Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Alt du vil vite: En oppsummering av innholdet så langt 📋

21. juni 2024

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Alt du vil vite-1

God fredag,

Velkommen til den 16. utgaven av vår faste månedlige spalte "Alt du vil vite" i Faglig Fredag! For å oppsummere og gi dere noe interessant lesestoff til en rolig arbeidsdag eller kanskje i ferien, har vi samlet noe av innholdet så langt med lenker til de opprinnelige artiklene. Vi håper dette gir inspirasjon og nyttig kunnskap.

Vi ønsker deg en nydelig fredag og en fantastisk fin sommer!



Group 740

forbrukerpanel med over 120 000 aktive og unike medlemmer. Vi leverer høykvalitetsdata til markedsundersøkelser for en rekke ulike virksomheter som har behov for å vite mer om sin målgruppe. Vi samarbeider også tett med ulike analysebyråer, da vårt arbeid som dataleverandør er avhengig av sterke og nære relasjoner innen analyse- og markedsundersøkelsesbransjen.

Vi er både stolte og ydmyke over fjorårets kundetilfredshetsundersøkelse som viste at 95 % av våre kunder er fornøyde. Denne tilfredsheten er et resultat av vår dedikasjon til å hjelpe kundene våre på en effektiv og profesjonell måte, alltid med et fokus på å levere data av høyeste kvalitet.

For dere som er nye innenfor datainnsaling og markedsundersøkelser, startet vi denne spalten med å dele våre 7 tips for å lage engasjerende undersøkelser av høy kvalitet. Les mer om våre tips her.


Group 740 (1)

Vi har også diskutert verdien av å velge et godt webpanel og hva som kjennetegner et panel av høy kvalitet. Webpaneler består av personer som har samtykket til å delta i nettbaserte undersøkelser. I forrige utgave så vi nærmere på hvorfor folk svarer på undersøkelser, og hvem som deltar.

Kvalitetsfaktorer inkluderer størrelse, sammensetning og stort utvalg av bakgrunnsvariabler for målgruppestyring. Norstat sikrer panelkvalitet gjennom tiltak som duplikatsjekk, forebygging av svindel og fjerning av inaktive medlemmer. Når du vurderer webpaneler, bør du se etter representativitet, størrelse, unngåelse av selvrekruttering og en "double-opt-in"-funksjon.

Vår anbefaling er også alltid å gå for ett panel! Hvis din panelleverandør benytter såkalte “panel-blends” (data innhentet fra en kombinasjon av paneler) er kontrollen og oversikten over datagrunnlaget svakere, og sannsynligheten for skjeve fordelinger og manglende kontroll høyere. Les mer her.


Group 740 (2)

Trackere krever et betydelig trekkgrunnlag da de ofte innebærer mange intervjuer per måned. Dette kan føre til at mindre paneler brukes opp raskt, noe som reduserer påliteligheten av svarene. Det er også viktig at respondentene settes i karantene for å unngå overbelastning. Les mer om trackere og hvordan de kan brukes for å overvåke merkevareutvikling over tid her.


Group 740 (3)

Vi har introdusert ulike metoder og verktøy for datainnsamling. Norstat hjelper kundene med å foreslå den beste metoden for det aktuelle prosjektet, enten det er online datainnsamling, telefonintervjuer, smaks- og produkttester, rekruttering til dybdeintervjuer og fokusgrupper, mystery-shopping eller intervju av reisende. Valg av metode avhenger av undersøkelsens mål og forholdene rundt den.

I datainnsamlingens verden står vi grovt sett overfor to hovedmetoder: kvantitative og kvalitative undersøkelser.

Kvalitative markedsundersøkelser er en måte å samle informasjon på uten å bruke tall og statistikk, hvor målet er å forstå "hvorfor". Denne metoden går dypere og hjelper oss å forstå hva som ligger bak tallene.

For en dypere forståelse av kvalitative markedsundersøkelser, les vårt intervju med Ina Stølen, gründer og daglig leder i Brandity, her.


Group 740 (4)
 
Brukertesting er en kvalitativ metode som tester produkter og tjenester blant aktuelle brukere. Metoder inkluderer moderert testing, hvor brukerne utfører oppgaver mens de blir observert, og umoderert testing, som gjennomføres uten en moderator. Norstat tilbyr rekruttering av deltakere til begge metodene. Les mer om brukertesting her.


Group 740 (5) 
En løsning som har fått mye oppmerksomhet er vår selvbetjente verktøy, Norstat Express, for raske og enkle markedsundersøkelser. Denne løsningen lar deg sette opp en undersøkelse og samle inn opptil 500 svar fra medlemmer i Norstatpanel på under en time. Les mer om Norstat Express og erfaringene til Titti Christina Smitt, seniorrådgiver i Opinion (tidligere Los & Co), her.


Group 740 (6)

Det er en ting å ha tilgang til data, men det er også avgjørende å gjøre dem forståelige, også for flere i bedriften. Nytt i Norstat Express er blant annet muligheten til å få dataene visualisert i Dashboard. Med datavisualisering i Norstat Dashboard lastes data automatisk inn i en profesjonell og brukervennlig løsning. Den inneholder alle nødvendige filtre og undergrupper, slik at data på ulike målgrupper enkelt kan analyseres og presenteres for ulike formål.

For deg som ønsker å ta det enda et steg videre, tilbyr Norstat Dashboard også funksjonaliteter med mer avansert statistikk, inkludert drivere basert på regresjon, korrespondansekart/profilkart, viktighets-/dyktighetsmatriser, korrelasjoner, heatmaps og annet.


Group 740 (7)
 

  • Alt du vil vite om markedsundersøkelser i B2B: kjerneaspektene av datainnsamling for markedsundersøkelser i B2B-markedet, og hvordan riktig tilnærming til data kan avdekke verdifull informasjon som fremmer vekst og suksess, også for B2B-aktører. Les mer
  • Alt du vil vite om effektmåling av kampanjer – case med Schibsted: Line Arneberg i Schibsted deler hvordan de jobber med effektmålinger og verdien det tilfører selskapet. Les mer
  • Alt du vil vite om smakstester: En kvantitativ metode for å samle inn tilbakemeldinger fra markedet. Les mer
  • Myter eller fakta om markedsundersøkelser: Vi avklarer vanlige misoppfatninger om datainnsamling og markedsundersøkelser. Les mer
  • Statistikk på 1-2-3: Vi forklarer noen begreper som vi ofte opplever at det er behov for å utdype, eller som kan være nyttige å kjenne til innenfor statistikk og markedsundersøkelsesverden. Les mer
 

Møt folka

Sommerhilsen fra Per Olav Ramstad, administrerende direktør i Norstat Norge ☀️👋🏻

Group 758

 

Kjære lesere,

Jeg vil benytte anledningen til å takke dere for deres interesse og engasjement i vår månedlige spalte «Alt du vil vite». Det gleder meg å se hvordan vår delte kunnskap kan bidra til deres interesse og forståelse for datainnsamling.

Vi i Norstat er stolte av arbeidet vi gjør, og vi er dedikerte til å levere høykvalitetsdata som hjelper våre kunder å vokse og lykkes. 

På vegne av meg selv og alle i Norstat, ønsker jeg dere alle en god fredag og en herlig sommer.

Med vennlig hilsen,
Per Olav Ramstad,



Fun facts


Følg norstatpanel.no på Instagram for mer morsom statistikk!



Ønsker du å vite mer om datainnsamling og hva Norstat har å tilby? Ta kontakt med Natalie Melleby, salg og markedssjef i Norstat på natalie.melleby@norstat.no for en hyggelig prat!


Husk også å melde deg på våre kommende arrangementer: 




God helg!☀️

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.