Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

AI-statistikk🤖

5. mai 2023

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag,

AI står for mange overskrifter for tiden, men oppleves for mange som litt skummelt og utilnærmelig. Utviklingen skjer i et ekstremt høyt tempo og mulighetene er endeløse, men hvordan forholde seg til dette i din arbeidshverdag?  

For å gi deg et overblikk over betydningen AI allerede har fått, har vi samlet nyttig statistikk til deg, samt noen tips helt avslutningsvis. God lesing!



Markedsstørrelse:

  • I følge Statista har markedet for AI en nåværende markedsverdi på nesten 100 milliarder amerikanske dollar og forventes å vokse tjue ganger innen 2030, opp til nesten 2 billioner amerikanske dollar.

Market Size - AI



Adopsjon av AI:

  • Adopsjonsraten for AI-teknologi nådde 35% i 2022, en økning på 4% fra året før i følge IBMs Global AI-adopsjonsindeks. Rundt 44% av selskapene oppgir at de jobber med å bygge inn AI inn i sine nåværende applikasjoner og prosesser, og i tillegg sier 42% av selskapene at de er i gang med å utforske fordelene med AI.

  • 9 av 10 selskaper investerer i kunstig intelligens på kontinuerlig basis. Til tross for noen forskjeller i adopsjonsrater i henhold til geografisk plassering, investerer mange selskaper allerede i kunstig intelligens. De fleste av disse selskapene tilhører finanssektoren, men de inkluderer også andre merker som Facebook og McDonalds.

  • Innen 2025 vil omkring 100 millioner mennesker jobbe med kunstig intelligens. Innen 2025 spår World Economic at 97 millioner eksperter vvil være nødvendige for å oppfylle kravene til AI-industrien. 

  • 7 milliarder søk gjennom AI-algoritmer - hver dag! Google utnytter AI-teknologier for både talesøk og vanlige søk, og i følge en rapport fra TechJury behandler den ledende søkegiganten rundt 7 milliarder søk ved hjelp av AI-algoritmer hver eneste dag.  

  • Antall AI-funksjoner som brukes av organisasjoner har doblet seg siden 2018. En rapport fra McKinsey om tilstanden til AI i forretningsmiljøer i løpet av 2022 fant at det gjennomsnittlige antallet funksjoner som brukes av selskaper har doblet seg de siste 4 årene.

  • I 2022 økte etterspørselen etter AI-simuleringer og rundt 96% av respondentene sa at de planla å bruke disse simuleringene på en eller annen måte. Det vanligste formålet med simuleringene var å forutsi markedsforhold (57%).



Holdninger til AI:

  • I en undersøkelse fra 2023 utført i USA, sa 48% av de spurte at verken Photoshop eller Generative Artificial Intelligence (AI) bilder av ansikter/mennesker skulle brukes i annonsering på sosiale medier.

  • 73% av respondentene sa at de trodde at AI og maskinlæring hadde potensial til å påvirke kundeopplevelsen.

  • 48% av respondentene sa at de ville samhandle med AI oftere hvis det gjorde kundeopplevelsen deres med en merkevare mer sømløs, konsistent og praktisk.



Lover & regler:

  • I følge en PWC-rapport sier rundt 57% av lederne i AI-landskapet at de planlegger å ta ekstra skritt for å sikre at AI er i samsvar med de riktige forskriftene i deres bransje.

  • Ytterligere 55% sa at de ville se etter måter å beskytte AI-systemer mot trusler og manipulasjoner, mens 54% leter etter måter å forbedre AI-systemstyringen på.

PWC survey
  • Nettsikkerhetstrusler er en stor bekymring for AI-brukere. I en rapport fra McKinsey oppgir rundt 51% av bedriftslederne at de fokuserte sterkere på de potensielle cybersikkerhetstruslene involvert i implementering av AI. 

  • Ytterligere 36% sa at de økte investeringene sine i verktøy for å forbedre overholdelse av regelverk. I tillegg oppgir 28% at personvern er en stor bekymring i forbindelse med AI-adopsjon.

Mckinsey survey


(Vi har naturligvis spart det beste til slutt)
AI i markedsføring!

Market value AI

  • Mer enn 80% av bransjeekspertene integrerer en eller annen form for AI-teknologi i sine nettbaserte markedsføringsaktiviteter.

  • På spørsmål om markedsførernes viktigste bruksområder for AI i en fersk undersøkelse, svarte omtrent 50% av respondentene fra USA, Canada, Storbritannia og India nevnte annonsemålretting når de ble spurt om markedsførernes viktigste bruksområder for AI.

Det finnes dog en rekke andre måter for oss markedsførere å benytte oss av AI på, under har vi listet opp noen av bruksområdene som allerede er i ferd med å bli vanlig å bruke:

  • Prediktiv AI: AI kan hjelpe markedsførere å forutsi ytelse på ting som e-poståpningsrater.

  • AI-bildegenerering: AI kan generere bilder som markedsførere kan bruke i kampanjer.

  • AI-copywriting: AI bruker maskinlæring og naturlig språkbehandling (NLP) for å generere kopi som passer til en bestemt tone, stil og format.

  • Chatbots: AI-drevne chatbots bruker NLP-teknologi for å tolke kunnskap og forstå samtalestruktur for å svare på kundeforespørsler, i stedet for å stole på forhåndsprogrammering.

  • Databerikelse og opprydding: AI kan hjelpe markedsførere med å rydde opp i kontaktlistene sine og berike data for å fjerne ødelagte poster og datafeil.

  • Sosiale medier: AI og maskinlæring kan brukes i markedsføring på sosiale medier for å lage kampanjer med høy ytelse, gi innsikt i kjøpers personas, foreslå optimale publiseringstider og spore ytelsen til markedsføringskampanjer.

  • Automatisering: AI kan automatisere repeterende manuelle oppgaver, og sparer markedsførere for tid og penger.


Og på den noten skal vi runde av med to gode tips:

Første tips:Skjermbilde 2023-05-04 kl. 14.43.14
Våre venner i BrightBid har skrevet en spennende e-bok som tar for seg hvordan ChatGPT forandrer digital markedsføring. 

Boken gir deg innsikt i den nye utviklingen drevet av ChatGPT, BrightBids spådommer om hva dette vil bety for annonsører, samt noen forberedelser du kan gjøre for å vinne i det nye miljøet!

Last ned 'The Search Wars' her

Andre tips: 
Internasjonal statistikk er vel og bra, men hvordan kan du faktisk ta AI i bruk selv, sånn helt konkret? Hva gjør dine bransjekolleger og hva er deres erfaringer?

Vi har samlet et knippe flinke folk fra bransjen som kan både ett og annet om AI, og anbefaler deg å sette av halvannen time neste torsdag for delta på vårt webinar som tar for seg nettopp; Markedsføring ved bruk av AI:

AI

På dette webinaret får du: 

  • En introduksjon til AI og hvilke verktøy som finnes der ute.
  • Eksempler på hvordan generativ AI blir brukt i markedsføring i dag – fra kreativt budskap til resultatmåling.
  • Lære hvordan du som markedsfører kan ta i bruk denne nye teknologien.
  • Dentsus egne erfaringer med bruk av AI.
  • Et blikk inn i fremtiden, hvor er vi på vei?
  • Praktisk case fra Otovo: Hvordan ta i bruk ChatGPT i kundereisen

Les mer og meld deg på her



God helg!

Pssst: husk å melde deg på vårens kommende arrangementer:

Oversikt over arrangementer

Ikke medlem i MFO? Les mer om medlemskap her.