Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Personalisert markedsføring: webinar og eksempler!

4. februar 2022

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Group 235

 

God fredag!

Denne uken skal det handle om personalisert markedsføring.

Vi vet at kakeboksen snart er tom og at det å både høste og forvalte førstepartsdata vil bli desto viktigere for å holde seg konkurransedyktig fremover. 

Videre ligger utfordringen i hvordan man benytter sine data best mulig. Forbrukeren har blitt vant til ekstremt målrettede budskap, på godt og vondt. 

Et av de grunnleggende formålene med ethvert personaliseringstiltak er å la kundene dine vite at du verdsetter dem. Hvis alle andre faktorer er like - hvor føler kunden seg husket og verdsatt på en ikke-invaderende måte? Å finne balansen mellom "vi tror du kan finne dette nyttig" og "vi følger med på deg" er kompleks.

Bli med på frokostmøte med vår samarbeidspartner for å få noen tips til personalisert markedsføring som driver kundelojalitet!



Invitasjon fra Salesforce:
Hvordan personalisering kan drive kundelojalitet:
Strategier og taktikker
Virtuelt frokostmøte 11. februar fra 09.00 - 10.00

Vår samarbeidspartner Salesforce holder et spennende virtuelt frokostmøte den 10. februar fra 9:00 til 10:00.

På dette frokostseminaret vil du få høre fra tre suksessrike detaljhandelsselskaper; Karma, GANT og Brunello Cucinelli som forteller om deres strategier for å øke kundelojalitet.

Foredragsholderne vil dele konkrete eksempler på initiativer og prosjekter som har forbedre kundeneforståelsen deres og hjulpet dem å betjene sine kunder på en mer personlig og effektiv måte.

På Salesforce vituelle scene får du møte: 


Les mer og meld deg på her!



Hvem er de aller råeste på å bruke førstehåndsdata uten overtramp?

Vi kan ikke IKKE nevne Spotify når det gjelder personalisering. Ta for eksempel Spotify sin 'wrapped' funksjon som har blitt en snakkis de siste par årene. Funksjonen er rett og slett kongen på haugen hva throwback-tradisjoner angår og slår andre tungvektere som Youtube Rewind og Facebooks Year in Review med en mil.


Skjermbilde 2022-02-04 kl. 10.49.50

Mot slutten av året de siste årene har sosiale medier blitt oversvømt med innlegg og historier om Spotify Wrapped-resultater fra venner, familie og bekjente. Men hvorfor er kampanjen så effektiv? Hvorfor starter den samtaler, tiltrekker nye brukere og får oss til å engasjere oss med den hvert år?

  • Det handler om forbrukeren - ikke merkevaren! Spotify Wrapped fokuserer på musikken din, dataene dine og året ditt. Ingen del av kampanjen er sentrert rundt Spotify som en ledende strømmeplattform. Det er en forlengelse av ens personlighet, identitet og image, og vårt ønske om å projisere det bildet til mennesker vi bryr oss om er det som driver oss til å dele musikken vår på nettet. Spotify oppfyller dette ønsket med Spotify Wrapped, en helt deg-fokusert fiks-ferdig story! 

  • Det føles ikke som 'salg'. Du er allerede medlem - det er ingen oppfordring til merkjøp, kun din favorittmusikk og en 'del'-knapp. Utover å skape lojalitet hos deg er hele kampanjens funksjon å få deg til å bruke denne knappen, noe veldig mange gjør simpelthen fordi man føler eierskap til sitt resultat - sin musikk. 

  • Og når vi snakker om 'del'-knappen; Spotify Wrapped har gjort en fantastisk jobb med å sørge for at formatet er særdeles delbart. Sosiale medier kommer med et oppmerksomhetsspenn og det er mer sannsynlig at innhold med færre ord og mindre rot fanger folks oppmerksomhet. Man kan til og med personalisere den personaliserte storyen; du kan velge hvilke biter og deler fra din Spotify Wrapped du ønsker å dele som gjør deling mye mer meningsfylt for deg og visningen mye mindre drenerende for andre.

Nysgjerrig på hvordan de får det til? 

Åpenbart er det maskinlæring som driver personaliseringen på Spotify. De har tross alt én enkelt plattform med 381 millioner forskjellige brukere med 381 millioner individuelle versjoner av Spotify - hver og en fylt med forskjellige hjemmesider, spillelister og anbefalinger. 

I denne spennende artikkelen med tilhørende webinar får du høre mer om hvordan det gjøres fra Spotifys VP of Personalization Oskar Stål sitt foredrag fra TransformX, et toppmøte for ledere innen ML og AI. 



Her finner du to artikler som gir deg litt inspirasjon til personalisert markedsføring:

Minner også om at Markedslønsj er tilbake – i podcast! Vi starter året med å diskutere markedsføringstrender for 2022!

Lytt til Markedslønsj her! God helg!

Markedslønsj banner 2

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.