Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Like drømmer. Like muligheter?

8. mars 2024

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag! 

...og til alle våre kvinnelige medlemmer; gratulerer med kvinnedagen!🙋‍♀️

Opprinnelsen til kvinnedagen kan spores tilbake til en protestaksjon i USA i 1908, der kvinnelige tekstilarbeidere gikk ut i streik og krevde bedre arbeidsvilkår og stemmerett. Året etter ble den første nasjonale kvinnedagen markert i USA.

I dag markeres kvinnedagen over hele verden, og i tillegg til fokus på likestilling og kvinners rettigheter, er også kampen mot diskriminering og vold mot kvinner en viktig fanesak. 

I dagens Faglig Fredag skal vi ta en titt på en splitter ny kampanje som tar for seg nettopp likestilling, hvor vår gode samarbeidspartner og sponsor Clear Channel er en av bidragsyterne. God fornøyelse!



Like drømmer. Like muligheter?

Det er det store spørsmålet i likestillingskampanjen som går live på Clear Channel sine reklameflater i hele landet på selve kvinnedagen.

Sammen om kampanjen er Norges Fotballforbund, Røa, Vålerenga, Toppfotball Kvinner og Clear Channel. Ved å slå kreftene sammen, håper de å rette oppmerksomheten mot skjevhetene i norsk fotball, men samtidig løfte frem den positive utviklingen som norsk kvinnefotball er i.

Vålerenga er en av klubbene som har satset hardt på kvinnesiden de siste årene. Harriet Rudd, klubbdirektør i Vålerenga, har sett at kvinnefotballen har hatt en positiv utvikling og økt interesse de siste årene, men mener det fortsatt er en lang vei å gå for at fotballen skal være likestilt.

Det handler ikke bare om A-lag og den profesjonelle fotballhverdagen, men også veien dit. Det er viktig å la unge jenter drømme, og legge til rette for at de som ønsker får et fullverdig utdanningsløp, på lik linje som gutta. Dette må belyses og tas på alvor, forteller Rudd.

Det er den anerkjente illustratøren, Frida Grande også kjent som «Frida tegner», som har illustrert selve kampanjemateriellet. Den viktige kampanjen og flotte illustrasjonen går på alle Clear Channel sine digitale reklameflater i hele landet fra 8. mars til 16. mars – fra Kvinnedagen til seriestart i Toppserien.

Like drømmer - Like muligheter - 2

Det er også opprettet en egen nettside for kampanjen, som heter www.likemuligheter.no der kan publikum få innsikt i forskjellene og hva de kan gjøre for å bidra. Rudd håper denne kampanjen vil bidra til å skape debatt, engasjement og nysgjerrighet rundt kvinnefotball.

Flatene til Clear Channel har god geografisk spredning, og er synlig for veldig mange. Vi håper at forbipasserende gjør seg opp noen tanker og blir mer bevisste på de forskjellene fotballen står i. Det er vel så viktig å formidle at unge jenter også kan satse på en karriere– denne historien får vi fortalt gjennom flatene til Clear Channel, sier Harriet Rudd.  

Mens mange toppkvinnelag har blitt innlemmet i store «herreklubber», er Røa Fotball Elite én av få rene kvinnefotball-toppklubber igjen i Norge. Per-Ivar Stokkmo, Leder Marked og Kommunikasjon i Røa, forteller at det kommer med fordeler og ulemper å være uavhengig.

Jenter drømmer om det samme som guttene. Skal det bli mer enn en drøm, må vi gjøre noe med jentenes muligheter. Røa vil bevise at jenter kan oppnå suksess på fotballbanen uten å være avhengig av herrelagene. Det er like muligheter i praksis! sier Stokkmo.

En voldsom utvikling

Like muligheter er misjonen til Toppfotball Kvinner. Daglig leder i Toppfotball Kvinner, Hege Jørgensen, forteller at de daglig blir påminnet at kvinnefotballens utvikling handler om mer enn «bare» fotball.

Begrepet handler på ingen måte bare om lønn, men om like muligheter til å delta, prestere og realisere eget potensial. Til å bli møtt med respekt og til å forfølge en karriere i idretten sin, sier Jørgensen.

Fotball er verdens, og Norges, største idrett. 110 000 jenter spiller fotball i Norge og utgjør en tredjedel av landets fotballspillere. Både gutter og jenter drømmer om å bli profesjonelle fotballspillere, men veien dit er ikke nødvendigvis lik. På breddenivå har en gutt tilgang på bedre trenerkvalitet og større trenertetthet, bedre fasiliteter og flere konkurranseplattformer. På toppnivå er det et fåtall jenter som får gode nok rammevilkår til å utøve sporten.

Norsk kvinnefotball er inne i en voldsom utvikling, og vi har nasjonale flaggskip som ikke bare viser vei for like muligheter i praksis, men som samtidig leverer enorme sportslige resultater.

Vi er kjempestolte over stegene vi tar, mye takket være våre fantastiske klubber og samarbeidspartnere. Samtidig er vi jo utålmodige. Utviklingen ute i Europa sprenger rekorder ukentlig, og vi ønsker at norske jenter skal være med å konkurrere i toppen samtidig som at de får en mer levelig hverdag, fortsetter Jørgensen.

Høy oppmerksomhet, stor innflytelse

Dennis Højland Nyegaard, CEO i Clear Channel, er stolt over at selskapets plattform prydes med dette viktige budskapet. Han vet at skjermene har høy oppmerksomhet, og forteller at med det kommer det også et stort ansvar.

Clear Channel ønsker å bidra til et bedre samfunn, og for oss er et godt samfunn et inkluderende samfunn der vi alle har like rettigheter og like muligheter. Vi har heldigvis kommet langt i Norge, men det er fortsatt en vei igjen å gå. Jeg er derfor stolt over at vi i Clear Channel kan bidra til å dytte samfunnet i riktig retning, forteller Højland Nyegaard.


Kvinnelige pionerer i markedsføringsbransjen

Visste du at MFOs kjønnsfordeling er omkring 70% kvinner og 30% menn? Markedsføringsbransjen generelt er full av rådyktige kvinner! Men hvem var egentlig kvinnene som banet veien for oss? 

I anledning fjorårets markering av kvinnedagen skrev vi et blogginnlegg om kvinnene som har bidratt betydelig til markedsføringsfaget gjennom tidene og valgte å gjøre karriere innen reklame og media i en tid hvor oddsene var mot dem. 

Les blogginnlegget her: Kvinnelige pionerer i bransjen🌟


God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her