Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen,
med ønske om en riktig god helg!
God fredag,
Skal du ta viktige beslutninger basert på data? Da er det helt avgjørende at datagrunnlaget er nøyaktig og pålitelig. For å sikre at du får data av høy kvalitet, som virkelig reflekterer målgruppen din, er det noen viktige faktorer du må vurdere. Valg av riktig dataleverandør og en god forståelse av hvordan dataene er samlet inn, er helt avgjørende for at du skal kunne stole på resultatene.
I denne utgaven av “Alt du vil vite” får du en kort og konsis gjennomgang av noen av de viktigste problemstillingene ved kjøp av data til research. Dette gir deg en god innføring i temaet som vi vil diskutere på vårt kommende frokostseminar onsdag 11. september, og hjelper deg med å ta velinformerte beslutninger om kjøp av data til research og markedsundersøkelser.
Ønsker du å lære mer? Du er hjertelig velkommen! Les mer og meld deg på her.
Hvordan vet du at dataene dine virkelig representerer målgruppen? En av de viktigste faktorene når du vurderer en dataleverandør, er kvaliteten og representativiteten til panelet som benyttes. Et representativt panel speiler sammensetningen av den befolkningen eller målgruppen du ønsker å undersøke, basert på variabler som alder, kjønn, utdanningsnivå og geografisk tilhørighet.
Hos Norstat er panelet bruttofordelt etter befolkningsfordelingen i Norge, noe som gjør det til en "miniatyrversjon" av landet. Dette betyr at vi har omtrent 50/50 fordeling av kvinner og menn, og at alderssammensetningen er i tråd med den faktiske befolkningen. I tillegg sikrer vi en balansert fordeling av geografisk tilhørighet og utdanningsnivåer, noe som er avgjørende for å unngå skjevheter i dataene.
For å oppnå en balansert sammensetning rekrutterer vi paneldeltakere fra ulike kilder, og dekker alle relevante befolkningsgrupper. Dette gir mulighet for målrettede undersøkelser mot spesifikke demografiske undergrupper, som igjen gir mer presise resultater.
Vårt panel er også "lukket", der deltakerne må inviteres for å bli med. Dette minimerer sannsynligheten for statistiske skjevheter, og bidrar til å opprettholde høy kvalitet.
Jo større, jo bedre? Når det kommer til paneler, er størrelsen avgjørende for et godt datagrunnlag. Et større panel gir et bredere utvalg av respondenter, noe som øker muligheten for representativitet og presisjon i dataene. Små paneler risikerer skjevheter og unøyaktigheter, spesielt når målgruppen er smalere.
Med over 120 000 aktive og unike medlemmer er Norstatpanelet Norges desidert største forbrukerpanel. Og vi mener "aktive" betyr noe! Kun medlemmer som har deltatt i minst én undersøkelse de siste seks månedene regnes som aktive – for oss er det lite hensiktsmessig å inkludere de som ikke lenger svarer.
Et stort panel gir også muligheten til å sette deltakere i 'karantene'. For trackere og kontinuerlige prosjekter ønsker vi ikke at de samme respondentene deltar i flere datagrunnlag, derfor settes de i karantene for å sikre nøyaktighet og unngå påvirkning mellom undersøkelsene.
Et godt panel er ikke noe du setter sammen én gang og lar det være. Det krever konstant oppfølging for å sikre at deltakerne er både engasjerte og lojale – noe som gir deg pålitelige data hver gang. Hos Norstat har vi strenge rutiner for å vedlikeholde og oppdatere panelet vårt.
Vi tilbyr et bredt spekter av metoder, fra brukertester og fokusgrupper til smakstester og mystery shopping. Denne variasjonen holder panelistene engasjerte og sikrer et høyt aktivitetsnivå, noe som igjen bidrar til påliteligheten av dataene.
Sørg for at dataleverandøren bruker ett panel for datainnsamling. Blanding av flere paneler, også kalt "panel blends", kan føre til skjevheter i resultatene, og det vil du unngå når nøyaktighet er avgjørende. Hos Norstat bruker vi data kun fra ett panel i undersøkelsene våre, noe som sikrer konsistent og pålitelig datakvalitet. Vår anbefaling? Velg alltid ett godt sammensatt panel for best mulig resultat.
Når du kjøper data til research og markedsundersøkelser, er det avgjørende å velge en dataleverandør som fokuserer på kvalitet, representativitet og korrekt datainnsamling. Hos Norstat er vårt mål å opprettholde et panel som gir pålitelige og nøyaktige data, slik at du har et solid grunnlag for beslutningstaking. Dette er essensielt for å kunne gjennomføre vellykkede undersøkelser og oppnå meningsfulle resultater.
Vil du lære mer?
Onsdag 11. september inviterer vi til frokostseminar, hvor vi gir en kort, men grundig gjennomgang av de viktigste problemstillingene ved kjøp av data til research og markedsundersøkelser – med fokus på panel, kvalitet og representativitet. Du vil få nyttige verktøy som hjelper deg i valget av riktig dataleverandør.
Les mer og meld deg på her.
Hils på Paal Melbye👋🏻, sjef for forretningsutvikling i Norstat
Hva mener du er viktigst å vurdere før man velger et panel?
“Velg et panel som har samme bruttofordeling på kjønn, alder og geografi som befolkningen. Det er ikke mange av dem. Sørg for at dine data kommer fra ett panel, unngå «panel-blends». Ved å benytte et kvalitetspanel vil dere få data til å stole på, og som er representative – altså gyldige for populasjonen dere undersøker."
Følg norstatpanel.no på Instagram for mer morsom statistikk!
God helg!☀️