Aktuelt

    Faglig Fredag 16. april

    16. april 2021

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    faglig-fredag-1

     

    Å holde seg helt oppdatert på hva som beveger seg av nye og utdaterte funksjoner, algoritmer og trender innen sosiale medier kan føles som en fulltidsjobb.

    Er nyheten stor nok vil man vanligvis lese om det på nettet innen kort tid, eller høre om det fra kolleger og venner. Men hvis det er en liten oppdatering (for eksempel justeringer av Facebook-algoritmer), hører man kanskje ikke om det før noen dager eller uker senere. Likevel kan disse små endringene påvirke vår sosiale mediestrategi i stor grad.

    Så hvordan kan du holde deg oppdatert med det siste innen sosiale medier uten å ofre for mye av tiden din? I denne artikkelen deler Buffer verktøy, tips og triks til hvordan det kan gjøres litt mer overkommelig: How to Keep Up With Social Media News in Just 10 Minutes a Day

    I dag har vi tatt en liten runde og samlet noen spennende oppdateringer innen SoMe for deg:

    Facebook:

    I siste episode av Markedsføringspodden kan du høre mer om Tre endringer som kommer i Facebook, henholdsvis at Facebook analytics forsvinner, nye og flere valgmuligheter for å regulere kommentarfeltet på egne poster, og sist men ikke minst, news feed filters som lar deg regulere innholdet i egen news feed.

    På Social Media Today kunne vi også i dag lese at om flere nye oppdateringer på Facebook, den største nyheten er at man vil kunne komponere og planlegge Facebook og IG-stories, slik man har kunnet gjøre med innlegg i lang tid. Du kan lese om denne og flere andre oppdateringer her: Facebook Adds Scheduling for Stories, New Ad and Business Discovery Options

    Instagram:

    Social Media Today skrev denne uken at Instagram nå vil tillate brukere å velge selv hvorvidt antall likes skal vises eller være usynlig på egne poster. Du kan lese mer om bakgrunnen for dette her: Instagram Will Enable Users to Choose Whether They Want to Hide Post Like Counts in New Test

    Instagram delte også denne uken en karusell på sin konto @instagramforbusiness hvor de gir deg tre gode tips til effektive måter å benytte seg av UGC på. Se innlegget og ta med deg tipsene her!

    TikTok:

    TikTok delte også denne uken statistikk omhandlende annonsering på TikTok vs. andre sosiale medier, basert på svarene fra over 25.000 brukere i en undersøkelse gjort av Kantar. Du kan lese artikkelen på TikTok for Business her

    Denne uken kunne vi også lese at TikTok planlegger å lansere en rekke nye e-handelsfokuserte annonseringsmuligheter, blant annet en rekke nye, in-stream shoppingverktøy. Les hele artikkelen på Social Media Today her: TikTok Previews Coming Ad and Product Display Options

    LinkedIn:

    På LinkedIn sin blogg kunne man denne uken lese at mer enn 2,5 millioner kvinner forlot jobben sin under COVID-19-pandemien, mange frivillig på grunn av plutselig mangel på barnepass eller for å tilrettelegge for hjemmeskole for barna sine. I tillegg ble en uforholdsmessig stor mengde kvinnelige jobber påvirket av pandemien, og globale arbeidsmarkedsdata viser at kvinneansettelser er mer sårbare og utsatt for økonomiske sjokk og forretningsforstyrrelser, enn menn.

    Derfor har nå LinkedIn lagt til arbeidstitler som "Stay-at-home-Mom" for å hjelpe brukerne å redegjøre for hull i sin CV. Les mer om dette her

     -
    I vårens kursprogram er det optimalisering av nettside som er neste på agendaen.

    Den 5. mai begynner en tredelt kursserie som tar for seg optimalisering av nettside og forbrukerpsykologi. Kursene er lagt opp til at man både kan ta de som en serie men også enkeltvis. 

    Som markedsfører er din oppgave å drive trafikken inn til nettsiden eller den fysiske butikken. I en fysisk butikk i dag jobbes det mye med hvordan inngangen skal se ut, hvordan layouten og markeringen i butikken skal være for at kunden enkelt finner frem til de ønsker, samt at de forhåpentligvis oppdager andre produkter de tar med seg. Man har fokus på first buy, last buy og facing av produkter.

    Akkurat den sammen jobben er det viktig å gjøre på nettsiden din, men her kommer ikke nødvendigvis alle kundene inn via hovedinngangen.

     

    mfo-kurs-conversionista-1

    Del 1: 5. mai - Forbrukerpsykologi

    Del 2: 26.mai - UX-prinsipper

    Del 3: 9.juni - CRO

    I løpet av disse kursene skal du ha fått en bedre forståelse av konsumenter sin irrasjonelle, spontane og målorienterte oppførsel. Du skal ha et bedre grunnlag for å optimalisere ROAS, samt forståelse for hvordan starte å optimalisere nettsiden ytterligere for økt konvertering og tilfredse kunder.

    Les mer og meld deg på her!






    Skjermbilde 2021-03-24 kl. 11.06.07

    Enda ikke sett siste episode av vodcasten Markedslønsj? Temaet for epsiode 3 er 'forbrukertrender 2021' og i denne episoden får du møte Trine og Ida Kristin, begge markedssjefer i Markedssjefene og adiminstrerende direktør i Norstat, Nina Kulås!
    Ta dagens lunsj med oss da vel? God helg!

    MFO innsikt ny


    Logg deg inn på MFO Innsikt her!

    -

    Ikke medlem i MFO? 

    Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her. Les mer om medlemskap her.

     

    Av MFO