Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen,
med ønske om en riktig god helg!
God fredag,
Ved mindre du boikotter sosiale medier, fikk du antagelig med deg at Vixen Awards gikk av stabelen forrige uke: influensernes helt egen prisutdeling. I den anledning skal dagens Faglig Fredag ta tempen på influensermarkedsføring
Vi begynner med litt statistikk, før vi dykker ned i trendene innen influensermarkedsføring for 2023.
Statistikk
Det er ingen tvil om hvilken retning pilen peker for influensermarkedsføring i 2023. La oss begynne med Norge. I følge Den Store Annonsørrapporten lagt frem av ANFO i oktober i fjor sier norske annonsører at hele syv av ti benytter influensere i sin marketingmiks.
Økt tiltro! I denne artikkelen på Kom24 som tar for seg nøkkelfunn fra rapporten kunne vi også lese at troen på influensere øker. Hele 36% av annonsørene mener bruk av influensere har liten markedsføringseffekt, mens tilsvarende tall i 2020 var 46% og 44% i 2019.
Vi har også tatt en titt på The Influencer Marketing Report som leveres av Collabstr; en internasjonal markedsplass for influensere. Her kan man blant annet lese at:
- Markedsstørrelsen for influensermarkedsføring forventes å vokse til 17.4 milliarder dollar i 2023. Dette er en økning på 14.47 % fra 2022.
- TikTok forventes å dominere influenser-sfæren, med over 45% av betalte samarbeid.
- Instagram kommer på andreplass med 39%.
Hubspot publiserte også nylig en artikkel som tar for seg de viktigste tallene for influencermarkedsføring spesifikt for USA. Vi oppsummerer noen av de mest spennende funnene under:
- 92% av markedsførere mener at influensermarkedsføring er en effektiv form for markedsføring.
- 89% av markedsførere som bruker influensermarkedsføring på nåværende tidspunkt vil opprettholde eller øke sine investeringer i 2023.
- 72% av Gen Z og Millennials følger influensere i sosiale medier.
- 50% av Millennials stoler på produktanbefalinger fra influensere. Tallet dropper til 38% for anbefalinger fra kjendiser.
- 33% av Gen Z har kjøpt et produkt basert på en influensers anbefaling i løpet av de siste tre månedene.
Les artikkelen her: Hubspot - 31 Influencer Marketing Stats to Know in 2023
I en artikkel fra Influencer Marketing Hub får du en rekke nyttig statistikk, blant annet markedsstørrelsen på influensermarkedsføring globalt for 2023. Artikkelen gir deg også indikasjoner på trender vi vil se mer av i inneværende år. Les den her: Key Influencer Marketing Statistics to Drive Your Strategy in 2023
Influensermarkedsføring 2023 - Trender
Det er enormt mye som rører seg innen influencermarkedsføring, og nye trender i sosiale medier springer frem raskere enn man rekker å trykke 'like'. Under finner du noen av trendene vi har valgt å løfte frem for 2023:
Smalere nisjer
'Finn din nisje' har lenge vært rådet til håpefulle influensere. Men med stadig flere influensere i markedet (i følge Forbes anser omkring 50 millioner mennesker seg som influenser/skaper), har mange blitt tvunget til å være kreative med innholdet sitt for å klare skille seg ut. Dette gir merkevarer mulighet for enda bedre målretting og større sjanse for å oppleves autentisk.
TikTok for eksempel, råder markedsførere til å lene seg inn lokalsamfunn og spesifikke nisjer for å lykkes. "Ikke vær redd for å målrette identiteter - snakk til #Trettemødre i stedet for alle mødre, eller #CozyGamers i stedet for alle gamere"
Denne trenden henger også sammen med en annen trend for 2023; nemlig økt bruk av mikro- og nanoinfluensere. De mindre infliuensere blir i økende grad målrettet av merkevarer fordi de når nettopp nisjemålgrupper. I tillegg til å være rimelige i drift og ha større vekstpotensiale, har plattformalgoritmene også gjort det mulig for mindre skapere å nå et bredere publikum via 'For you-page' på TikTok og/eller Utforsk-fanen på Instagram. Av den grunn prioriterer mange merker innholds-DNA fremfor reach når de velger sine influensere.
Live shopping:
Live shopping var populært i 2021 og 2022, og dette ser ut til å fortsette i 2023. I følge en undersøkelse utført i 2021, svarte 90% at livestream-shopping-arrangementer var praktiske og 70% foretrakk livestream fremfor andre former for kjøp på sosiale medier. Både Facebook, TikTok og Instagram har derfor utviklet egne livestream shoppingverktøy.
Et av de råeste casene her til lands i fjor var influensersamarbeidet mellom motebutikken Kouture og influenseren Martine Lunde. Samarbeidet var i form av en kjolekolleksjon Lunde hadde vært med å designe, etterfulgt av en live shopping hun hadde promotert til sine følgere i god tid før hun gikk live. Resultatet var salg for over 1 million kroner på 10 minutter, hvor samtlige 900 kjoler ble revet vekk. Les mer om saken på E24 her.
Medarbeidergenerert innhold
Brukergenerert innhold som markedsføring har trendet i årevis, men da stort sett generert av forbrukeren. Nå begynner merkevarene å behandle sine egne ansatte som influensere gjennom advocacy-programmer.
På denne måten får man vist forbrukere hva som foregår bak kulissene i et selskap, og om de ansatte faktisk benytter produktene og tjenestene selv. Merkevarer som Macy's hadde stor suksess med denne tilnærmingen. Med sitt Style Crew Initiative tilbyr Macy's insentiver og økonomiske belønninger til ansatte som bruker Macys produkter i hverdagen, dersom delingen av innholdet fører til salg.
Mangfold
Større fokus på mangfold og representasjon sprer seg (heldigvis!) også innen influensermarkedsføring. I dag analyserer både influensere og forbrukere merkevarebudskap og kampanjer for å sikre at alle er representert. Du finner til og med egne influencer-byråer dedikert utelukkende til å øke representasjonen i bransjen. Et eksempel er REFLECT; et byrå for underrepresenterte grupper innenfor mediekampanjer, på oppdrag for å sikre at alle gjenspeiles i media.
No filter
'Perfectly Imperfect' er den nye bølgen i sosiale medier, og det har også blitt en voksende trend innen influensermarkedsføring. Influensere velger vekk den feilfrie og kuraterte feed-estetikken, og velger å dele mindre filtrert og mer ekte innhold i sanntid, gjennom f.eks vlogger på TikTok.
Eksempelvis bokinfluenseren @Kendrareads på TikTok, som promoterer bøker gjennom snutter som både ser og føles ut som en FaceTime samtale med en god venn.
TikTok
Surprise, surprise! Det er nemlig ingen tvil om at TikToks popularitet vil fortsette å vokse i 2023, blant både influencere og merkevarer. I følge Social Insider er den gjennomsnittlige engasjementsraten for sosiale innlegg fra TikTok i 2022 5,96%, sammenlign med Facebook, Instagram og Twitter som alle er under 1%.
I følge data delt av TheB2BHouse-markedsførere, vil markedsføringsteam nesten doble det de bruker på TikTok influencer-markedsføring på bare to år.
Samarbeid mellom influensere
Vi har allerede sett influencer-hus bli en greie, og det med god grunn. Fordelene er mange, deriblant at influenserne kan dele kunnskap og erfaringer som gjør dem bedre rustet til å nå sine mål, men kanskje først og fremst for å tagge hverandre i innhold og dermed utvide sin reach til fordel for både egen merkevare og merkevarene de samarbeider med.
The Hype House er et av de første TikTok-husene som finnes og består av rundt 20 influensere, noe som gjør det til et av de største TikTok-innholdshusene med 21.3 millioner følgere og 815.7 millioner likes.
Avslutningsvis: Under finner du flere artikler med enda flere spennende trender innen influensermarkedsføring i 2023:
Forbes: Influencer Marketing Predictions 2022
LaterBlog - 15 Influener Marketing Trends to Watch in 2023
Promoty - 9 influencer marketing trends you need to know in 2023
Open Influence - 10 Big Influencer Marketing Trends You Need to Know for 2023