Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Nudging - Hva er det og hvordan kan du bruke det?

28. januar 2022

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!
Group 235

 

God fredag!

I dag skal det handle om nudging, eller med mangel på et bedre norsk ord; dulting. 

Hva er nudging? 

Essensen i nudging handler om å hjelpe folk til å ta det valget du ønsker ved å dytte dem i riktig retning, uten å begrense deres valgfrihet.

Nudging kommer fra feltet atferdsøkonomi. Selv om atferdsøkonomi er en vitenskap som har blitt studert i nesten førti år, var det boken «Nudge» skrevet av Richard H. Thaler og Cass R. Sunstein i 2008 som virkelig satte nudging på kartet.

I Nudge foreslår Thaler og Sunstein et nytt syn på beslutningstaking, som tar menneskelighet og alle de inkonsekvente beslutningene vi tar som en selvfølge.

Thaler selv definerer nudging på følgende måte:

Et nudge er ethvert aspekt av valgarkitekturen som endrer folks atferd på en forutsigbar måte uten å forby noen alternativer eller vesentlig endre deres økonomiske insentiver. 

Nudge-teorien hevder at hvis vi ønsker å endre folks atferd i en bestemt retning, er det mer effektivt å oppmuntre til positive valg enn å begrense uønsket atferd med sanksjoner. 

Nudging benyttes blant annet i  opplysningsarbeid for å overbevise folk om risiko og fordeler ved å endre atferd gjennom folkehelsekampanjer eller personlig risikokommunikasjon.

I følge Thaler og Sunstein tar folk gode valg blant annet når valget er lettvint å ta eller når de får rask feedback. Eksempler på denne typen nudge kan være å endre restaurantmenyer til å vise sunne retter på forsiden, eller flytte salatbaren frem til midten av en kafeteria slik at «gunstige» valg peker seg ut og blir lettere å velge. 

Eksempler: 

Kanskje det aller mest kjente eksemplet på nudging fant sted på begynnelsen av 1990-tallet på Schiphol flyplass i Amsterdam. Her brukte flyplassens designere et enkelt triks for å forbedre rensligheten på badet. Ved å designe en  flue på innsiden av urinaler, forbedret flyplassen brukerens "nøyaktighet" betydelig: søl på badegulvet ble redusert med 80%!

Skjermbilde 2022-01-28 kl. 09.56.46

Et annet velkjent eksempel er avstemningsaskebegre som oppfordrer røykere til å stemme på den beste fotballspilleren med sigarettsneipene.

Etter tolv uker falt sigarettforsøplingen med 46%. I USA reduserte et lignende eksperiment sigarettavfall med 74% på seks måneder. Ulike varianter av askebegerne inkluderte spørsmål rundt Formel 1, tennis, cricket og annet som engasjerte publikum nok til å la være å kaste sneipen på gata. 

Skjermbilde 2022-01-28 kl. 10.05.28

Over til et litt mer kontroversielt eksempel; en kanadisk trafikksikkerhetsorganisasjon malte en optisk illusjon av en liten jente som jager en ball, som begynner å ta form fra omtrent 50 fot unna. De plasserte den i et travelt veikryss nær Ecole Pauline Johnson i West Vancouver i en uke. Selv om det er en nyskapende idé, har eksperimentet fått kritikk for å kunne forårsake ulykker i større grad enn å forebygge det ved å potensielt skape panikk hos passerende sjåfører. 

Skjermbilde 2022-01-28 kl. 10.14.32

Under ser du tre eksempler på nudges ment for å oppfordre til å ta trappen ved å gjøre trappen morsommere å velge. Her kan du se flere kule eksempler: The 7 Most Creative Examples of Habit-Changing Nudges

Skjermbilde 2022-01-28 kl. 12.18.16

Helt åpenbart er nudging-teori et godt redskap å ha med seg i markedsføringsbagen. 

Nudging i markedsføring:

En annerkjent metode for nudging i markedsføring er sosiale bevis av typen "hvor mange mennesker så på dette produktet", "denne varen trender" og "kundeanmeldelser". Selvom vi liker å tro at vi alle er unike snøfnugg, er vi egentlig mer som flokkdyr. Vi liker ting som andre liker.

Her kan du lese om 25 gode eksempler på nudging brukt i digital markedsføring: 25 Best Examples of Nudge Marketing in eCommerce

Vil du lære mer om hvordan du kan bruke nudging i markedsføring? Da må du melde deg på vårt Frokostwebinar om Nudging 11. februar: 

I dette frokostwebinaret vil atferdspsykologibyrået nudgelab lære deg mer om nudgingteori og at hvordan vi presenterer valgalternativer på alltid har innvirkning på beslutningene folk tar.

Det blir en kombinasjon av teori og praktiske eksempler, og tips til hvordan du kan jobbe med de automatiserte handlingsmønsterene våre, og lære hva som kan bidra til å endre disse! Les mer og meld deg på her!

Bakgrunn nyhetsbrev nudging

Markedslønsj er tilbake – i podcast! Vi starter året med å diskutere markedsføringstrender for 2022.

  1. Vi skal blant annet snakke om nye forbrukertrender
  2. Hvorfor merkevarebygging er viktigere enn noensinne
  3. Cookie-døden, hva er det og hva betyr det for meg som bedrift?
  4. Hvilke kanaler skal man være oppmerksom på i 2022?
  5. Account based marketing. Hva er det?
  6. Bærekraft, er det fortsatt noe å snakke om?
  7. Hvordan du kan vinne markedet med content marketing
  8. Og ikke minst employer branding, for nå er det store bevegelser i markedet!

Lytt til Markedslønsj her! 

Markedslønsj banner 2

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.