Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Alt du vil vite om respondenter på markedsundersøkelser 💡

31. mai 2024

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

Alt du vil vite-1

God fredag,

Forbrukerpaneler er viktige verktøy for bedrifter som ønsker å forstå målgruppen, forbrukerpreferanser og atferd. Ved å samle data fra et utvalg av forbrukere, kan virksomheter ta bedre beslutninger om blant annet produktutvikling, markedsføring og markedsstrategier.

Vi har tidligere skrevet om hva som kjennetegner et godt webpanel og viktige tiltak for å sikre kvaliteten på webpaneler. I denne utgaven av "Alt du vil vite" vil vi utforske hvorfor folk svarer på undersøkelser og hvem som deltar.

God lesing, og ha en fin fredag! ☀️



Group 755-1

For å opprettholde høy datakvalitet er det viktig å forstå panelmedlemmenes behov og motivasjoner. Norstat legger stor vekt på å bygge relasjoner med medlemmene våre, utover bare å sende ut spørreundersøkelser og belønninger. Tillit og engasjement er avgjørende for å få ærlige og nøyaktige svar.

I en undersøkelse gjennomført i februar 2024 spurte vi medlemmene om deres hovedmotivasjon for å delta i panelet.

Bilde1-May-31-2024-08-17-34-6755-AM

Mange er motivert av å motta Norstat-mynter som belønning for å svare på undersøkelser, men en betydelig andel deltar også på grunn av at det føles samfunnsnyttig å delta, interesse for markedsundersøkelser og ønsket om å uttrykke sine meninger.

Opptjente Norstat-mynter kan veksles inn i gavekort, donasjoner til veldedige formål, kinobilletter, abonnementer og mer, for å sikre at det er noe for enhver smak. Det er også viktig at spørreskjemaene er relevante, informative og engasjerende, og at medlemmene føler at deres bidrag blir verdsatt og har en påvirkning.

I Norstatpanel-appen deler vi jevnlig konkurranser, statistikk og undersøkelser i media, samt annen nyttig informasjon. Vi har også en Instagram-konto hvor vi deler statistikk fra undersøkelser panelistene våre har svart på.


Group 755 (1)

Paneldeltakere varierer i alder, kjønn, inntekt, utdanningsnivå og geografisk beliggenhet. Et godt panel har en bred representasjon av ulike demografiske grupper for å sikre at undersøkelsene gir et nøyaktig bilde av den generelle befolkningen. Norstatpanel har dette som prinsipp og gjenspeiler den norske befolkningen.

Norstatpanel har både stor bredde og dybde. Med bredde mener vi at vi har kapasitet til å gjennomføre mange og omfattende undersøkelser på kort tid. Vi vet mye om panelistene våre og har over 100 profilvariabler, som blant annet husstandsstørrelse, antall biler i husstanden, handlevaner og urbanisering. Dybden i panelet gjør det mulig å utføre undersøkelser rettet mot spesifikke og skreddersydde målgrupper, basert på våre bakgrunnsvariabler eller oppdragsgivernes unike behov. Den store kapasiteten gjør at vi også kan levere tilstrekkelig store utvalg for selv de mest utfordrende målgruppene.

For å minimere statistiske skjevheter, har Norstatpanel ingen mulighet til selvrekruttering, og er et «lukket» panel. Potensielle medlemmer mottar invitasjon fra ulike online og offline kilder for en balansert panelsammensetning. Vi kan også gjøre målrettede rekrutteringer for å nå underrepresenterte målgrupper.


Group 755 (2) 
Tidligere i vår oppfordret vi medlemmene av Norstatpanel til å sende inn en selfie og noen ord om hvorfor de er medlem. Det var utrolig gøy å få satt et ansikt på menneskene som svarer på undersøkelsene. Her er et lite utdrag: 

Ingunn, 52 år  

«Jeg anbefaler å bli med i Norstatpanel, jeg har vært det nå i 2 år, og samler poeng jeg kan løse inn i gavekort på flere butikker, jeg har vært med på undersøkelser på Teams, der man har muligheten til å være med å påvirke diverse produkter, ved å snakke om hva man syns og hva man kunne tenke seg å gjøre annerledes, og har fått gavekort som takk for hjelpen. Ellers så tikker det stadig inn vanlige spørreundersøkelser jeg kan besvare på tlf /nettbrett /pc, når jeg har en pause fra alt annet. Undersøkelsene er interessante og relevante for meg."

Bilde1-2



Dagfinn, 55 år 


"Jeg har vært medlem av Norstatpanelet i cirka 5 år. Nesten alle våre kinobilletter i familien de siste årene har vært kjøpt med Norstatmynter. I tillegg har vi også kjøpt is og annet snacks. Alltid gøy å svare på en meningsmåling, når jeg selv har tid."

Bilde2



Heidi, 19 år 

"Det jeg like med Norstat er at jeg føler jeg får brukt «dødtiden» min til noe litt fornuftig. Med dødtid mener jeg tiden som går til venting på buss, sitte på buss osv. I og med at vi tjener Norstatmynter på det, blir tiden til nytte." 

Bilde3



Vidar, 31 år  


"Jeg er en småbarnspappa og turnusarbeider, og jeg verdsetter virkelig tiden min. Norstatpanel har gjort det utrolig enkelt for meg å tjene poeng ved å delta i spørreundersøkelser i stedet for å kaste bort tid på meningsløs skrolling på telefonen. Jeg bruker poengene mine til å kjøpe gavekort på Steam, noe som gjør det mulig for meg å unne meg litt tid til å slappe av med spill etter lange vakter. Takk, Norstatpanel, for å gjøre livet mitt litt enklere og mer underholdende."

Bilde4


Vi er stolte av panelet vårt og takknemlige for hver og en som svarer på undersøkelsene vi sender ut på vegne av kundene våre. Med et godt panel får du også gode svar med høy kvalitet på dataene. 

Group 755 (3)

Hils på Trude Wallberg Matsen👋, Operations Manager i Norstat 

Group 756-1

 

Hva er ditt beste tips for å holde paneldeltakere aktive og engasjerte?

For å holde panelmedlemmene våre aktive og engasjerte, så er det viktig med god brukeropplevelse. Dette innebærer godt design på undersøkelsene, variasjon i tema, enkel gjennomføring, og lett tilgjengelighet.  Det er viktig for engasjementet at medlemmene opplever verdi ved å være med i Norstatpanelet. Belønningsalternativene bør være varierte og dekke ulike preferanser, og det må komme tydelig frem hvor viktig medlemmenes bidrag er. De er jo med på å påvirke morgendagens beslutninger! Vi i Norstat er opptatt av å vise eksempler på hvordan resultatene fra undersøkelsene brukes, slik at medlemmene ser betydningen av deres ærlige svar. 



Group 755 (4)


Følg norstatpanel.no på Instagram for mer morsom statistikk!



Invitasjon til frokostseminar

Tirsdag 4. juni inviterer vi deg til å delta på vårt frokostseminar hos Norstat på Fridtjof Nansen plass 5 i Oslo. Her vil vi, sammen med OBOS, demonstrerer hvordan researchdata (tracker) kan visualiseres effektivt i Power BI.

Vi serverer frokost og kaffe/te fra kl. 08:30. Seminaret er gratis og starter kl. 09:00 og varer til kl. 10:00. Velkommen! 😊

Les mer og meld deg på her



God helg!☀️

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her