Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Bruk av AI i markedsføring

27. januar 2023

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag,

Denne uken arrangerte vi årets første frokostmøte på Klingenberg Kino, og temaet var tradisjonen tro, forbrukertrender i 2023. En av de viktigste trendene vi gikk igjennom var, ikke overraskende, bruk av AI i markedsføring. Fikk du ikke med deg foredraget? Da kan du heldigvis se det på MFO Innsikt når det passer deg, og det anbefaler vi deg å gjøre! 

AI har allerede revolusjonert markedsføringen, den har blitt integrert i alle digitale markedsføringskanaler, fra sosiale medier og visningsannonser til tekstforfatting og bildegenerering. AI legger til rette for smartere markedsføring, som gjør det mulig for bedrifter å få kontakt med forbrukere på riktig måte, med rett budskap, til rett tid, på rett plattform. Og for å sette et tall på det, ble markedet for kunstig intelligens i markedsføring estimert til 15,84 milliarder dollar i 2021 og er anslått å øke mer enn 107,5 milliarder dollar innen 2028.

Under finner to to spennende artikler som tar for seg AI i markedsføring i 2023 du kan la deg inspirere av: 

Tidligere var det naturlig å tenke at bruk av AI ville kreve betydelige investeringer, men den tiden er forbi. AI er her, og den kan brukes av alle. Ta for eksempel ChatGPT (Chat Generative Pre-trained Transformer): chatboten som ble lansert av OpenAI i november 2022. ChatGPT kan brukes i markedsføringsbransjen på mangle ulike måter. For eksempel kan det brukes til å generere personlige og automatiske svar på kundehenvendelser, lage innhold av høy kvalitet for e-post eller sosiale medier og hjelpe kunder gjennom kjøpsprosessen deres.

Det finnes også flere selskaper som har systematisert bruk av AI for å hjelpe annonsører å treffe bedre til en lavere pris. Et av de selskapene er våre gode venner i BrightBid som kan sies å meget god peiling på bruk av AI i markedsføring. 

BrightBid har fått med seg en av sine kunder, for å forklare hvordan AI har hjulpet dem å prestere bedre på Google Ads. 

Skjermbilde 2023-01-27 kl. 12.15.13

Google Ads er en viktig kilde til trafikk og konvertering for mange markedsførere, men det kan være en tidkrevende affære, spesielt dersom man sitter i et lite markedsføringsteam, eller helt alene i bedriften. 

Tormod Fjellgård, Markedssjef i Watchcom Security Group har skrevet om hvordan de reduserte sin CPC med 67% og kostnaden per konvertering med 80% på Google Ads.

Hva var utfordringen?

Effektivitet er viktig for oss med små markedsføringsteam. Enkelte oppgaver kan ikke ta for lang tid eller kreve for mye ressurser. Google-universet er viktig for oss, og SEO og annonsering står sentralt i markedsføringen. Derfor er det viktig for oss å kontinuerlig forbedre hvordan vi håndterer og analyserer våre Google-aktiviteter. I tillegg ønsket jeg å ha bedre kontroll over Ads-kontoen og kampanjene, noe som kan være svært tidkrevende.

Hva ble gjort, og hva er resultatet?

BrightBid startet med å sette opp nye kampanjer med BrightBids AI-motor, og skreddersy Ads-strukturen for å matche våre behov. AI tok deretter over og utførte tusenvis av optimaliseringer i kontoen. Ved hjelp av riktige budjusteringer målrettet mot riktige målgrupper kunne vi optimalisere budene mot mottaker. Alle disse optimaliseringene resulterte i en reduksjon av CPC med 67% og en nedgang i kostnad per konvertering på 80%. Antall konverteringer gikk også vesentlig opp og gjennomsnittlig tid på hjemmesiden ble tilnærmet tre ganger så høy. 

“Det å overlate alt til robotene var på ingen måte skummelt, takket være Marius og det proaktive teamet på BrightBid. Gjennom tett oppfølging og en «alltid tilstedeværende» holdning gikk overgangen knirkefritt, og resultatene lot ikke vente på seg – ikke bare økte trafikken og engasjementet, men trafikkkvaliteten ble markant forbedret.” - Tormod Fjellgård

Skjermbilde 2023-01-27 kl. 12.14.41

Hva er BrightBid?

AdTech-selskapet BrightBid bruker kunstig intelligens og automatisering for å øke Google-annonsørenes resultater, og hjelper markedssjefer med å øke avkastning.

Med BrightBids AI-motor for Google-søkeannonser ser kundene tusenvis av optimaliseringer på alder, kjønn, interesser, plassering og budjusteringer. Disse tusenvis av optimaliseringer er umulig for et menneske å utføre. Kundene kan vanligvis se en enorm forbedring i resultatene etter bare noen få uker inn i samarbeidet med BrightBid og AI teknologien.

BrightBid er et nyttig verktøy som sparer deg for både tid og penger. Er du interessert i å finne ut hvordan du kan anvende dette i din bedrift? Meld deg på BrightBids webinar 15. februar her. På webinaret vil du få innblikk i hvordan AI og automatisering kan fungere for deg i 2023.

Hvis du allerede er interessert i hvordan AI kan optimalisere Google Ads, er du velkommen til å kontakte Morten for en uforpliktende prat på telefon; 90952245 eller e-post: wang@brightbid.ai, eller book en demo direkte her.

Vennlig hilsen,
Morten Jærv Wang, Co-founder BrightBid

Skjermbilde 2023-01-27 kl. 12.15.04


Avslutningsvis:

Vi runder av med en liten påminnelse: vårens program begynner å nærme seg fulltegnet, og de neste månedene har vi en rekke spennende arrangementer på MFO-programmet. Les mer og med deg på her:


Bakgrunn 2222

Les mer om, og meld deg på våre kommende arrangementer her.

God helg!
 


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.