Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen,
med ønske om en riktig god helg!
I følge Freia spiser nordmenn i gjennomsnitt ni Kvikk Lunsj-sjokolader i året, hvorav tre av dem konsumeres i påsken.
Ikke så overraskende tenker du kanskje, men her skal du få noen interessante fun facts du kanskje ikke visste om folkefavoritten:
- Johan Throne Holst, Freias grunnlegger, gikk seg vill i Nordmarka en høstdag i 1887, uten kart, kompass - eller noe å spise på. Throne Holst glemte visstnok aldri denne fadesen, og i 1937 ble Kvikk Lunsj lansert som den ideelle tur- og reserveproviant!
- Formen på sjokoladen var som skreddersydd for det hypermoderne sportsplagget på 30-tallet, nemlig anorakken.
- De tre stripene på Kvikk Lunsj-emballasjen har vært der siden dag én og designet på emballasjen har vært tilnærmet likt siden lanseringen.
Du kan lese flere fun facts om Kvikk Lunsj i Dagbladet sin artikkel her, eller lese om sjokolade historie til både denne og andre klassikere på Freia's hjemmeside her
Og apropos lunsj, på onsdag lanserte vi tredje episode av vodcasten 'Markedslønsj som tar for seg 'Forbrukertrender 2021'. Du kan se episoden her
I januar hadde vi også vårt årlige frokostmøte som omhandler samme tematikk. I år var det Mintel som sto for gjennomgangen av det kommende årets største forbrukertrender.
Du kan se dette foredraget, og masse annet spennende innhold på MFO Innsikt.
En annen merkevare som har klart å skape en posisjon som fast følgesvenn ved påsketider, er den leskende appelsindrikken med høytidens mest fremtredende farge: Solo! Men det har ikke alltid vært slik, her følger noen artige fun facts om Solo:
- Om man ser på eldre reklameplakaterfor Solo, virker det som et erkenorsk produkt.
- Det stemmer ikke helt!
Oppskriften først ble laget i Valencia i Spania. Torleif Gulliksrud, Soloens far, møtte biokjemikeren Trigo på foretningsreise der på 1930 tallet. Trigo's appelsinkonsentrat kalt «Naranjina Solo» ble med Torleif tilbake til Norge og i 1934 ble de første flaskene med gult mineralvann tappet på Tønsberg Bryggeri. -
Et av markedsføringsstuntene Bryggeriet i Tønsberg gjorde for å få fart på salget var å hyre inn unge damer som fikk i oppdrag å skjenke brus og snakke om Solo ved større tilstelninger. De fikk tilnavnet «Solo-pikene» og i løpet av et par år var appelsinbrusen velkjent for de fleste i Norge.
- Frem til 1960-tallet var Solo faktisk landets mest solgte og hadde på det meste en markedsandel på hele 25 prosent i Norge.
- Da de internasjonale gigantene entret scenen, ble konkurransen tøff og i løpet av 60-tallet ble Solo passert av Coca-Cola, og senere Pepsi
- Solo ble deretter markedsført som den «norske» brusen og gjennom hele 1970-tallet ble Solo-reklamene knyttet til sportslige situasjoner som skirenn og påsketur - slik som vi kjenner den i dag!
Du kan lese flere fun facts om Solo i Dagbladet sin artikkel her!
-
Nok nostalgi for denne gang. I denne artikkelen kan du se og lese om 7 kreative og kule påskekampanjer fra nyere tid: Best Easter Marketing Campaigns and Ideas of All Time
Apropos kreative og gode kampanjer!
Vi arrangerte MFO Case 2021 forrige uke, hvor vi livestreamet 7 spennende case fra kule merkevarer som har gjort noen spesielt gode markedsføringsgrep det siste året.
Skulle du bli lei av påskekrim kan du kjøpe tilgang til opptak av alle 7 case frem til 15. april, slik at du kan se og lære av de spennende casene uavhengig av hvor du feirer påske. Les mer her!
Selvom påsken i år muligens ikke blir den stereotypiske drømmepåsken kan vi allikevel drikke gul brus,
spise sjokolade, appelsiner og nyte påskesolen.
Vi i MFO gleder oss stort til vi endelig kan få treffe dere fysisk på frokostmøter, kurs og konferanser igjen.
Hold ut! Riktig god påske fra alle oss i MFO.
-
Ikke medlem i MFO?
Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her. Les mer om medlemskap her.