Hei, og god fredag!
Tirsdag den 20. mai 2025 inviterer vi i Norstat, sammen med MFO, til webinaret «Metode på 1-2-3». Her vil Paal Melbye, sjef for forretningsutvikling i Norstat, gi en praktisk og forståelig
introduksjon til grunnleggende metode innen datainnsamling og
markedsundersøkelser.
Vi håper du har anledning til å delta – og gir deg her en smakebit på hva du kan forvente.
Når beslutninger skal tas – stol på dataene
Skal du ta viktige beslutninger basert på data, må du kunne stole på datagrunnlaget.
For å sikre høy kvalitet, som virkelig speiler målgruppen din, er det avgjørende å
forstå hvordan dataene er samlet inn – og å velge riktig dataleverandør.
Hvordan vet du at dataene dine faktisk representerer målgruppen? Det handler i stor grad om kvaliteten på panelet. Et representativt panel speiler befolkningen du ønsker å undersøke, basert på variabler som kjønn og alder, geografi.
Hos Norstat er panelet bruttofordelt etter Norges befolkningssammensetning – med balansert fordeling mellom kjønn, aldersgrupper og geografi. Vi rekrutterer deltakere fra flere ulike kilder og har et lukket panel – det vil si at man må inviteres for å bli med. Resultatet er høyere datakvalitet og færre skjevheter.
Hvorfor dette er viktig for deg som beslutningstaker, forklarer Paal Melbye nærmere i webinaret
Når det gjelder paneler, er størrelsen ofte avgjørende. Et stort panel gir et bredere utvalg respondenter og øker sannsynligheten for representativitet og presisjon – spesielt viktig når målgruppen er smal.
Et stort panel gir også muligheten til å sette deltakere i 'karantene'. For trackere og kontinuerlige prosjekter ønsker vi ikke at de samme respondentene deltar i flere datagrunnlag, derfor settes de i karantene for å sikre nøyaktighet og unngå påvirkning mellom undersøkelsene.
Statistikk gjort forståelig
Begreper som representativitet og signifikans brukes ofte, men er ikke alltid godt forstått. På webinaret forklarer vi hva de faktisk betyr – og hvorfor de er avgjørende for at resultatene dine skal være pålitelige. Du kan også lese mer her.
Avslutningsvis i nyhetsbrevet deler vi noen praktiske tips som hjelper deg med å lage bedre undersøkelser – og få bedre svar:
- Gi et godt førsteinntrykk
Start med enkle, engasjerende spørsmål. Spar åpne og krevende spørsmål til slutt – og gjør dem frivillige. - Tenk på brukeropplevelsen
Varier spørsmålstyper, unngå for mange like spørsmål og kutt unødvendig tekst. - Unngå misforståelser
Bruk klart språk, still ett spørsmål om gangen, og skriv for folk flest. - Ikke led respondentene
Unngå spørsmål som antyder en bestemt mening. - Ikke tving frem svar
Bruk “vet ikke” der det er relevant. Ikke still oppfølgingsspørsmål der kunnskapen er svak. - Hold det kort
Lange undersøkelser reduserer svarprosent og kvalitet. Ha derfor et tydelig og enkelt språk, og bruk enkle og korte spørsmålsformuleringer. - Mobiloptimaliser alltid
Mange svarer naturlig nok fra mobil. Unngå åpne tekstfelt som svar, minimer mengden av tekst og ha færre “grids”/matriser, da de av plasshensyn må “splittes opp” og derfor tar lengere tid å besvare.
Har du spørsmål før webinaret?
Ta gjerne kontakt – vi håper å «se» deg tirsdag!
Hils på Paal Melbye 👋🏻 Sjef for forretningsutvikling i Norstat
Hva mener du er viktigst å vurdere før man velger panel?
“Velg et panel med samme bruttofordeling på kjønn, alder og geografi som befolkningen. Det er ikke mange av dem. Sørg for at dine data kommer fra ett panel, og unngå «panel blends». Ved å bruke et kvalitetspanel får du data du kan stole på – som faktisk er representative for populasjonen du undersøker.”
Survey Author er nå tilgjengelig direkte i Norstat Express! Den hjelper deg å formulere, forbedre og oversette spørsmål – på sekunder.
Logg inn og test hvor enkelt det er å komme i gang.
Prøv Survey Author i dag!
