Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Sonisk merkevarebygging 🔊👂

3. juni 2022

Litt inspirasjon ĂĄ ta med seg inn i fredagen,
med ønske om en riktig god helg!

Group 235

 

God fredag!

Denne ukens tema er merkevarebygging med lyd, ogsĂĄ kalt sonisk merkevarebygging. Lyd er et kraftig merkevarebyggende verktøy som generelt har blitt oversett, undervurdert eller nedprioritert i forhold til andre virkemidler, spesielt av mindre merkevarer.

Hva er sonisk merkevarebygging?

Sonisk merkevarebygging har mange definisjoner, men de kommer alle ned til det samme grunnleggende konseptet: strategisk bruk av lydelementer (enten det er stemmer, jingler, sanger eller til og med stillhet) for ĂĄ skape en gjenkjennelig merkevareidentitet og kommunisere den til forbrukeren.

Skal man jobbe strategisk med en sonisk merkevareidentitet handler det om ĂĄ definere lyden av en merkevare, sette retningslinjer for bruk av lyd og musikk og hvilke lyder som skal brukes pĂĄ ulike treffpunkter. 

Har du en merkevarelyd? I dag er andelen som faktisk bruker lyd i sin merkevarebygging betydelig mindre enn den som ikke bruker lyd. Dessuten har andelen som benytter lyd gjerne begrenset bruken til kun et medie, for eksempel kun en jingle brukt i radioannonser eller TV-reklamer. De færreste vil utfordre behovet for en merkevares logo eller grafiske profil, men merkevarebygging med lyd blir dessverre ofte neglisjert.

Historien bak sonisk merkevarebygging


Reisen til sonisk merkevarebygging er kompleks og innebærer en kombinert historie med lydteknologi, auditiv kultur og utviklingen av merkevaremarkedsføring. 

I denne artikkelen fra Massive Music (byrĂĄet som leverer musikk, stemme og lyd til noen av de mest kjente merkevarene i verden) fĂĄr du en solid gjennomgang av historien til sonisk merkevarebygging:  A brief history of sonic branding 



Effekten av sonisk merkevarebygging 

Fordelene ved ĂĄ ha en lyd som ubevisst minner folk om virksomheten din er mange, ta en titt pĂĄ statistikk som taler for dette her: What is Audio Branding?

En undersøkelse fra 2021 utført av DLMDD (et britisk byrå som spesialiserer seg på lydmerkevarebygging) og YouGov basert på over 2000 britiske voksne avslører at 1 av 3 unge voksne faktisk foretrekker merkevarer med soniske identiteter.

Når det gjelder de mest gjenkjennelige merkevarene, rangeres topp tre på følgende måte i samme undersøkelse:

  • 44% rangerer McDonald’s pĂĄ toppen takket være den umiskjennelige fløyten som følger med “I’m Lovin’ It”
  • 33% mener Coca-Colas flaskeĂĄpning og "Taste the feeling" er mest gjenkjennelig
  • 32% mener strømmeplattformen Netflixs “Ta-dum” er mest gjenkjennelig
  • Trolig hørte du merkevarelyden til alle tre nĂĄr du leste statistikken over som bekrefter hvor mektig lyd er som virkemiddel i markedsføring. 

I videoen under får du løsningen på den mystiske sannheten bak McDonald's-jingelen: Ba Da Ba Ba Ba.


Im lovin it mystery-1

Og apropos Coca-Cola; nettopp bruk av lyd var en nøkkelfaktor i Coca-Colas meget visuelle (!) kampanje kalt "Try not to hear this" aka. "Hear the feeling".  Les mer om kampanjen her og se videoen til her. 

Coca cola


Og før vi går videre fra statistikken, i 2021 lanserte Netflix en ny versjon av sin velkjente lydlogo for kinoer, laget av den legendariske komponisten Hans Zimmer for å forsterke den beryktede «ta-dum»-lyden. Allerede før dette samarbeidet med Zimmer hadde Netflix gullstandarden innen sonisk merkevarebygging; verdensberømmelse. Og med den nyeste versjonen har Netflix tatt sin førsteklasses lydlogo og satt den på steroider.

Netflix "ta-dum" er sĂĄ mye mer enn bare en lyd. Hvis den originale soniske logoen hadde effekten av ĂĄ forvandle stuene vĂĄre til kinoer, gjør den nye versjonen av Zimmer kinoer til amfiteatre, og understreker hvorfor lyd er en sĂĄ viktig ingrediens for ethvert merke. Hør mesterverket under: 

netflix hans zimmer

I denne artikkelen fra det kreative byrĂĄet Fabrik fĂĄr du en grundig guide til hvordan du kan skape en sonisk merkevareidentitet: Your guide to sonic branding: A sound strategy for business growth

Og her er et par andre nyttige artikler: 

Forbes - Sound Marketing Strategies For Generation Z
Social Media Today - TikTok Shares New Insights into the Importance of Audio in Brand Marketing



Og før vi runder av; I denne artikkelen med tilhørende webinar fra Marketing Week tar Mark Ritson for seg Storbritannias topp 10 soniske merkevarer basert på deres soniske ressurser.

Når det gjelder å definere en merkevares særegne eiendeler, sier Ritson at hans enkle råd er "logo pluss tre". Så i tillegg til en logo, bør merkevarer tenke på å ha en særegen farge/grafisk profil, en merkekarakter og en sonisk identitet.

"Vi er født med fem sanser, og de blir alle brukt til å differensiere, men vi er fanget i 20% av potensialet innen merkevarebygging så lenge vi bare bruker visuelle virkemidler" sier han.

For ĂĄ utforske hva som utgjør et effektivt lydmerke, har Ritson sett pĂĄ 80 merkevarer som for tiden opererer i Storbritannia. Se hans vurderinger her: 

mark ritson-1
 



Helt til slutt: i den nyeste episoden av Markedslønsj tar også Trine & Trine et dypdykk i merkevareverden med fokus på nettopp lyd. For hva er sonic branding og audio branding? Hvorfor er lyd viktig i merkevarebygging og hvordan utvikle lyd som fungerer? I denne episoden får du lære:

  1. Distinkt markør – Hvordan bruke lyd til å gjøre deg gjenkjennelig?
  2. Hvordan vet du hvilken lyd som passer til merkevaren og mĂĄlgruppen din?
  3. Hva er lurt tenke over før du begynner å jobbe med lyd?

Ta dagens lunsj med oss da vel!

ML ep 10

God helg!

Ikke medlem av MFO? 

Her finner du de arrangementene du kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk. Les mer om medlemskap her.