Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Ukens snakkis kort forklart, sportsmarkedsføring og e-sport!

23. april 2021

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig-fredag-1

 

Det er liten tvil om hva som ble ukens snakkis: kollapsen av European Super League, som knapt varte i 48 timer. Dersom du har vært ekstremt opptatt denne uken, kan det forklares kort slik:

En gruppe på 12 klubber fra noen av de største ligaene i Europa kunngjorde planer om å danne en ny liga kalt Super League. Ligaen hadde planer om å tilby faste plasser til flere av verdens største klubber og spille kamper midt i uken, samtidig som de involverte klubbene kunne fortsette å spille i sine nasjonale ligaer. Dette ville ramme TV-inntektene til Champions League, som igjen ville ført til økonomiske tap for mindre klubber og breddefotballen rundt om i Europa.

Dette anså mange fans, spillere og UEFA-tjenestemenn som et svik mot det globale fotballsamfunnets samhold og kultur. BBC har laget en liten oppsummering av hvordan internettet reagerte på den nye ligaen: European Super League crumbles - how social media reacted

FIFA kunngjorde raskt at spillere ved lag i en utbryterliga ikke ville få lov til å konkurrere i noen av de internasjonale arrangementene, inkludert verdensmesterskapet. Etter kun to døgn begynte lanseringsmedlemmene å falle ut under intenst internt og eksternt press, og kollapsen var et faktum. 

Fra et markedsføringsperspektiv var det naturligvis spennende å følge med på hva fotballagenes sponsorer, høyt profilerte merkevarer, valgte å gjøre når den nye ligaen møtte så mye negativ omtale. 

I skrivende stund er det kun luksus-urmakeren Tribus som har tatt et aktivt standpunkt og avsluttet avtalen som Liverpools offisielle tidtakerpartner.

Tribus forklarer at de ikke kan støtte klubbens eiere Fenway Sports Group i å dele seg fra den tradisjonelle strukturen i engelsk fotball. I en uttalelse lagt ut på Twitter skriver Tribus:

Tribus quote

Marketing Week skrev en spennende artikkel denne uken om temaet fra et merkevareperspektiv, hvor de tar for seg den kollektive stillheten fra sponsorer under fiaskoen og hvorvidt merkevarer bør se på måter å gjenoppbygge tillit og engasjement fra fotballfansen. Les artikkelen her: Can brands help football heal after European Super League debacle?

Heineken reklame

 

Heineken, som har vært den offisielle ølsponsoren til UEFA Champions League i årevis, var raskt ute med å respondere på hendelsen i sosiale medier. I samarbeid med byrået Publicis leverte de dette budskapet på Instagram. Du kan lese AdWeek sin mening om stuntet her: Heineken Responded Perfectly to the Implosion of the European Super League

Tilknytning til sportsarrangementer og atleter har lenge vært en velkjent form for markedsføring. Visste du at den første kampanjen ble gjennomført allerede i 1870? 

Ikke overraskende, dog ironisk, var tobakk det første produktet som ikke var relatert til sportsbransjen, som ble markedsført ved bruk av atleter. Såkalte "Tobakkskort" med populære idrettsutøvere ble plassert i sigarettpakker. Målet var å øke salget gjennom å få forbrukeren til å samle alle sportsstjernene.


Og visste du at Coca-Cola har vært OL-sponsor siden 1928? I denne artikkelen kan du lese mer om historien til sportsmarkedsføring: The History of Sports and Advertising

Og apropos E-sport, I november 2020 hadde vi et spennende foredrag med Nordavind, Norsk Toppfotball og Santander på scenen.

esport-card-1 – 4
Hvordan navigerer man best mulig i dette universet med både stor og liten annonsør-pengesekk?

Nordavind gir deg innsikt om markedspotensialet og hva de unge mellom 16 og 35 er opptatt av. Norsk Toppfotball tar deg gjennom caset eSerien og hvordan de har bygget et konsept og et tilhørende univers fra bunn. Santander deler hvordan de har jobbet strategisk og operativt som merkevare og annonsør. 

Se foredraget på MFO Innsikt her





Neste kurs ut: Jobber du med tekst i nyhetsbrev, sosiale medier eller nyhetsbrev? Da er dette kurset perfekt for deg. 

Tekst har en svært viktig funksjon i markedsføring, den skal treffe, engasjere og overbevise målgruppen din – og få dem til å handle! Og gjør den ikke jobben sin, går du glipp av klikk, trafikk, salg, kunder og konverteringer. 

Heldigvis finnes det enkle grep som kan løfte tekstene – og effekten – mange hakk. De lærer du her, i dette praktiske skrivekurset. 

mfo-kurs-camilla-hager


Kurset er todelt og går av stabelen 4. og 6. mai fra 09-10.30 begge dager. 

Om kursholder:

Camilla Hager er gründer og kreativ leder i tekstbyrået HvabeHager. 

Hun er utdannet allmennlærer og har i en årrekke holdt kurs og foredrag for private og offentlige virksomheter.

Camilla har også vært gjesteforeleser ved BI, Høyskolen Kristiania og NHH. I 2020 ga hun ut fagboka Skriv så du får JA. 

Les mer og meld deg på kurset her!

 

God helg!

 
 
 
MFO innsikt ny


Logg deg inn på MFO Innsikt her!

-

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her. Les mer om medlemskap her.