Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Ny spalte: Positive Provocation!💥

14. juni 2024

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!

Bloggpost - 16x9

God fredag! 

I dag har vi gleden av å presentere en splitter ny spalte innen Faglig Fredag. I den nye spalten skal du få lese om trender og beste praksis innen relevante emner i markedsføring og medieverden.

Spalten heter "Positive Provocation" og leveres av vår aller ferskeste sponsor og samarbeidspartner Wavemaker, som én gang i måneden vil levere spalten gjennom Faglig Fredag. I dag er det Mads Rikter-Svendsen, Chief Strategy Officer i Wavemaker, som har pennen. 



Vi er veldig glade for å ha inngått samarbeid med MFO og er ivrige på å kunne få introdusere oss selv.  

Vi er Wavemaker, et av GroupM-byråene, og er et globalt fullservice mediebyrå, med flere tiårs erfaring i det norske markedet. I det daglige jobber vi med kunder på tvers av alle kategorier og markeder, med en høy andel lokal kunder.  

Kjernen av vår kompetanse ligger innen merkevarebygging, mediestrategi, medieplanlegging og effektmålinger. Vi tilbyr også en rekke konsulenttjenester innen content, teknologi, data og innsikt. 

Ved hjelp av god innsikt, bred kompetanse og erfaring, og bruk av våre selvutviklede AI-verktøy jobber et dedikert team av dyktige fagfolk med å ta informative beslutninger for å skape resultater og drive vekst for våre kunder. 

I vår spalte vil vi dele denne innsikten, trender og beste praksis innen relevante emner i markedsføring og medieverden, med deg. Vår bransje er i konstant endring og som rådgivere vet vi at vi må utfordre oss selv og våre kunder, for å skape vekst. Dette kaller vi «positive provocation» og er Wavemaker sitt DNA.

Det føles naturlig å starte vår faglige fredagsspalte med en positiv provokasjon knyttet til prioritering av merkevarebyggende kommunikasjon og performance aktiviteter. Fordi; dyrtid og lavere forbruk slår ofte direkte inn i markedsbudsjettene og mange annonsører velger å prioritere kortsiktige og salgsutløsende tiltak fremfor merkevare. Dette mener vi i beste fall er en dristig og risikabel strategi.

Og begrunnelsen for dette finner vi i de aggregerte data fra Wavemaker Momentum, verdens største database av kjøpsreiseundersøkelser.

Group 757 (1)

Filosofien bak Momentum undersøkelsen, er at vi som forbrukere alltid befinner oss i en av fasene i kjøpsreisen, uansett hvilket produkt eller tjeneste vi snakker om. Ved å kartlegge styrkeforholdet mellom produkter og tjenester innen en gitt kategori, avdekker Momentum vekstpotensialet og mulighetsrommet for kommunikasjon og målgrupper.

Kjøpsreisen, slik vi ser den, er delt inn i følgende 5 faser:

  1. Passiv fase 
    Her er du IKKE på jakt etter noe spesifikt. Men du påvirkes likevel av alle inntrykk, tidligere erfaringer og kommunikasjon/reklame, og bygger opp, eller ned, en oppfattelse som defineres som merkevarestyrke. 

  2. Trigger 
    Et ønske eller behov som oppstår og er punktet forbruker går fra passiv og til aktiv fase.

  3. Aktiv fase 
    Du er aktivt på jakt etter et produkt eller en tjeneste. Denne fasen er svært ulik fra bransje til bransje både i forhold til lengde og hvilke handlinger (søke informasjon på nett, snakke med venner, sammenligne priser osv) vi foretar oss i løpet av denne fasen. Eksempel; innen dagligvare er den aktive fasen kun 7 timer, mens for ny bil er den på 90 dager.
    Men, felles for alle produkter eller tjenester er at de som gjennom den passive fasen har bygget en sterk merkepreferanse har et stort konkurransefortrinn. 

  4. Kjøp 
    Du har bestemt deg og tar ditt valg og kjøper produktet eller tjenesten.  

  5. Etter salget 
    Hvordan opplevde du kjøpet? Er du fornøyd eller sitter du igjen med misnøye? Denne opplevelsen påvirker hvilken følelse du går inn i den passive fasen med. 

Dette er sånn vi forbrukere lever, i en evig syklus rundt kjøpsreisen der hver fase påvirker den neste og alt henger sammen med alt, som Gro Harlem Brundtland en gang uttalte. 



Det kjøpsreisen minner oss på, og dokumenterer, er viktigheten av langsiktig merkevarebygging. Fordi; 60% av oss har en sterk formening om hvilket merke vi vil velge neste gang, allerede før et ønske eller behov faktisk oppstår – den predisponerte preferansen vi tar med oss fra den passive fasen. Det innebærer at produkter eller tjenester som har en lav merkestyrke må sloss om de resterende 40%.

Vi som forbrukere ønsker ikke å ha så mange merkevalg å forholde oss til. Faktisk vurderes i snitt kun 2,9 merker når vi går inn i en aktiv fase av kjøpsreisen, så med en sterk konkurranse i kategorien er det krevende å være blant de få vurderte - og enda mer krevende å bli valgt. 

Og desto sterkere predisponert preferanse, jo færre andre merker blir vurdert. De som har en sterk predisponert preferanse av hvilke merker de vil velge har kun 1,8 merker i vurderingssettet, mens de som har en noe svakere predisponert preferanse har i snitt 2,3 merker i vurderingssettet.  

I gjennomsnitt har produkter og tjenester med sterk predisponert preferanse hele 18 ganger mer sannsynlighet for å bli vurdert og 9 ganger større sannsynlighet for at de faktisk blir valgt. Mektige tall spør du meg!  

Så, ikke glem betydningen av langsiktig merkevarebygging! 

Er du nysgjerrig på tall fra din bransje, ta gjerne kontakt med oss, eller stikk innom vår stand på neste MFO arrangement. Følg oss også gjerne på linkedIn – du finner oss under Wavemaker Norge.

Group 757 (5) 

Hils på Mads Rikter-Svendsen, Chief Strategy Officer i Wavemaker.

Mads har over 20 års erfaring fra bransjen og har jobbet i flere mediebyråer, analyseinstitutt, publisist og på kundesiden. De siste 7 årene har han vært Chief Strategy Officer i Wavemaker Norge. Han er over gjennomsnittlig interessert i å forstå forbrukeradferd og dens betydning for å identifisere vekstmuligheter, så om du er det samme så ta gjerne kontakt med han!

Mads Rikter - Wavemaker 1

Mads.rikter-svendsen@wmglobal.com
Telefon: +47 481 55 371

Les mer om MFO og Wavemakers samarbeid her


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her