Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

AI-kampanjer til inspirasjon 👾

24. november 2023

Litt inspirasjon å ta med seg inn i fredagen, med ønske om en riktig god helg!

faglig fredag v3-1

God fredag!

... Og god black friday! Du som oss, har sikkert mailboksen fylt til randen med prosenter, dagsdeals, ukesdeals, 3 for 2 og alt der i mellom.

Denne fredagen skal vi derfor holde det lettbent på fagfronten for å skåne overstimulerte hoder, og ta en snartur ut av tilbudsbobla og inn i AI-universet.

AI har for lengst funnet sin plass i markedsførerens verktøykasse, og under har vi listet opp noen eksempler på AI-genererte kampanjer du kan la deg inspirere av. 

God fornøyelse! 


Jen AI from the block inviterer til cruise

Pre-pandemi var Virgin Group klar til å seile ut på et stort nytt eventyr med Virgin Voyages – sitt eksklusive cruiseselskap for voksne. Virgin inngikk et partnerskap med superstjerne og skuespiller Jennifer Lopez som 'face of the brand', så vel som 'Chief Celebration Manager'. Skipene ble naturligvis forhindret i å sette seil da verden gikk i lockdown, og alle passasjerer, inkludert Lopez, ble tvunget til å holde seg hjemme. 

Men, noen tøffe tak og et par vaksiner senere kunne Virgin Voyages endelig sette seil, og i mellomtiden hadde det skjedde mye på tech-fronten og det bestemte markedesføringsfolka til Virgin for å benytte seg av.

Ved å bruke AR- og AI-teknologi har Virgin Voyages inngått samarbeid med VMLY&R for å skape en kampanje med 'Jen AI' som hovedsaklig består av et verktøy som lar deg sende skreddersydde invitasjoner til familie og venner med Lopez i hovedrollen. Når man gir Jen AI et lite innblikk i hva og hvordan du vil feire, vil den skape en unik invitasjon til deg og 'mannskapet ditt', slik at du kan sende en personlig videohilsen til de du ønsker å få med deg på tur på Virgin Voyages. 

Reiseselskapets sjef for merkevare Nathan Rosenberg, samt to av VMLY&Rs kreative hoder bak prosjektet; Perle Arteta og Gretchen Menter forklarer blant annet at: 

De siste årene har det vært nesten umulig å unngå samtalen rundt generativ AI. Alle snakker om gen AI - men mye av det snakket har en tendens til å være negativt og helt ærlig ... skummelt. Så vi bestemte oss for å sette en Virgin-vri på den og holde den leken og innbydende. Derfor skapte vi 'Jen AI'.

Kampanjen inneholder blant annet også en komisk film som viser folk som «tar kontroll» over Jen AI som du kan se under, og her kan du se kampanjens landingsside, og her kan du generere din egen invitasjon. 

jLo


Coca-Cola høster UGC med AI-plattform

Coca-Colas lanserte sin AI-plattform kalt "Create Real Magic" i mars, som gjennom bruk av GPT-4 og DALL-E lar digitale kreative mennesker over hele verden generere sine egne unike kunstverk med ikoniske kreative eiendeler fra Coca-Cola-arkivene.

AI-plattformen "Create Real Magic" er bygget eksklusivt for Coca‑Cola av OpenAI og Bain & Company, og er den første plattformen i sitt slag som kombinerer egenskapene til GPT-4, som produserer menneskelignende tekst fra søkemotorsøk, og DALL-E, som produserer bilder basert på tekst.

Fansen kunne besøke www.createrealmagic.com for å få tilgang til dusinvis av merkevaremarkører – fra den karakteristiske Coca-Cola-konturflasken til Spencerian-skriptlogoen, som et lerret for AI-drevet eksperimentering og kreativ iterasjon.

Gjennom "Create Real Magic"-konkurransen kunne artister laste ned og sende inn arbeidet sitt for muligheten til å bli vist på Cokes digitale billboards på blant annet New Yorks Time Square og Londons Piccadilly Circus. 

colaaa

Kunst & kunstig intelligens i skjønn forening

Coca-Colas 'Masterpiece'-kampanje fusjonerer sømløst AI og kunst, og understreker de fascinerende mulighetene som dukker opp når teknologi og kreativitet forenes. 

Den visuelt imponerende annonsen bruker en blanding av live action-bilder, digitale effekter og AI for å skape en fascinerende animasjonsstil.

Coca-Cola er kjent for å bruke millioner på høykvalitetsannonser som «Masterpiece»-kampanjen. Men heldigvis kommer det stadig nye AI-drevne videoproduksjonsverktøy som gjør det mulig for bedrifter i alle størrelser å utnytte banebrytende teknologi for å lage visuelt slående annonser på linje med bransjegiganter. Har du ikke sett den allerede, kan (og bør) du både se mesterverket, og lese mer om kampanjen her.

cola 2

Coca-Cola vil utvider sin generative AI-drevne «Create Real Magic»-plattform denne julen ved å la forbrukere designe digitale julekort med sine merkevareelementer. Coca-Colas kreative hvelv åpnes igjen for publikum og denne gangen kan folk lage sine egne unike kunstverk, men blant annet ikoniske skildringer av julenissen og isbjørnene som har spilt hovedrollen i Coca-Colas julereklamer siden 1993.

I løpet av noen få klikk kan man eksperimentere med merkevarens julete innhold, velge bilder og tilpasse sine julehilsener gjennom generativ AI, som videre kan deles på sosiale plattformer og WhatsApp. Også i denne runden vil Coca-Cola bruke forbrukerskapte kunstverk på digitale reklametavler over hele verden. 

Her kan du lage dine egne julekort.



EY.ai - The Face of the Future

Konsulentfirmaet EY er ute med en ny annonsekampanje som bruker kunstig intelligens for å blande ansiktene til over 200 ansatte.

EY kunngjorde nylig lansering av en ny og fullt integrert markedsføringskampanje med tittelen 'The Face of the Future'. Gjennom denne kampanjen promoterer EY sin nylig lanserte plattform for kunstig intelligens: EY.ai, og belyser behovet for å sette mennesker i sentrum av AI-transformasjonen for å bidra til å levere på den eksponentielle verdien teknologien gir.

På bakgrunn av virkelige forretningsmessige, statlige og samfunnsmessige bekymringer rundt innføringen av AI, er "The Face of the Future" en påstand om EY-troen på at tillit til AI må innpodes ved å prioritere en folk-først-tilnærming.

Denne troen bringes til live gjennom kampanjens sentrale aktiva, et animert ansikt i stadig endring som består av bilder av mer enn 200 EY-personer. Den fremhever den transformative kraften til AI på tvers av organisasjoner når den er menneskesentrert samtidig som den provoserer rundt AI-adopsjon, og stiller spørsmålet: Hvordan kan AI hjelpe organisasjonen din med å møte fremtiden?

Her kan du se filmen

EY.ai



AI-skapere og WWF forestiller seg en verden uten natur

Kampanjen er et samarbeid mellom WWF, AI/CC Creative Community og Brave Bison i forbindelse med WWFs årlige #WORLDWITHOUTNATURE-kampanje for å markere det dramatiske tapet av biologisk mangfold i verden.

AI/CC Creative Community ble invitert til å skape bilder av hvordan en verden helt uten natur kan se ut. Bildene og videoene ble laget av skapere ved hjelp av visuelle AI-verktøy, med mål om å øke bevisstheten blant publikum, og oppmuntre dem til å sette pris på, og beskytte miljøet. 

Her kan du lese mer og se flere kunstverk

Imagine



Før vi runder av...

I løpet av 2023 har kunstig intelligens gjort enorme sprang, spesielt innen vår bransje. AI er ikke lenger futuristiske konsepter, men praktiske verktøy du kan benytte i dag. AI er dessuten ikke bare ett verktøy, men nå en rekke avanserte teknologier tilpasset ulike behov. I alt fra maskinlæring som avgrenser kundesegmentering til prediktiv analytisk prognose for kampanjesuksess, gir AI markedsførere mulighet til dypere innsikt og mer effektive strategier.

Vi gleder oss stort til å se hvor AI-veien går i 2024, og i mellomtiden kan du ta en titt på denne guiden som utforsker nøkkelaspektene ved å utnytte AI i dine kampanjer. Her er det mange gode tips å hente: AI Marketing Campaigns: The Future of Advertising in 2024

Vi i MFO skal selvfølgelig fortsette å følge AI-utviklingen og i 2024 kan du glede deg til både frokostmøter, kurs og annen faglig input innen tematikken! 



Og apropos det nye året: 

Den 7. desember møtes vi igjen for å diskutere året som har gått og hva vi kan forvente av det nye, når vi for femte året på rad arrangerer bransjetalkshow sammen med PLAN-B!

Denne gangen med overordnet tematikk: Finnes det håp i en litt kaotisk verden?Det er definitivt tøffe tider, men vi tror definitivt det finnes håp. Og i år har vi invitert utvalgte profiler til å reflektere rundt nettopp dette, med ulike perspektiver.

På scenen møter du:

  • Ragnhild Bang Nes, Seniorforsker FHI/førsteamanuensis Psykologisk institutt ved UIO vil denne morgenen dele sine perspektiver rundt hvordan finne håp i alt kaoset. Hvor er de små lukene i hverdagen som får frem smilet igjen?
  • Paal Fure, CEO, Dentsu Norway and Northern Europe vil reflektere rundt hvordan kreativitet kan bli en motkraft til at levekostnadene tester vår tilhørighet og lojalitet til de merkevarene vi elsker, samt ta en nærmere titt på trendene vi opplever i markedet; hos forbruker og i et makroperspektiv.
  • Silje Sandmæl, forbrukerøkonom i DNB vil informere om hva nordmenn planlegger å bruke på årets julehandel, og hva de sier at de vil kjøpe. Hun vil også snakke om hvordan utsiktene til nordmenns økonomi i 2024 vil bli.
  • Bjørg Thorallsdottir, kunstner, forfatter og foredragsholder vil fortelle om sin satsning "Destinasjon Glede", og hvordan lykkeskalaen til deltakerne endrer seg gjennom et livstilsendringskurs, og hvorfor dette er så viktig i den tiden vi er inne i nå.
  • Jens Martin Johnsrud, daglig leder og eier av Stereo Skis, skal fortelle om hvordan man bygger et helt nytt norsk skimerke i en ekstremt konkurranseutsatt global bransje med svært begrensede midler og store dominerende aktører.
  • John Lauring Pedersen, Administrerende Direktør i Opinion vil presentere ferske data fra Årets Juleundersøkelse. Hvordan forholder det Norske folk seg til julen i år? Vil julegavehandelen bli påvirket av en endret økonomi?  Og viktigere enn alt; hva finner folk juleglede i? 

I år som i fjor skal Niklas Jung Hansen skape musikalsk magi, og selvfølgelig vil vår alles kjære Harald Rønneberg lage god stemning i salen denne julemorgenen. Varmt velkommen skal du være til årets siste frokostmøte!

Merk: Salen på Klingenberg Kino er fullsatt. Men det finnes mulighet for å sette seg på venteliste, eller tromme sammen en gjeng på kontoret og se arrangementet digitalt - kanskje akkompagnert av en hyggelig julefrokost? 🎄✨ Les mer og meld deg på her

Tidlig pån-Nov-22-2023-12-51-10-3820-PM



God helg!

Ikke medlem i MFO? 

Les mer om medlemskap her.