Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen,
med ønske om en riktig god helg!
God fredag,
I Norstat er datainnsamling vår kjernevirksomhet, og vi benytter en rekke ulike metoder for å samle inn data på vegne av våre kunder. En av disse metodene er personlige intervjuer. I denne utgaven av Faglig Fredag og "Alt du vil vite" skal vi se nærmere på personlige intervjuer som metode, og møte noen av menneskene som er ute i feltet og samler inn data.
God lesing og god fredag!
Norstat samler inn og leverer data til alle typer bedrifter, både i offentlig og privat sektor. Norstat tilbyr et bredt spekter av metoder for datainnsamling, fra telefonintervjuer og nettbaserte undersøkelser til smakstester, rekruttering til fokusgrupper, dybdeintervjuer, personlig intervjuer, brukertesting, og mystery shopping.
Intervjuer utgjør en essensiell del av den informasjonen bedrifter bruker i sin virksomhet. De hjelper bedrifter med å forstå målgruppens perspektiv og gir en dypere forståelse for deres opplevelser. Intervjuer kan også hjelpe bedrifter med å forstå markeder og målgrupper, samt å identifisere trender og mønstre i folks oppførsel og holdninger.
Personlige intervjuer av reisende, også kjent som "face-to-face"-intervjuer, innebærer at en intervjuer møter respondenten fysisk på et spesifikt sted. I motsetning til webundersøkelser, hvor vi stort sett benytter oss av Norstatpanel, Norges største forbrukerpanel, rekrutteres respondentene «der og da». Dette skjer ofte under reiser eller i transittområder som flyplasser, togstasjoner, turistattraksjoner, på gaten, i kjøpesentre og lignende.
Slike intervjuer brukes ofte for å kartlegge reisemønstre, kundetilfredshet eller forstå reisendes opplevelser. Våre intervjuere er godt opplært, og Norstat har et stort nettverk med over 300 intervjuere over hele landet. Vi har tidligere skrevet om menneskene som svarer på undersøkelser, men hvem er det som gjennomfører intervjuene?
Vår salg- og markedssjef, Natalie Melleby, har vært med to av våre intervjuere på jobb for å få et bedre innblikk i hvordan intervjuene gjennomføres, og for å snakke med intervjuerne. Hun møtte Marianne og Bungula. Denne gangen var hun på oppdrag fra Analysen.no, og intervjuene med Marianne og Bungula kan du lese henholdsvis her og her.
Marianne er 59 år og opprinnelig fra Nederland. Hun har bodd i Norge siden 1989 med sin norske ektemann, som hun møtte i Norge før hun flyttet hit. Marianne har utdanning innen reiseliv og har jobbet mesteparten av sin karriere i 29 år ved den nederlandske ambassaden i Oslo.
For Marianne var det tilfeldigheter som førte henne til Norstat, men hun ønsket å trappe ned arbeidsmengden, tilbringe mer tid hjemme og ha mer fleksibilitet
Bungula er 47 år og kommer opprinnelig fra Etiopia og har jobbet som intervjuer i fem år.
Ved siden av jobben som intervjuer, studerer han teologi og har en familie med tre barn. Bungula trives godt i jobben fordi den er fleksibel og gir ham mulighet til å studere ved siden av.
Følg norstatpanel.no på Instagram for mer morsom statistikk!
Velkommen til frokostseminar: Hva må jeg tenke på når jeg kjøper data til research og markedsundersøkelser?
Onsdag 11. september inviterer Norstat deg til en hyggelig start på dagen hvor vi gir deg en kort, men grundig gjennomgang av noen av de viktigste problemstillingene ved kjøp av data til research og markedsundersøkelser, med fokus på panel, kvalitet og representativitet.
Sted: Norstats lokaler på Fridtjof Nansen plass 5, 0160 Oslo
Når: Onsdag 11. september kl. 08:45 – 09:30. Frokost serveres fra 08:15.
Seminaret er gratis.
Husk også å melde deg på våre kommende arrangementer:
God helg!