Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Tilbakeblikk på Årets Markedsfører 6. mars 2025

14. mars 2025

faglig fredag v3-1

God fredag! 

I mars gikk kåringen av Årets Markedsfører av stabelen på Ambassaden i Oslo i regi av MFO.  Årets finalister var Forsvaret, Nille, SATS, Wabba, Storebrand og Freia. Nytt av året var kåring av 1., 2., og 3. plass, selv om vi mener at alle 6 var vinnere! 

ChenMedia_@iamkaichen_MFO_ÅretsMarkedsfører2024_0028-1

De 6 finalistene utmerket seg i den store bunken av søkere. De leverte et solid innhold basert på oppsatte kriterier og kunne vise til imponerende resultater både kvalitativt og kvantitativt. Det som var ekstra spennende i år er at de 6 finalistene representerte totalt ulike bransjer i tillegg til nivå på markedsbudsjettet. Wabba, Forsvaret, Nille, SATS, Freia og Storebrand. Alle imponerte stort mens SATS utmerket seg spesielt og fikk førsteplassen.

Årets Markedsfører er en anerkjent kåring som de siste 25 årene har fremmet helheten av arbeidet til markedsavdelingen, eventuelt i samarbeid med byråer. Uavhengig av om markedsarbeidet utføres på vegne av en liten, stor, global eller lokal merkevare, har Årets Markedsfører som formål å løfte frem alle fasettene. Prisen skal fremme faget og anerkjenne teamet av dyktige markedsførere. For markedsføring er ikke et one man show.  Årets Markedsfører skal løfte frem helheten som kreves i arbeidet med å skape vekst for en merkevare. Både markedsavdelingen og byråene tilknyttet vinnercaset får en anerkjennelse i kåringen av Årets Markedsfører.

Årets jury!

34c9c4b1-db08-4a93-af2e-c139674716bd

Fra venstre: Gillian Dalslaaen, Director of Brand & Conent i Autostore, Chris Wyatt McMillan, Business Director i Wavemaker, Kathrine Saastad, Digital account Executive i Salesforce,  Anniken Volckmar, Key Account Manager i Tine og styremedlem MFO, Kristian Wulfsberg Majer, CEO i Motivation Branding og juryleder, Nina Mikaelsen, Markedsdirektør i Oda og fjorårets vinner. Ikke tilstede: Espen Haugen, Managing Director & Planner i 11:11.

Juryens begrunnelser

🏆 1. plass:

SATS leverte et gjennomgående solid case. De viste tydelig forretningsforståelse og god metodikk på datainnsamling fra interne og eksterne kilder i tillegg til bevisst bruk av innsikt. SATS har vist kreativitet og bruk av humor som har fått mange til å smile og kjenne seg igjen. Resultatene ble solide og alle ansatte i SATS har vært involvert for å bygge merkevaren i alle ledd. Imponerende levert hele veien! Gratulerer SATS!

🏆 2. plass:

Andreplassen gikk til Storebrand som ifølge juryen leverte et gjennom-solid case.  Å utfordre etablerte sannheter er vanskelig og utfordrende, og kjennes for de fleste uoverkommelig. Hvilke sannheter skal man faktisk våge å utfordre, og hva er relevant nok for markedet? Hvordan finne, bruke og foredle relevant innsikt og skape ønskede resultater og ikke minst – hvordan få med resten av organisasjonen på å utfordre det konvensjonelle? Alt dette klarte Storebrand å lykkes med. Mye av årsaken til at Storebrand nådde nesten helt til topps er at de har valgt å utfordre en etablert sannhet om at pris er den viktigste salgsdriveren innenfor forsikringskategorien. Og de gjorde det med interesse, relevans og humor. Dette til tross for begrensede budsjetter, resulterte i meget sterke og solide prestasjoner på alle kriterier. Gratulerer Storebrand!

🏆 3. plass: 

Tredjeplassen gikk til et imponerende Forsvaret! De sto i en vanskelig situasjon og med et lavt omdømme og innså at de hadde en stor oppgave å løse, og en omstilling. Og dette uten de store budsjettene. Forsvaret sto ovenfor en avgjørende samfunnsoppgave, og med god strategi og forankring i alle ledd klarte de skape oppmerksomhet og positiv synlighet i de kanalene de valgte, som var relevante for de utvalgte målgruppene.Forsvaret valgte og måtte gi alt, fant nye løsninger og skapte resultater som vi i Norge er helt avhengig av på mange nivåer. Gratulerer Forsvaret!

Foto av Kai Chen/ Chen Media

 

Frokostmøte 8. april

Vil du lære hva som gjør de beste best?
 
Hør fra juryleder for kåringen 'Årets Markedsfører'; Kristian W. Majer, hva som definerer et sterkt case, hva juryen vektlegger når de kårer vinnerne samt en oppsummering av de viktigste læringene på tvers av alle søknadene. Og ikke minst så vil både SATS og Storebrand presentere sine caser denne morgenen!
 

Bli med du også!

 

 


 
 
God helg!
Ikke medlem i MFO?