Aktuelt

    Årets julekampanjer!

    26. november 2021

    Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
    med ønske om en riktig god helg!

    Group 40


    God Fredag!


    Hei-hå, nå er det (straks) jul igjen og med det kommer filmene vi markedsførere muligens gleder oss mer til enn både The Holiday, Home Alone og Tre nøtter til Askepott til sammen. Vi snakker selvfølgelig om julereklamene - proppfulle av emosjoner og fylt med julestemning til randen. 


    Årets julereklamer 

    Årets snakkis blant julereklamer ser uten tvil ut til å bli "When Harry met Santa". 

    Posten sender et tydelig budskap om inkludering denne høytiden med en hjertevarm ny julekampanje som viser frem julenissen slik du aldri har sett ham før. Kampanjen knuser gammeldagse normer og markerer 50-årsjubileet for avkriminaliseringen av homofili i Norge, samt Postens engasjement for en mangfoldig arbeidsplass.

    Reklamefilmen ble laget av POL og produsert av B-Reel Films. Kudos til begge to og ikke minst til Posten. Se snutten på YouTube her:  

     

    Det er ikke bare her til lands filmen har fått oppmerksomhet, videoen har gått viralt og engasjert publikum verden over. Kampanje har skrevet mer om dette og tatt en prat med Posten. Les artikkelen på kampanje her: Millioner verden over har sett Postens kjærlighetshistorie: - Vi er overveldet

     

    Årets "Gled en som gruer seg til jul"-kampanje også meget god. Kirkens Bymisjon skildrer fem ste

    rke og ekte livshistorier, fortalt av barn og deres eldre selv.

    Kampanjen heter "Livet blir ikke alltid slik man tror" og poengterer at livet fortere enn man tror kan ta vendinger som gjør at man trenger hjelp. Se filmene og les mer om kampanjen på Kreativ Forum her.

     

     

    Barbour, et erkebritisk klesmerke har teamet opp med et annet britisk ikon, Paddington Bear denne julen.

    I den sjarmerende reklamen ser vi Paddington som prøver å finne en gave i siste liten til familiens overhode, Mr. Brown. Kreativ som han er, bestemmer Paddington seg for å vokse en av Mr. Browns gamle Barbour-jakker på nytt. Reklamen er både kreativ, veldig søt og meget gjennomtenkt! Barbour knytter merkevaren til nostalgi og barndomsminner, viser bærekraftige holdninger og minner oss om at det er tanken som teller. Dessuten får de knyttet jakken, som den tidløse klassikeren den er, opp mot jul og som et hot gavetips. Se snutten her: Paddington, Please Look After This Bear.

     

    Coca-Cola, den uoffisielle kongen på haugen av julereklamer, må naturligvis med

    Denne julen setter Coca-Cola søkelyset på «den virkelige magien av menneskelige forbindelser» med lanseringen av sin julereklame, den første som har vært under merkevarens «Real Magic»-filosofi.

    Kampanjen er laget av dentsuMB, og er forankret rundt en kortfilm som forteller historien om en gutt som flytter inn i en ny leilighet med moren sin i julen. Gutten legger merke til at det ikke er noen peis, og innser at uten en skorstein kan ikke julenissen besøke hjemmet sitt for å levere gaver. Ved hjelp av naboer bygger han selv en skorstein av kasser.

    Filmen på to og et halvt minutt vil også vises som en serie med kortere versjoner i 90 markeder rundt om i verden. 


    Kampanjen vil kjøre sammen med den mangeårige annonsen «Holidays Are Coming» i samtlige land over høytiden. Men dessverre vil ikke juletraileren som har lyst opp mørke landskap på norske skjermer hvert år siden 1995 vises i Norge i år. 

    I følge Tonje Haugen, markedssjef i Coca-Cola, er de stolte over den «ikoniske julefilmen», men velger i år å fokusere på sin nye film. Men, fortvil ikke, Haugen sier til Kampanje at deres populære juletrailer kommer til å kjøre Norge rundt i førjulstiden for å lyse opp i mørket. Les hele saken på Kampanje.com her: Se Coca-Colas nye julereklame: - Feirer magien som oppstår når mennesker møtes

    Skjermbilde 2021-11-26 kl. 10.22.11

    Ikke alle er like begeistret over årets julereklamer, deriblant den meget frittalende Mark Ritson. Hvis du har lyst på et skråblikk på årets reklamer kan du lese hans smått hissige, men også festlige, utblåsning på Marketing Week her: Christmas advertising is drowning in marketers’ fake tears

    Før vi runder av vil vi også minne alle våre kjære medlemmer på å huske å melde seg på årets siste frokostmøte den 3. desember. 

    For tredje året på rad arrangerer MFO, sammen med PLAN-B, sitt årlige talkshow! Som tidligere år, har vi også i 2021 med oss en av Norges mest erfarne Talkshowverter (og tidligere markedsfører) - Harald Rønneberg!

    På scenen får Harald besøk av et spennende bransjepanel med kloke hoder fra ApelandGoogleAnorakVipps og Oda.

    I år skal vi også snakke om en markedsføringskanal i store endringer! For å fortelle deg alt du lurer på om markedsføring i podkast, kommer Erik Bratland, Sales Director i Acast Norge; verdens ledende podkastsselskap, og Christina Eriksen Fagernes, leder for tv og podkast i PLAN-B - som står bak noen av de største kommersielle titlene i Norge.  

    Vi gleder oss en fantastisk morgen sammen med deg. MFO og PLAN-B lover overraskelser og goooood julestemning på Klingenberg kino. 

    Tidlig på´n 2021 - Cover nisselue-1
     
    God helg!
     
     
    MFO innsikt ny


    Logg deg inn på MFO Innsikt her!

    Ikke medlem i MFO? 

    Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.

     

     

    Av MFO