Litt inspirasjon Ă„ ta med seg inn i fredagen,
med Ăžnske om en riktig god helg!
God fredag!
For akkurat ett Är siden tok vi for oss Growth Hacking i Faglig Fredag. Denne uken skal det igjen handle om metodikken som pÄ ingen mÄte brukes noe mindre i dag. Tvert i mot, Growth Hacking tankegangen lever i beste velgÄende.
Men siden Sean Ellis etablerte begrepet for over 10 Är siden er den stÞrste forskjellen at alle digitale markedsfÞrere bÞr ha ferdighetene til en 'Growth Hacker' for Ä vÊre konkurransedyktig i 2022.
For deg som ikke fikk med deg Growth Hacking 101 i Faglig Fredag i fjor tar vi en recap av innledende redegjĂžrelse for begrepet, historien bak og grunnprinsipper aller fĂžrst. Og til deg som er fast fredagsleser; hopp ned til 'Siste nytt og nyttige artikler.
Hva er egentlig Growth Hacking?
Om du ikke har helt stÄlkontroll pÄ begrepet er du trolig ikke alene, det favner bredt og har mange ulike definisjoner. Growth hacking er en strukturert og datadrevet tilnÊrming til Ä finne smartere og mer effektive mÄter Ä drive vekst pÄ. Eksperimentering, testing og analyse er kjernen i Growth Hacking-metodikken.
Ved Ä jobbe systematisk med Growth Hacking vil man oppdage nye alternativer til tradisjonelle mÄter Ä utfÞre oppgaver pÄ, men med forbedret effektivitet og ytelse. Formelen for suksess med Growth Hacking baserer seg pÄ kontinuerlig testing og optimalisering.
MÄlet er Ä dokumentere all lÊring du har tilegnet deg i lÞpet av en prosess og benytte denne i dine neste prosjekter slik at du ikke gjÞr de samme feilene igjen.
Ofte benyttes metodikken pÄ hypermÄlrettede kampanjer som utfÞres pÄ mindre tradisjonelle kanaler, som sosiale medier. Tradisjonelle medier (radio, trykk og TV) kan fremdeles kan vÊre en del av ligningen, men er ofte ikke tilgjengelig for alle markedsfÞringsbudsjetter. Dette betyr ikke at store merkevarer med betydelige budsjetter ikke kan eller bÞr veksthacke, men snarere at veksthacking har skapt stÞrre muligheter for merkevarebygging og vekst for smÄ og mellomstore bedrifter.
Historien bak
Begrepet sprang ut fra Silicon Valley's Start-Up miljĂž hvor grĂŒndere med begrensede markedsfĂžringsbudsjetter mĂ„tte finne innovative mĂ„ter Ă„ vokse raskt pĂ„, til en minimal kostnad.
Sean Ellis, skaperen av metodikken og grunnlegger av GrowthHackers.com (ogsÄ referert til som Gudfaren av Growth Hacking), definerer selv Growth Hacking som "en pro-vekst-utvikling av markedsfÞring". Sean er ogsÄ forfatteren bak bestselgeren Hacking Growth.
"Som Growth Hacker bĂžr hver strategi du utfĂžrer, hvert verktĂžy du implementerer og hver teknikk du utvikler vĂŠre underordnet ditt Ăžnske om vekst." - Sean Ellis
Sean's erfaring med vekst og markedsfÞring startet hos LogMeIn og Uproar, og senere hos Dropbox og Eventbrite. IfÞlge Sean er det tre stadier av vekst, og i dette opptaket fra en konferanse i Sydney gÄr han igjennom disse tre stegene:
Metodikk
Hubspot sin artikkel: The Growth Hacking Playbook: Your Ultimate List of Growth Hack Resources gir deg fem hovedpilarer innen veksthacking:
2.Sett deg oppnÄelige mÄl. Bestem hvor du vil forbedre disse tallene, og begynn Ä tenke pÄ hvordan du kan gjÞre det.
3. Planlegg eksperimenter for Ä teste hypotesene dine. Kom med to, tre, fire eller tolv mÄter Ä teste teoriene dine pÄ, og hvordan du kan nÄ dine mÄl.
4. La eksperimentene lÞpe til resultatene er statistisk signifikante. Du kan ogsÄ fortsette Ä optimalisere til du nÄr dine mÄl.
5. Dokumenter de vinnende resultatene og del dem med teamet ditt. Growth Hacking handler om Ă„ forbedre det du allerede har. Hvis du finner en taktikk som endrer spillet, spre ordet!
The Pirate Funnel
Det er ogsÄ en annen viktig modell innen veksthacking, nemlig 'The Pirate Funnel', ogsÄ kalt AAARRR-rammeverket. Den brukes av nesten alle veksthackere som hovedmodell for Ä finne flaskehalsen og blir sett pÄ som en viktig veksthackerferdighet Ä mestre.
'The Pirate Funnel' er et rammeverk for Ă„ stykke opp et selskap i biter og vise deg hvor du skal fokusere oppmerksomheten din. Trakten er utviklet av Dave McClure og kalles Pirate Funnel fordi de fĂžrste bokstavene angir AAARRR (Awareness, Acquisition, Activation, Retention, Revenue, Referral):
- Bevissthet - Hvor mange mennesker nÄr du?
- Anskaffelse - Hvor mange mennesker besĂžker nettstedet ditt?
- Aktivering - Hvor mange tar det fĂžrste viktige skrittet? (F.eks. Registrer deg, installer en app eller legger ut den fĂžrste kommentaren)
- Beholde - Hvor mange mennesker kommer tilbake for andre/tredje/tiende gang?
- Inntekt - Hvor mange begynner Ă„ betale? Og hvor mye betaler de?
- Anbefaling - Hvor mange nye kunder gir dine eksisterende kunder deg?
I denne artikkelen fÄr du hele rammeverket forklart steg for steg: What is the Pirate Funnel (AAARRR framework) and how to apply it in 5 quick steps?
Siste nytt og nyttige artikler
Denne artikkelen; Top 15 greatest Growth Hacking Strategies to try in 2022, gir deg topplisten for strategier innen Growth Hacking i 2022.
I denne artikkelen finner du 20 eksempler pÄ Growth Hacking fra velkjente nÄ velkjente selskaper. PÄ listen finner du blant annet Tesla, Slack, Hubspot, AirBnB og Tinder for Ä nevne noen: Growth Hacking Examples: 20 Inspirations from Successful Companies
Vil du heller fÄ tips og inspirasjon pÄ Þret? I denne artikkelen fÄr du en liste med hele 31 Growth Hacking podcaster du kan lÊre av: 31 Best Growth Hacking Podcasts For Massive Business Growth
Growth Hacking sjargong kan vÊre forvirrende for selv de mest etablerte markedsfÞrerne. Det kan vÊre utfordrende Ä holde tritt nÄr nye ideer og akronymer opprettes hver dag. I denne meget nyttige artikkelen fÄr du full oversikt over Growth Hacking terminologien: 99 Growth Hacking Jargon Terms
Ta din veksthacking ett steg videre denne hĂžsten - lĂŠr av de beste!
Det er ikke helt tilfeldig at vi brakte opp Growth Hacking igjen akkurat nÄ. MFO Þnsker nemlig Ä sette denne effektive metodikken pÄ markedsfÞrerens agenda denne hÞsten. I november har vi hentet en av de rÄeste innen feltet; Anssi Rantanen til MFO scenen for Ä lÊre bort alle sine beste hacks til publikum!
Ikke kjent med Anssi? Han er mildt sagt en rÄtass innen Growth Hacking og har hjulpet over 100 selskaper med Ä implementere og utfÞre vekststrategier i lÞpet av sin tid i Growth Tribe Academy og Google.
Her kan du se Anssi in action pÄ scenen under Nordic Business Forum i 2019:
Den 23. november vil Anssi Rantanen fortelle oss hvordan de raskest voksende selskapene i verden systematiserer sin vekst og gi deg verktÞy du enkelt kan implementere i din bedrift. Han vil ogsÄ gÄ gjennom en rekke caser, eksempler og studier fra store selskaper som Google, Amazon og Skyscanner, i tillegg til en rekke mindre merkevarer med stor suksess.
Og som alltid: intet godt MFO-frokostmĂžte uten et godt norsk case!
PĂ„ scenen fĂ„r vi ogsĂ„ hĂžre fra den norske suksessen Myyk. De har hatt kraftig vekst pĂ„ relativt kort tid â fra 0 til 20 millioner pĂ„ under 2 Ă„r. Dette har de fĂ„tt til ved blant annet systematisk jobbing og effektiv bruk av enkelt digitale kanaler, og samspillet mellom de.
Bak Myyk stÄr byrÄet Simpleness ved blant andre Halvard Simonsen. PÄ denne frokosten skal Halvor og Anssi lÊre deg alle triksene i boka, pÄ hvordan vokse raskt, lurt, og kostnadseffektivt. Ta frem notatblokka og forbered deg pÄ og notere raskt og flittig, for her kommer det mye nyttig lÊring! Les mer og meld deg pÄ her.
God helg!
Ikke medlem i MFO?
Her finner du de arrangementene du allerede nÄ kan melde deg pÄ. Flere arrangementer lanseres fortlÞpende. Vi skal naturligvis ogsÄ fortsette med vÄre mÄnedlige MFO-frokostmÞter med bÄde dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.