Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Spennende statistikk, FLoC, alternativer til remarketing og CX-hull

9. april 2021

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig-fredag-1

 
God fredag!
 

I denne artikkelen på MarketingWeek: 5 interesting stats to start your week kan du blant annet lese at forbrukere synes gjentagende annonser er de mest irriterende.

Nesten halvparten (45%) av forbrukere blir irritert på merkevaren når de blir vist den samme annonsen eller kreative budskapet gjentatte ganger, noe som tyder på at annonsører må forbedre frekvensen på annonsene sine og målrette folk mer effektivt.

Forbrukere blir også provosert når de får vist annonser for produkter de ikke trenger (22%) eller for produkter de nevnte privat (19%), eller annonser for produkter de allerede har kjøpt (7%). Bare 18% av forbrukerne har en klar forståelse av hvordan selskaper bruker sine elektroniske data til reklame.

Apropos elektroniske data, denne artikkelen fra CXL gir deg en gjennomgående forklaring på FLoC: Google’s Plan to Kill Off Third-Party Cookies.

Og denne episoden fra Markedsføringspodden gir deg alternativer til remarketing fra Vegard R Garde, CTO hos Synlighet. Episoden tar for seg hvordan remarketing kan fungere etter tredjeparts cookies forsvinner og hvilke alternativer som finnes.

Og når vi snakker om endringer, i 2020 så vi årevis med digital vekst på bare noen få måneder. Denne endringstakten har naturligvis etterlatt hull i de digitale kundereisene til mange bedrifter. I denne artikkelen fra MarketingWeek skrevet av Contentsquare kan du lese nyttige tips for å unngå at du mister besøkende grunnet CX-hull.

Noen merkevarer gjennomgikk faktisk så mye som 10 år med digital vekst på bare tre måneder, ifølge McKinsey. Digital transformasjon er ikke lenger et valg - det er en overlevelsesstrategi, noe som betyr at den digitale kundereisen nå er et av de viktigste verktøyene i næringslivet.

Contentsquare samlet data fra over 20 milliarder internett-økter for å gi deg klarhet og bistand i hvordan du gjør dine besøkende fra interessert til betalende kunder.

Og apropos digitale kundereiser, i vårens digitale kursserie er dette et viktig tema. Neste kurs ut tar for seg søkemotoroptimalisering for netthandel og foregår neste onsdag.

synlighet-korr-1

Deretter følger et tredelt kurs som tar for seg optimalisering av nettside og forbrukerpsykologi.

På førstkommende kurs onsdag 14. april får du lære hvilke grep du kan ta for å gjøre nettbutikken din til målgruppens foretrukne valg!

Kurset holdes av Synlighet som har et SEO-miljø som i dag teller et titalls av landets fremste spesialister på søkemotoroptimalisering og innholdsmarkedsføring. På kurset får du lære fra: 

- Byråleder Øystein Svendsen Opperud
- Fagleder for synlighet sitt SEO-miljø Gaute Nordvik

En annen som kan et og annet om netthandel er Markedsdirektør i Klarna Thomas Elvestad,  som presenterte sitt case på MFO Case 2021.

Caset heter tar for seg hvordan Klarna, i et marked preget av massiv konkurranse og tradisjonell kommunikasjon har klart å skille seg ut ved gå egne veier. For å bryte gjennom støyen og gjøre seg relevante for målgruppen har det vært viktig å tenke nytt og utradisjonelt!

I dette caset får du høre hvordan Klarna har reposisjonert seg fra en kjedelig betalingsløsning til en elsket shoppingtjeneste og netthandelseksperten i Norge.

  mfo-case-karusell-asan-1mfo-case-2021-event-cover-2

 

 

 

 

 

 

På MFO Case 2021 livestreamet vi også 6 andre spennende case fra kule merkevarer som har gjort noen spesielt gode markedsføringsgrep det siste året.

Du kan tilgang til opptak av alle 7 case frem til 15. april, slik at du kan se og lære av de spennende casene når og hvor du vil. Les mer her!

Riktig god fredag! 

-

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her. Les mer om medlemskap her.