God fredag!
Årets første frokostmøte står for tur, nemlig 'Forbrukertrender 2025' - med Victoria Loomes, Head of Trends hos Trendwatching i spissen!
Victoria har i år som tidligere år håndplukket trendene som er viktigst for vår bransje å ha kunnskap om, i året som kommer!
Men før vi avslører hvilke 4 trender hun har plukket ut og vil dykke inn i for 2025, vil vi bruke dagens Faglig Fredag på å ta et tilbakeblikk på hennes spådommer for 2024.
25. januar i fjor hadde hundrevis av markedsførere fra hele landet rigget seg til for å få med seg de viktigste globale forbrukertrendene for 2024.
I tillegg til Vicki Loomes hadde vi da med oss to norske representanter på scenen for å ta en nærmere titt på forbrukertrendene her til lands; Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB, og Henrik Ferdinand Hanssen, rådgiver i Opinion.
Forbrukertrender 2024

Loomes åpnet foredraget med å minne oss på at selvom verden og markedet vi opererer i har vært i kraftig endring de seneste årene, har ikke vi mennesker nødvendigvis endret oss i like stor grad. Merkevarer lever i sine siloer, mens forbrukerne på sin side ikke nødvendigvis har noe forhold til disse siloene.
Forbrukere måler merkevarer opp mot hverandre uavhengig av hvilken silo, kategori eller bransje de tilhører. Den beste UX-opplevelsen vil altså være standarden for alle andre merkevarer, uavhengig av land, kategori eller bransje. Grunnleggende menneskelige behov er fremdeles de samme, det være seg behov for tilknytning, lykke, sikkerhet og selvfølelse. Så, over til trendene:
Trend 1: Sapient systems
Denne trenden kan forklares som et behov for ikke-invaderende grensesnitt som prioriterer den menneskelige opplevelsen.
Hele én tredjedel av verdens befolkning sier at teknologi har komplisert livene deres like mye som de har forenklet dem (Accenture, oktober 2023).
Dette har blant annet skapt grobunn for fremveksten av mindre giftige sosiale medier og flere reguleringer i forsøk på å redusere for eksempel skjermtid, spesielt blant de yngste forbrukerne.

Forbrukeren var altså på jakt etter mer menneskelig tilkobling – eksempelvis bærbar AI, designet for å redusere digitale interaksjoner.
Trend 2: Empathy ensurance
Et eksempel er sykkelforhandleren Decathlon som tilbyr sine kunder en rabatt på ny sykkel dersom de er så uheldig å få frastjålet den de eier.
Trend 3: Life literacy
Trend nummer tre for 2024 tok for seg behovet for, og ønsket om mer kunnskap og ferdigheter blant forbrukerne.
Livet til forbrukeren i 2024 hadde endret seg raskt og svært mange følte på bekymring for fremtiden og maktesløshet. Spesielt etter noen svært tøffe økonomiske år ønsket forbrukerne å både kunne, og vite mer - selv! Merkevarene burde derfor forsøke å både drive opplæring og opptrening av både eksisterende og potensielle kunder, da både kunnskap og ferdigheter regnes som valuta.

Fra en merkevares perspektiv kunne man for eksempel forsøke å gjøre det lettere for forbrukeren å ta gode og informerte valg som ikke ga kjøperen dårlig samvittighet, men snarere et godt rasjonale for kjøpet. Dette kunne eksempelvis gjøres gjennom å vise til fremtidig verdi av produktet ved videresalg, tilgjengeliggjøring av reparasjon av skader på produkt, informasjon om andre lignende produkter eller annet som gir forbrukeren både mer kunnskap og noe av makten tilbake.
Trend 4: The good deed economy

Panelets tanker oppsummert
I søken etter tingene vi faktisk trenger ønsker dagens forbruker å vite mer om det de faktisk kjøper, søker enkle og ærlige kjøpsreiser samt en ren samvittighet etter kjøp.
Stadig flere valgmuligheter setter store krav til enkelhet og gode kundeopplevelser i kundereisen, og både Silje og Henrik hadde stor tro på at ekte opplevelser samt ekte og usminket kommunikasjon er veien i å gå for å nå frem i dag. Merkevarene burde tilrettelegge for fornuftige valg og spille på forbrukerens lag. Vær ekte og fjern det overflødige!
Du kan se hele frokostmøtet på MFO Innsikt her.
Så, over til trendene for 2025!
Under ser du de fire trendene Victoria vil dykke inn i neste uke:
- Mirror Mirror - A new crop of AI tools help democratize futuring and help consumers see the future to build a better present.
- Sensescaping - Multi-sensory experiences offer new routes to personal enlightenment
- Worthwise - Economic pressures drive new value systems as brands and consumers redefine how worth is created and recognized.
- Post-Perfection Economy - In the AI age, two related shifts are emerging: consumers are prioritizing serendipity and spontaneity while brands are celebrating, not sanitizing human complexity.
Målet med frokostmøtet er at du skal føle deg litt tryggere på hvilke tiltak du kan gjøre for å møte dine kunders behov og forventninger det kommende året.
Nytt av året 2025 er at alle som deltar på frokostmøtet, både digitalt og fysisk, selv får tilgang til hele trendrapporten OG trendplattformen i en hel måned.
Victoria vil gi en live demo av plattformen under frokostmøtet slik at man enkelt kan manøvrere i den på egen hånd i etterkant, og dykke inn i trendene som er mest relevant for deg.