Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

AI i B2B-markedsføring 💼🦾

2. juni 2023

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, 
med ønske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag,

I dag skal vi ta en nærmere titt på siste nytt innen B2B-markedsføring, og i likhet med de fleste andre forum er det også innen B2B, MYE snakk om AI. 

Utbredelsen av AI innen B2B-markedsføring:

I følge MarTech.org bruker hele 44% av B2B-markedsførere allerede AI, og de rapporterer videre at bruken av AI i B2B-markedsføring har gått utrolig raskt, spesielt innenfor kampanjeplanlegging og innholdsgenerering. 

Oppgaver som søkeordundersøkelser og innholdsoppretting kan være en møysommelig prosess og B2B-markedsførere investerer en betydelig mengde tid og krefter på å lage langformatinnhold som blogger, e-bøker og rapporter, samt kortformatinnhold for sosiale medier, overskrifter og andre reklametekster.

MarTech.org dykker ned i detaljene i denne artikkelen: 3 ways B2B marketers can use generative AI

Hvilke AI-verktøy finnes for B2B-markedsførere?

Sales Source har samlet en omfattende liste over de 150 beste B2B-salgs- og markedsføringsprogramvareplattformene, inkludert de nyeste verktøyene for kunstig intelligens som har revolusjonert B2B-salgs- og markedsføringslandskapet. Denne verktøykassen er en utmerket ressurs for alle i virksomheten som ønsker å optimalisere sine kampanjer. Last ned oversikten her

Oversikt



Det er lett å bli overveldet av slike oversikter, hvor skal man man begynne, og hva er egentlig de virkelige, håndgripelige og praktiske fordelene med AI innen B2B-markedsføring?

Praktiske casestudier: 

Rapporten du finner nedenfor, laget av B2BMarketing i samarbeid med LinkedIn, er bygget rundt en serie på fem inspirerende casestudier som viser hvordan AI gjør en reell, praktisk, håndgripelig og fremfor alt verdifull innvirkning på B2B-markedsføreres liv, i hverdagslige markedsføringssituasjoner som vi alle kan forholde oss til. Last den ned her: AI in B2B - Going beyond the hype

AI in B2B



Hva med veien videre?

AI forandrer utvilsomt måten markedsførere lager innhold og hvordan de engasjerer seg i målgruppene sine.

Verktøy som ChatGPT er på vei til ål bli et mainstream markedsføringsverktøy, som kan åpne dører for et paradigmeskifte. Markedsførere bør imidlertid være klar over verktøyenes begrensninger og bruke dem med forsiktighet for å unngå uetisk praksis som innholdsplagiering og manipulerende markedsføring.

I Future Fuzz - en Podcast for digital markedsføring, hører man eksperter fra bransjen snakke om e-handel og B2B-markedsføring, samt innsikt i de beste martech-verktøyene man kan bruke.

future fuzz-2

I episode 40 av podcasten kalt  'The impact of AI on life and business with the
Optimistic Futurist'
 gjester Matt O'Neill podcasten for å snakke om utviklingen av AI og hvordan det vil påvirke livene våre på kort og lang sikt.

Matt er en fremtidsforsker, foredragsholder og konsulent som jobber med en rekke organisasjoner om innovative prosjekter og læring. Lytt til episoden her, eller se den på youtube her.



Før vi runder av; vi i MFO skal dekke kompetansebehovet til hele bransjen og mange av våre medlemmer jobber B2B. Vi får stadig tilbakemeldinger på at det finnes for lite data på hvordan norske B2B-bedrifter jobber med markedsføring, hvorfor de gjør det og hvilke resultater de oppnår.

I 2021 lanserte vi derfor Norges største undersøkelse for B2B-markedsføring og salg. Over 700 B2B-bedrifter svarte og funnene vare meget interessante! Rapporten kan du laste ned her.

Mye har skjedd siden denne ble gjennomført i 2021, og vi ønsker derfor å danne oss et nytt bilde av (blant annet) hva hovedutfordringene er, hvilke taktikker som er mest virkningsfulle og hvor bedrifter planlegger å fokusere i tiden som kommer. Vi er nå i gang med å samle inn svar til årets rapport, og også denne gang vil funnene resultere i en omfattende rapport vi deler med bransjen.

Undersøkelsen tar omkring 5 minutter og alle som svarer vil være blant de første til å motta rapporten når den er klar etter sommeren. Få innsikt i hva andre gjør, og bruk den til å spisse markedsføringen i din bedrift.

Denne spørreundersøkelsen er for deg som jobber i en B2B-bedrift og har ansvaret for salg og/eller markedsføring. Del den gjerne med venner og kjente i bransjen du tror kan ha nytte av rapporten.

Takk for ditt bidrag. Sammen blir vi klokere!

Svar nå og vær den første til å motta rapporten på e-post!

Group 176


Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.