klarer å vurdere bedrifter på bærekraft. Andelen økte fra 16% til 26%, noe som betyr at det blir vanskeligere for forbrukere å ta bærekraftige valg.


    På den andre siden
    vet vi at generasjonene som vokser opp i dag har et helt annet forhold til bærekraft og vil stille helt andre krav til tilbydere den dagen de får velge selv. Unge voksne mellom 18 og 29 år skiller seg ut som klart mest klima og miljøbevisste i en befolkningsundersøkelse som Kantar har gjennomførtGruppen mellom 18 og 29 år mener i klart større grad enn andre

    • at klima og miljøspørsmål har betydning for dem selv.
    • at de selv er villig til å redusere eget forbruk for å redusere klimautslipp.
    • at varer og tjenester de kjøper skal være produsert på en bærekraftig måte.

    Dersom man ikke legger til rette for en bærekraftig og transparent forretningsdrift i dag vil man trolig ikke være et alternativ engang i fremtiden. 

    Skjermbilde 2021-10-20 kl. 16.03.14

    Tidsaspektet

    Noen tenker kanskje at man fremdeles har litt tid til å omstille seg før klimagenerasjonen vokser til og stiller sine krav. Det har man ikke. Det finnes allerede en stor, og ikke minst voksende andel forbrukere som foretrekker å kjøpe grønne produkter og disse omtales gjerne som ‘LOHAS’.

    LOHAS står for Lifestyles of Health and Sustainability. LOHAS kan forklares som et integrert, raskt voksende marked for varer og tjenester som appellerer til forbrukere som føler på et miljømessig og sosialt ansvar som i høy grad påvirker deres kjøpsbeslutninger.

    De siste årene har LOHAS markedssegment blitt mer og mer utbredt. Dette markedssegment består av en gruppe mennesker som generelt er velutdannede og som gjerne betaler litt mer for produkter eller tjenester som samsvarer med deres verdier. Demografen er sosialt engasjert og vil vite hvor tingene de kjøper kommer fra, hvordan de er laget og av hvem.

    bærekraftig

    I nesten alle sektorer øker populariteten til LOHAS. For å maksimere potensialet til denne målgruppen fullt ut nytter ikke minimale tilpasninger - man bør tilpasse alle aktiviteter spesielt for LOHAS. Denne artikkelen fra Cyberclick gir deg en komplett guide til LOHAS-segmentet. 

     
    LOHAS lokalt

    Skandinavia har en lang tradisjon for fokus på bærekraft og helse.
     
    I en undersøkelse utført av Ipsos i 2019 på oppdrag fra Bring viste at det var en raskt voksende bevissthet rundt miljø og bærekraft hos de som handler på nett. Dette er spesielt tydelig hos forbrukere under 40 år. Det er den generasjonen som leder utviklingen og også de som kommer til å stille de tøffeste kravene til en mer bærekraftig handel fremover.

     

    I dag stiller 4 av 10 krav til bærekraft og miljø. Miljø og bærekraft vil være viktig for å differensiere seg fra andre konkurrenter, vinne nye og beholde eksisterende kunder. De nettbutikkene som ikke tar sine kunder på alvor i dag vil kanskje ikke være der i fremtiden. - Hege Sagplass, Senior rådgiver Miljø i Bring. Les hele artikkelen på Ehandel her: Miljø og bærekraft blir stadig viktigere for norske forbrukere

    En undersøkelse utført av Opinion (publisert 30 april 2020), viser at over 80% av den norske befolkningen ønsker å leve mer bærekraftig. Dette innebærer at det er et stort «grønt potensial» for mange produkter og tjenester, som trolig kun vil øke. 

     Green marketing

     

    Det er mange forskjellige tilnærminger til en grønnere forretningsdrift.

    Denne artikkelen fra Avada.io gir deg både innsikt og noen gode eksempler fra Timberland, IKEA og The Body shop på hvordan det kan gjøres: What is Green Marketing? Pattern, Benefits & Examples

     
    En liten fotnote fra Captain Obvious helt til slutt: styr unna 'Greenwashing'. Altså unngå å formidle et falskt inntrykk eller gi misvisende informasjon om at selskapet eller dets produkter er mer miljøvennlige enn de egentlig er. Her finner du en liten guide til hvordan du beholder ditt på det rene: Grønnvaskningsplakaten.


    Så hva gjør man nå?

    Og apropos hjelp til hvordan man bør jobbe med markedsføring av bærekraft!

    I januar 2022 avholder vi Green Camp, i samarbeid med Nr.17; en hel konferanse for markedsføring og kommunikasjon av bærekraft!

    Green Camp blir en hel dag fylt med kunnskap som gir deg drivkraft fremover i ditt bærekraftsarbeid. Hør foredrag fra blant annet NRK, Schibsted, Nationaltheatret og Øyafestivalen, samt en spennende workshop fra Awake. Her vil du få veiledning, inspirasjon og verktøy i arbeidet med bærekraft og kommunikasjon. Campen ledes av Jenny Skavlan som konferansier.

    Pssst! Som MFO-Medlem får du over 50% på billetten. Men! Vær rask, det kun et begrenset antall Earlybird billetter. 

    Green camp
     
     
     
    MFO innsikt ny


    Logg deg inn på MFO Innsikt her!

    Ikke medlem i MFO? 

    Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.