Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi sĂžkefeltet er tomt.

AI-statistikkđŸ€–

5. mai 2023

Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen, med Ăžnske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag,

AI stĂ„r for mange overskrifter for tiden, men oppleves for mange som litt skummelt og utilnĂŠrmelig. Utviklingen skjer i et ekstremt hĂžyt tempo og mulighetene er endelĂžse, men hvordan forholde seg til dette i din arbeidshverdag?  

For Ä gi deg et overblikk over betydningen AI allerede har fÄtt, har vi samlet nyttig statistikk til deg, samt noen tips helt avslutningsvis. God lesing!



MarkedsstĂžrrelse:

  • I fĂžlge Statista har markedet for AI en nĂ„vĂŠrende markedsverdi pĂ„ nesten 100 milliarder amerikanske dollar og forventes Ă„ vokse tjue ganger innen 2030, opp til nesten 2 billioner amerikanske dollar.

Market Size - AI



Adopsjon av AI:

  • Adopsjonsraten for AI-teknologi nĂ„dde 35% i 2022, en Ăžkning pĂ„ 4% fra Ă„ret fĂžr i fĂžlge IBMs Global AI-adopsjonsindeks. Rundt 44% av selskapene oppgir at de jobber med Ă„ bygge inn AI inn i sine nĂ„vĂŠrende applikasjoner og prosesser, og i tillegg sier 42% av selskapene at de er i gang med Ă„ utforske fordelene med AI.

  • 9 av 10 selskaper investerer i kunstig intelligens pĂ„ kontinuerlig basis. Til tross for noen forskjeller i adopsjonsrater i henhold til geografisk plassering, investerer mange selskaper allerede i kunstig intelligens. De fleste av disse selskapene tilhĂžrer finanssektoren, men de inkluderer ogsĂ„ andre merker som Facebook og McDonalds.

  • Innen 2025 vil omkring 100 millioner mennesker jobbe med kunstig intelligens. Innen 2025 spĂ„r World Economic at 97 millioner eksperter vvil vĂŠre nĂždvendige for Ă„ oppfylle kravene til AI-industrien. 

  • 7 milliarder sĂžk gjennom AI-algoritmer - hver dag! Google utnytter AI-teknologier for bĂ„de talesĂžk og vanlige sĂžk, og i fĂžlge en rapport fra TechJury behandler den ledende sĂžkegiganten rundt 7 milliarder sĂžk ved hjelp av AI-algoritmer hver eneste dag.  

  • Antall AI-funksjoner som brukes av organisasjoner har doblet seg siden 2018. En rapport fra McKinsey om tilstanden til AI i forretningsmiljĂžer i lĂžpet av 2022 fant at det gjennomsnittlige antallet funksjoner som brukes av selskaper har doblet seg de siste 4 Ă„rene.

  • I 2022 Ăžkte etterspĂžrselen etter AI-simuleringer og rundt 96% av respondentene sa at de planla Ă„ bruke disse simuleringene pĂ„ en eller annen mĂ„te. Det vanligste formĂ„let med simuleringene var Ă„ forutsi markedsforhold (57%).



Holdninger til AI:

  • I en undersĂžkelse fra 2023 utfĂžrt i USA, sa 48% av de spurte at verken Photoshop eller Generative Artificial Intelligence (AI) bilder av ansikter/mennesker skulle brukes i annonsering pĂ„ sosiale medier.

  • 73% av respondentene sa at de trodde at AI og maskinlĂŠring hadde potensial til Ă„ pĂ„virke kundeopplevelsen.

  • 48% av respondentene sa at de ville samhandle med AI oftere hvis det gjorde kundeopplevelsen deres med en merkevare mer sĂžmlĂžs, konsistent og praktisk.



Lover & regler:

  • I fĂžlge en PWC-rapport sier rundt 57% av lederne i AI-landskapet at de planlegger Ă„ ta ekstra skritt for Ă„ sikre at AI er i samsvar med de riktige forskriftene i deres bransje.

  • Ytterligere 55% sa at de ville se etter mĂ„ter Ă„ beskytte AI-systemer mot trusler og manipulasjoner, mens 54% leter etter mĂ„ter Ă„ forbedre AI-systemstyringen pĂ„.

PWC survey
  • Nettsikkerhetstrusler er en stor bekymring for AI-brukere. I en rapport fra McKinsey oppgir rundt 51% av bedriftslederne at de fokuserte sterkere pĂ„ de potensielle cybersikkerhetstruslene involvert i implementering av AI. 

  • Ytterligere 36% sa at de Ăžkte investeringene sine i verktĂžy for Ă„ forbedre overholdelse av regelverk. I tillegg oppgir 28% at personvern er en stor bekymring i forbindelse med AI-adopsjon.

Mckinsey survey


(Vi har naturligvis spart det beste til slutt)
AI i markedsfĂžring!

  • I 2021 ble AI-markedet i markedsfĂžring anslĂ„tt til 15,84 milliarder amerikanske dollar. Statista anslĂ„r at verdien vil Ăžke til mer enn 107,5 milliarder innen 2028:

Market value AI

  • Mer enn 80% av bransjeekspertene integrerer en eller annen form for AI-teknologi i sine nettbaserte markedsfĂžringsaktiviteter.

  • PĂ„ spĂžrsmĂ„l om markedsfĂžrernes viktigste bruksomrĂ„der for AI i en fersk undersĂžkelse, svarte omtrent 50% av respondentene fra USA, Canada, Storbritannia og India nevnte annonsemĂ„lretting nĂ„r de ble spurt om markedsfĂžrernes viktigste bruksomrĂ„der for AI.

Det finnes dog en rekke andre mÄter for oss markedsfÞrere Ä benytte oss av AI pÄ, under har vi listet opp noen av bruksomrÄdene som allerede er i ferd med Ä bli vanlig Ä bruke:

  • Prediktiv AI: AI kan hjelpe markedsfĂžrere Ă„ forutsi ytelse pĂ„ ting som e-postĂ„pningsrater.

  • AI-bildegenerering: AI kan generere bilder som markedsfĂžrere kan bruke i kampanjer.

  • AI-copywriting: AI bruker maskinlĂŠring og naturlig sprĂ„kbehandling (NLP) for Ă„ generere kopi som passer til en bestemt tone, stil og format.

  • Chatbots: AI-drevne chatbots bruker NLP-teknologi for Ă„ tolke kunnskap og forstĂ„ samtalestruktur for Ă„ svare pĂ„ kundeforespĂžrsler, i stedet for Ă„ stole pĂ„ forhĂ„ndsprogrammering.

  • Databerikelse og opprydding: AI kan hjelpe markedsfĂžrere med Ă„ rydde opp i kontaktlistene sine og berike data for Ă„ fjerne Ăždelagte poster og datafeil.

  • Sosiale medier: AI og maskinlĂŠring kan brukes i markedsfĂžring pĂ„ sosiale medier for Ă„ lage kampanjer med hĂžy ytelse, gi innsikt i kjĂžpers personas, foreslĂ„ optimale publiseringstider og spore ytelsen til markedsfĂžringskampanjer.

  • Automatisering: AI kan automatisere repeterende manuelle oppgaver, og sparer markedsfĂžrere for tid og penger.


Og pÄ den noten skal vi runde av med to gode tips:

FĂžrste tips:Skjermbilde 2023-05-04 kl. 14.43.14
VĂ„re venner i BrightBid har skrevet en spennende e-bok som tar for seg hvordan ChatGPT forandrer digital markedsfĂžring. 

Boken gir deg innsikt i den nye utviklingen drevet av ChatGPT, BrightBids spĂ„dommer om hva dette vil bety for annonsĂžrer, samt noen forberedelser du kan gjĂžre for Ă„ vinne i det nye miljĂžet!

Last ned 'The Search Wars' her

Andre tips: 
Internasjonal statistikk er vel og bra, men hvordan kan du faktisk ta AI i bruk selv, sÄnn helt konkret? Hva gjÞr dine bransjekolleger og hva er deres erfaringer?

Vi har samlet et knippe flinke folk fra bransjen som kan bÄde ett og annet om AI, og anbefaler deg Ä sette av halvannen time neste torsdag for delta pÄ vÄrt webinar som tar for seg nettopp; MarkedsfÞring ved bruk av AI:

AI

PĂ„ dette webinaret fĂ„r du: 

  • En introduksjon til AI og hvilke verktĂžy som finnes der ute.
  • Eksempler pĂ„ hvordan generativ AI blir brukt i markedsfĂžring i dag – fra kreativt budskap til resultatmĂ„ling.
  • LĂŠre hvordan du som markedsfĂžrer kan ta i bruk denne nye teknologien.
  • Dentsus egne erfaringer med bruk av AI.
  • Et blikk inn i fremtiden, hvor er vi pĂ„ vei?
  • Praktisk case fra Otovo: Hvordan ta i bruk ChatGPT i kundereisen

Les mer og meld deg pÄ her



God helg!

Pssst: husk Ä melde deg pÄ vÄrens kommende arrangementer:

Oversikt over arrangementer

Ikke medlem i MFO? Les mer om medlemskap her.