Aktuelt

    Halloween Special: Squid Game for ALLE penga!

    29. oktober 2021

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    faglig-fredag-1


    God Fredag!

    Denne uken går vi inn i en relativt ny høytid, i alle fall i norsk øyemed: Halloween! Eller Allehelgensaften om du vil.

    Halloween i Norge

    Som så mye annet, er Halloween noe vi nordmenn har adoptert fra amerikansk kultur. Amerikanerne på sin side begynte tradisjonen etter den massive innvandringen fra Irland og Skottland til Nord-Amerika på 1800-tallet.

    Halloweenfeiring fikk ikke sitt gjennombrudd i Norge før omkring år 2000 og siden har det mildt sagt tatt av. Barn kler seg ut og går omkring i nabolaget med budskapet "knask eller knep" mens ungdom og voksne deltar gjerne på kostymefester. Høytiden har, som høytider flest, brakt med seg et stort marked for en rekke produkter og tjenester. 

    I 2019 rapporterte E24 at vi bruker svimlende 1,2 milliarder på halloween. Undersøkelsen var utført av YouGov og viste at bare én av fire nordmenn feirer halloween, et tall som holder seg, men at vi bruker stadig mer penger på feiringen. I 2019 ble det brukt 1.333 kroner i snitt per person. Les hele saken på E24 her

    Nylig fortalte Partykungen-sjefen Joel Svensson til Ehandel at årets Halloween-salg har økt med 35%, sammenlignet med i fjor. Selskapet avslørte også at de sikter på å omsette for 72 millioner svenske kroner i oktober. Hvilket kan sammenlignes med 54 millioner kroner i samme periode i fjor.

    I år er det spesielt et fenomen som stikker seg ut i forbindelse med feiringen av Halloween: Squid Game.

    Partyking sjef

    Netthandelsselskapet holder nøye øye med hva kundene søker etter på sine nettsider, som forøvrig heter Partyking i Norge. I år er trykket ekstra stort på klær som skuespillerne i den nye Netflix-serien bruker.

    Squid Game er det tredje mest populære søkeordet på vår nettside akkurat nå. Hadde vi fått tak i flere drakter kunne vi ha solgt enda mer, men det finnes ikke, sier Svensson.

    Les hele artikkelen på Ehandel her. Trosser fraktkaoset - flyr hjem Squid Game drakter

     

    Vi synes det var passende å ta en nærmere titt på fenomenet Squid Game fra et markedsføringsøyemed. Hvis du mot formodning ikke har fått med deg hva Squid Game er, antar vi at det er gjort med overlegg og lar det være med det. 

    Squid Game

    TV-serien hadde internasjonal premiere på Netflix 17. september og fikk mildt sagt en varm velkomst. Serien ble nummer én av mest sette serier i 90 land og ble raskt kåret til Netflixs mest sette serie noensinne.

    Fun fact: Squid Game hadde praktisk talt ingen presse eller markedsføring i USA før debuten sammenlignet med alle de andre store Netflix-satsningene, allikevel ble Squid Game årets tema. Hvordan er det mulig?

    Den utslagsgivende faktoren til den vanvittige populariteten til den koreanske serien var utvilsomt gode, gamle 'Word of Mouth'. Konseptet i seg selv er ikke nytt, men WoM som har hypet opp et TV-program i et så akselerert tempo som dette, er noe vi sjeldent har sett før. Squid Game har gått som en farsott både i og av sosiale medier. 

    FOMO-effekten
    Når noe går viralt på denne måten vekker det umiddelbar nysgjerrighet og et behov for å plassere det nye innholdet som dukker opp over alt. Å motta så mange inntrykk fra samtlige hold vil tvinge en rekke mennesker som ellers muligens ikke ville vært i målgruppen for programmet til å se det allikevel, simpelthen så de kan føle seg inkludert i samtalen.  

    En katalysator i dette tilfellet er også innholdets kompleksitet. Den eneste måten å forstå de virale vitsene var å se programmet selv. Dette kan fungere utmerket som en markedsføringsstrategi. Utfordringen er at WoM og viral effekt er meget vanskelig å forutsi eller syntetisk skape, ettersom en kombinasjon av flaks og perfekt timing er essensielle forutsetninger. Man kan i verste fall ende opp med en sær kampanje ingen forstår, og ei heller prater om. 

    TikTok-trend

    Hvis man klarer å hekte merkevaren sin til en trend som går viralt på TikTok og spiller kortene riktig, er den potensielle nytteverdien hva merkekjennskap, engasjement og salg angår; enorm!

    For å ta et par (av veldig mange!) eksempler på denne effekten: Vans betalte ikke for produktplassering i serien, men kan rapportere hele 7800% økning i salget. Les mer om de elleville resultatene her: ‘Squid Game’ Causes 7,800% Spike In Vans Sales.

    Og det var ikke bare sterke merkevarer som Vans, som nøt godt av 'Squid Game effekten'. Selv helt generiske hvite slip-on-sko ble med på oppturen, med en økning på 97% i søket etter «white slip-on».

    Et enkelt Google-søk på 'Squid Game costume' gir i skrivende stund omtrent 239.000.000 resultater!

    squid game costume-1-1

    Det er heller ikke kun halloweenkostymer som får bli med på festen: Korea som merkevare har fått en real opptur. Duolingo, språkappen, så en 76% økning i nye brukere som ønsket å lære koreansk i Storbritannia, mens det var en 40% økning blant amerikanere.

    Til og med Oxford English Dictionary hopper om bord på den koreanske vognen, og la nylig til 26 nye ord av koreansk opprinnelse til sin siste utgave. e-Bay kunne også rapportere en økning på 10.900% i søk etter dalgona-sett, og 2.760% økning i søk etter papirflipping-spillet ddakji.

    Faktisk viste en undersøkelse fra IRI gjennomført i år at på spørsmålet "Av ulike måter du kan lære om et nytt produkt, hvilken måte vil mest sannsynlig få deg til å kjøpe produktet?", er TikTok på tredje plass i evne til å inspirere til kjøp, rett etter anbefalinger fra venner eller familie.

    Skjermbilde 2021-10-27 kl. 15.09.00

     

    I slutten av september kunngjorde også TikTok at de har nådd 1 milliard månedlige aktive brukere. På tide å vurderer å bruke TikTok i din miks tenker du kanskje? Det tenker vi også.

     

    Skjermbilde 2021-08-19 kl- 14-34-52-1.

    Få med deg siste nytt, best practice og dos and don'ts på TikTok neste uke!

    Bli med på kurs neste uke og lær deg å legge en innholdsstrategi for TikTok-markedsføring, hva som er de viktigste elementene på plattformen, hvor du skal lete etter relevant innhold og hvordan du best kan kombinere organisk innhold og betalt plassering slik at du utnytter budsjettet ditt optimalt.

     

     

     

    Før vi runder av. Også merkevarer som tilbyr helt urelaterte produkter har kastet seg på bølgen for å være med på oppturen! Durex, Semrush og Marigold har hektet seg på og truffet bra. Se flere festlige eksempler her: Why and How are Brands Leveraging Success of Squid Game? God helg!

     

    Squid game marketing

     
     
     
    MFO innsikt ny


    Logg deg inn på MFO Innsikt her!

    Ikke medlem i MFO? 

    Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.

     

     

    Av MFO