Aktuelt

    Faglig Fredag 29. april

    30. april 2021

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    faglig-fredag-1

    'Kunden har alltid rett ' er et velkjent uttrykk.

    I en fysisk butikk gjør man en rekke tiltak for å skape en god handleopplevelse for kunden. Alt fra hvordan inngangen skal se ut, hvordan layouten og markeringen i butikken skal hjelpe forbruker å finne frem, fokus på first buy, last buy og facing av produkter og tilgjengelig assistanse i nærheten.


    Åpenbart gjelder dette også for e-handel. Men dette er ikke alltid tilfellet, spesielt ikke for de mange bedriftene som måtte få på plass en nettbutikk i rekordfart, grunnet pandemien. Konkurransen har heller aldri vært større, både fra nasjonale såvel som internasjonale konkurrenter.

    En god kundereise handler ikke bare om UX eller frontend-design, det skal gjennomsyre alle deler av en e-handelsvirksomhet; fra A til Å. I denne korte og underholdende TED-talken: 404, the story of a page not found, forklarer Renny Gleeson hvordan "godt utformede øyeblikk bygger merkevarer". Nøkkelen ligger i å ha empati for brukeren og anerkjenne UX-designpotensialet i alle ledd av kundereisen.

    I denne artikkelen kan du lese uttalelser fra mennesker med en rekke ulike stillinger innen bransjen vår, som forklarer hvorfor UX er essensielt og bør være på agendaen til alle markedsførere: 31 expert opinions on the importance of UX in marketing

    Og i denne artikkelen fra Forbes kan du la deg inspirere: Customer Experience Around The World: 25 New Examples Of Best Practices You Haven’t Heard Of 

    En kundereise kan touche innom samtlige felt, avdelinger og ansvarsområder i en bedrift og det kan tidvis være vanskelig å få oversikt over totaliteten. Som markedsfører i 2021 man ha en forståelse av denne totaliteten for å kunne skape en kundereise som står til forbrukerens forventninger. 



    Skjermbilde 2021-04-29 kl. 14.22.36

    Nettsiden er bare én av mange kontaktpunkter i kundereisen, men det er et essensielt punkt som ofte avgjør hvorvidt reisen ender i et kjøp - eller ikke. En god og optimalisert nettside som er designet for å konvertere er et eget fagfelt med mange forvirrende forkortelser. Dersom du trenger en liten recap som tydeliggjør forskjellen på UI, UX og CX, finner du det her.

    Neste uke begynner en tredelt kursserie som tar for seg nettopp denne tematikken: optimalisering av nettside. De tre kursdelene ser slik ut: 

    Del 1: Forbrukerpsykologi (5. mai)
    Hva er det som styrer hva vi som forbrukere velger eller responderer på?Få innblikk i faktorer som styrer og påvirker forbrukerens atferd, før, under og etter en beslutningsprosess.  

    Del 2: UX-Prinsipper (26. mai)
    Adferdsdesign (UX) innebærer å designe noe, i varierende kontekster, for å oppnå en positiv adferdsendring hos brukerne av produktet/tjenesten/nettsiden.Vi ser på de viktigste UX prinsippene og lærer deg å kjenne de igjen på deres egen nettside.

    Del 3: CRO (9. juni)
    Konverteringsoptimalisering, hvilke prosess burde være på plass for å sikre at kundene dine konverterer? Du kan lese et av Conversionista sine blogginnlegg på dette emnet her:  Hvor lang kjøpstrakt bør jeg ha?

    mfo-kurs-conversionista-1

    Kurset er nyttig for alle, og tematikken i kurset er noe alle markedsførere bør ha en god forståelse av. 

    I løpet av disse kursene skal du ha fått en bedre forståelse av konsumenter sin irrasjonelle, spontane og målorienterte oppførsel. Du skal ha et bedre grunnlag for å optimalisere ROAS, samt forståelse for hvordan starte å optimalisere nettsiden ytterligere for økt konvertering og tilfredse kunder. 

    I denne artikkelen kan du lese om topp tre trender som påvirker CX akkurat nå. Selvom data og analyse topper listen, følger kundelojalitet like bak. 

    Og apropos kundelojalitet; mange erfarer at markedet blir mer og mer transparent. Kundene endrer adferd og tradisjonelle kampanjemekanismer som produkt og pris fungerer ikke lenger like godt.

    Mange har ønske om å videreutvikle sitt kundeklubbkonsept, og førstkommende onsdag 5. mai, fra 09-10, arrangerer vår samarbeidspartner Oculos, et gratis frokostwebinar med denne tematikken:

     

    Skjermbilde 2021-04-30 kl. 10.05.44

     

    Loyalty & Coffee: 

    Hvordan øke lønnsomheten ved bruk av bonus & rewards som nytt virkemiddel i kundedialogen?


    Les mer og meld deg på her!

     

     

    Denne uken lanserte vi episode 4 av vodcasten Markedslønsj. Nå kan du også finne episoden som lydfil, for de av dere som foretrekker å få fag servert på øret. Hør episode 4 på Soundcloud her.

    Temaet for episoden er 'Smarketing', er det bare nok et buzzord, eller kan det skape reelle konkurransefortrinn for din bedrift? Vi ser nærmere på hvordan salg og marked kan jobbe optimalt sammen og sørge for at samarbeidet skaper verdi. I denne episoden får møte Markedssjef Trine Sandvik Kolbjørnsen, Salgssjef Benjamin Blatch og Inbound Spesialist Andreas Brekstad - alle tre fra Markedssjefene. Ta dagens lunsj med oss da vel? 

    God helg!

    Episode 4 v1

      

    MFO innsikt ny


    Logg deg inn på MFO Innsikt her!

    -

    Ikke medlem i MFO? 

    Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her. Les mer om medlemskap her.

     

    Av MFO