Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Shoppingens høytid: ny app, statistikk, historie og oversikt!

5. november 2021

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig-fredag-1


God Fredag!

På onsdag kunne vi lese at Klarna lanserte en ny app hvor forbrukerne får muligheten til å få varen levert hjem før man betaler - på tvers av nettbutikker verden over. Et virtuelt engangskort er løsningen til betalingsgigantens nye alt-i-ett app, som f.o.m onsdag ble tilgjengelig for nedlasting i totalt 15 land, inkludert Norge.

I den nye appen kan man blant annet utforske tilbud, lage ønskelister, be om prisvarsel når et produkt faller i pris og håndtere returer. Det virtuelle engangskortet skal i følge Klarna tillate at man kan handle fra en rekke nettbutikker fra hele verden, også de som ikke tilbyr deres betalingsløsninger, med én betaling.

I følge en undersøkelse Klarna har fått gjennomført viser det seg at ingen har flere apper nedlastet på sin smarttelefon i gjennomsnitt, enn nordmenn! Her til lands ligger gjennomsnittet på 53 apper, hvorav 3 av 10 av de spurte har seks apper kun for shopping. Potensialet er dermed enormt.

I dag søker mennesker enkelhet som løser deres spesifikke behov på et og samme sted hvor alle funksjoner som trengs for en optimal shoppingopplevelse er. Å bytte mellom apper er noe som forbrukerne i økende grad synes er frustrerende. Det vi her presenterer er for oss en viktig milepæl på vår reise for å spare mennesker både tid og penger, og gi dem bedre kontroll over sin egen økonomi, sier Sebastian Siemiatkowski, CEO i Klarna. Les hele artikkelen på Ehandel her

Super-appen kom akkurat i tide for årets handlesesong som kickes i gang av Black Friday om akkurat 3 uker - i dag! For den gjennomsnittlige forbruker betyr Black Friday rabatter og tilbud, kampanjer og kuponger, salg og ikke minst utgifter. Men for merkevarer representerer denne tiden av året en enorm mulighet for merkevarebevissthet, trafikk, kundelojalitet og kjøp.

Hvor kom Black Friday fra? 

Black Friday, finner alltid sted på en fredag mellom 23. og 29. november, dagen etter Thanksgiving i USA som alltid faller på den fjerde torsdagen i november.

Men visste du at den aller tidligste bruken av uttrykket "Black Friday" dateres til 1869 og hadde absolutt ingenting med julehandel å gjøre? Black Friday ble brukt om dagen da fallende gullpriser forårsaket en finanskrise som fikk virkninger for den amerikanske økonomien i årevis.

Begrepet "Black Friday" i detaljhandelsforstand ble laget på 1960-tallet for å markere starten på julehandelsesongen. "Black" refererer da til butikker som flyttet fra rødt til svart, tilbake da regnskap ble ført for hånd, og rødt blekk indikerte et tap, og svart en fortjeneste. 

Les hele historien og se bilder på History.com her

Black Friday er også en viktig indikator på hvordan julehandelen kommer til å bli; den fungerer som et barometer på folks vilje til å bruke penger.

I Klarna's internasjonale handelsrapport kom det frem at Norge er blant landene hvor flest forbrukere allerede i august startet innkjøpene til jul. Nedenfor finner du mer spennende statistikk fra rapporten: 

Når? 
En tredjedel av nordmenn oppgir at de er i gang med juleinnkjøpene før Black Week, en tredjedel starter opp årets innkjøp i løpet av eller rett etter Black Week, og den siste tredjedelen har ikke planlagt julehandelen enda.

Hvor?
I hele julehandelsperioden, fra Black Week til julaften, er det like mange som oppgir at de skal handle mest i fysiske butikker som på nett. Når det gjelder selve Black Friday oppgir 64 prosent av de spurte i undersøkelsen at de vil gjøre de fleste kjøpene på nett fremfor i butikk.

Hvor mye?
I rapporten oppgir 1 av 3 nordmenn at de vil bruke mer enn 5000 kroner på julegaver. Hver tiende nordmann planlegger å bruke mer enn 10.000 kroner på årets julegaveinnkjøp. Les hele saken på Ehandel her

Her kan du finne mer spennende internasjonal Black Friday-statistikk for 2021: 
Moosend.com: 60+ Black Friday Statistics To Optimize Your Holiday Sales
Contactpigeon.com: Black Friday statistics: The 80 most important stats for retailers

oversikt november salg

Black Friday er trolig den mest kjente, men på ingen måte alene om novembersalget. Store deler av inneværende måned fylles nå med ulike salgsgenerende aktiviteter underrettet ulike "merkedager". For ordens skyld har vi listet opp alle salgsdagene med årets dato og forklaring under: 

Singles' day - 11. november: opprinnelig kalt Bachelors' Day, er en kinesisk uoffisiell høytids- og shoppingsesong som feirer mennesker som ikke er i forhold, som en slags "anti-valentinsdag". Datoen 11. november ble valgt fordi tallet 1 ligner en bar pinne, som er kinesisk internett-slang for en ugift mann som ikke legger til "grener" i slektstreet.

Black Friday - 26. november: Forklart grundig lenger opp. Men til deg som skummer: Black Friday er en årlig handledag som finner sted dagen etter Thanksgiving i USA. Dagen markerer tradisjonelt begynnelsen på julehandelen.

Small Business Saturday - 27. november: En kampanje lansert av American Express 27. november 2010, for å hjelpe små bedrifter med å få eksponering og for å inspirere forbrukere til å handle i sine egne lokalsamfunn i høytiden.

Cyber Monday - 29. November: (norsk: «cyber-mandag») faller på første mandag etter den amerikanske Thanksgiving-dagen, og markerer starten for julehandelen over Internett.

Giving Tuesday - 30. november: Giving Tuesday er en internasjonal bevegelse med hovedsete i New York som inspirerer til en global dugnad. Giving Tuesday startet i 2012 som en naturlig følge av Thanksgiving og det enorme handlepress som følger med Black Friday og Cyber Monday. 

Black Week - starter mandag 22. november: Forlengelse av Black Friday.

Cyber ​​​​Monday overgår vanligvis Black Friday når det gjelder salg. Sistnevnte hentet inn 9 milliarder dollar i 2020, mens Cyber ​​​​Monday nådde 10,8 milliarder dollar, ifølge data fra Adobe Analytics. 

Les mer om Black Friday vs Cyber Monday: Statistics and Consumer Trends på Influencer Marketing Hub her!

Med så mange salgsaktiviteter og kampanjer blir det nødvendigvis litt kaos. Hvert eneste år leser vi om merkevarer som går på en smell med villedende Black Friday-markedsføring. Manglende førpris er den vanligste feilen oppga Forbrukertilsynet under gjennomgangen av fjorårets utgave av Black Friday.

– Uten førpris er det vanskelig for forbrukere å finne ut om noe faktisk vil være et godt kjøp eller ikke. Det kan også fort være villedende – og dermed ulovlig markedsføring, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet til E24.

Før årets bøtteballett går av stabelen anbefaler vi alle markedsførere å trippelsjekke Forbrukertilsynets veiledning og retningslinjer om prismarkedsføring.

Økende andel boikott - en endring i sikte? 

Noen velger å boikotte Black Friday, både på forbruker- og tilbydersiden. 

Et fint og velbegrunnet eksempel kan vises i stuntet til Holzweiler i 2018 hvor alle ordinære varer var byttet ut med oransje hettegensere og T-skjorter. Klærne var lik en populær kolleksjon de solgte noen år tidligere og fargen den samme som Kirkens Bymisjon bruker i sin logo. Alt overskuddet fra salget gikk til Kirkens Bymisjons kampanje «Gled en som gruer seg til jul».

Black Friday får et veldig stort fokus. For mange er det fint å få handle ting på salg, og det respekterer jeg. Men i det kundesegmentet vi ligger i, der folk har råd til å betale 1500 kroner for en genser, så kan man unnvære de 20 salgsprosentene og heller gi julemiddager til folk som trenger det, sa Susanne Holzweiler til Aftenposten. Les hele Artikkelen på Aftenposten her


I november i fjor kunne vi lese på Ehandel at norske Bookis hadde besluttet å droppe Black Friday for tredje år på rad – og skulle være først i verden med nytt konsept.

Tidligere år samlet de inn penger til veldedige formål, men i 2020 fokuserte Bookis på et helt nytt konsept: Giving Week i stedet for Black Week - et nytt konsept for sine brukere. I følge dem selv er det et konsept de er først ute med globalt. 

Like før Black Friday i fjor lanserte Bookis Royalties på brukte bøker, med et mål om at forfattere skal kunne tjene det samme om boken blir solgt brukt eller ny. Derfor handler vår Giving Week i år om å gi ekstra til din favorittforfatter, fortalte gründeren Lasse Brurok, til Ehandel. 

Nysgjerrig på hvordan det gikk? Ehandel tok også en avsjekk med Bookis etter stuntet: Bookis boikottet Black Friday, samlet inn titalls tusen og kundene elsker det. 

Under fjorårets Black Week lanserte også IKEA en ny tjeneste; "IKEA kjøper tilbake". Konseptet var nok et motsvar fra møbelkjeden til salgskampanjene i november. I stedet vil IKEA forlenge produktenes levetid ved å kjøpe tilbake gamle møbler fra kundene.  Kundene kan beregne hvor mye møbelet er verdt i IKEAs “tilbakekjøpsverktøy” på nettsiden, før de besøker varehuset og får en endelig vurdering. Dette er det allerede mange som har testet ut. Les hele saken på Ehandel her

Giving Tuesday - noe for din merkevare?

Giving Tuesday handler om å flytte fokuset over på andre enn seg selv, og hjelpe de som trenger det mest. Giving Tuesday markeres nå i over 100 land.

I 2017 inviterte Norges Innsamlingsråd sine medlemmer til å bli med på å lansere Giving Tuesday i Norge. NMS var en av organisasjonene som ble med på denne satsingen.

Akkurat nå planlegger organisasjoner over hele verden årets Giving Tuesday. Dette er en god anledning til å fremme en spesiell kampanje, fortelle om det gode arbeidet organisasjonen gjør og engasjere egne støttespillere. Giving Tuesday Norge har samlet noen tips til hva din organisasjon kan gjøre her og her kan du finne inspirasjon og informasjon om Giving Tuesday internasjonalt!

God helg!

 
 
MFO innsikt ny


Logg deg inn på MFO Innsikt her!

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.