Aktuelt
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Veien videre, OL-kampanjer og Cookiedøden

5. august 2021

Litt inspirasjon å ta med seg inn i helgen, 
med ønske om en riktig god helg

faglig-fredag-1

God fredag! 

Vi håper du har hatt en avslappende sommerferie og er klar for å kickstarte markedsføringshøsten sammen med oss. Sakte men sikkert nærmer vi oss normalen, men det er enkelte endringer som både bør og trolig blir permanente. 

Forbes har skrevet en artikkel med noen interessante betraktninger rundt akkurat dette: Work Habits That Marketers Should Keep In A Post-Covid World,  hvor de blant annet trekker frem fokus på godt innhold og dyrking av evnen til å være kreativ alene. 

Hvilke endringer som blir permanente er også et av temaene som skal diskuteres i høstens første frokostmøte 'Hva nå, markedsfører?' den 19. august. Vi har samlet fire kloke hoder fra bransjen som skal tenke høyt om veien videre og hvordan vi markedsførere kan jobbe enda bedre i året som kommer.


På dette frokostmøtet får du møte Kristin Skogen Lund, Konsernsjef - Schibsted, Tim Nilo, Partner - Askeladden & Co, Christian Erga, Nordic Brand & Marketing Manager  - Elkjøp og Kathinka Koch Sommerseth, Konserndirektør samfunnsansvar, marked og kommunikasjon - OBOS. 

Til å guide oss gjennom denne spennende bransjepraten har vi fått med oss grunnlegger og partner i Maverix, Linda Nordheim! 

hva-naa-markedsforer-promo

 

Meld deg på stream her

Selv om sommer-OL i Tokyo i 2020 har vært preget av COVID-19 har merkevarer også denne gangen hektet seg på den olympisk feberen. 

Samsung for eksempel, viser hvordan OL tross publikumsforbud, fremdeles evner å samle mennesker verden over. Du kan se snutten her, og i denne artikkelen fra Campaign kan du se 8 andre gode kampanjer i forbindelse med årets OL: Tokyo Olympics 2020: 8 global ads pulling for the gold

OL-kampanje

Rett før sommerferien kunne vi lese at Google har valgt å utsette utfasingen av tredjepartsdata til midten av 2023, fremfor 2022 som planlagt. Årsaken ble oppgitt å være behov for tid på tvers av økosystemet for å kunne gjennomføre utfasingen på den riktige måten, i følge et blogginlegg skrevet av Vinay Goel, Privacy Engineering Director i Chrome. 

Google har, i motsetning til Firefox og Apple en annonsebørs som tjener enormt på bannerannonser og er derfor helt avhengig av å kunne tilby et godt alternativ til 3. parts cookier når utfasingen gjennomføres. Løsningen ble systemet de har valgt å kalle FLoC (Federated Learning of Cohorts).

FLoC er grupperinger av brukere med lignende interesser. Gruppene skapes ved at du som internettbruker blir kategorisert som interessert i en rekke ulike emner basert på anonymisert surfehistorikk. Google hevder at FLoC vil bli opptil 95 % like effektivt som bruk av 3. partsdata har vært. 

Men, man vil som markedsfører bli nødt til å jobbe litt annerledes enn før. Det er rimelig å anta at blant annet kampen om riktig kontekst for annonser vil bli tøffere og det vil bli viktigere enn noen gang å samle inn og eie egen data. 

Den 31. august har vi invitert tre kloke hoder som kan mye om tematikken til frokostmøte om nettopp 'Cookiens død'.

cookiedøden

 

På webinarscenen møter vi Per Håkon Fasting, Head of Advertising and Sales i Schibsted og fra iProspect kommer Kristoffer Semelenge, Head of Data & Analytics og Paal Luth, Senior Analyst, Data Insights & CRO. 

Les mer og meld deg på her

 

 

 

En effektiv metode for å samle egen data er produksjon av godt innhold som er relevant for målgruppen du ønsker å nå. Social Media Today har publisert en nyttig sjekkliste for hvordan du skaper blogginnlegg som presterer bedre her: 17 Stepts to Creating High-Performing Blog Posts


Siste episode av Markedslønsj ble lansert før sommerferien og tar for seg merkevarestrategi. 
Se episoden her eller lytt til episoden på Spotify, Acast og Soundcloud

Bakgrunnsbilde episode 6 markedslønsj

Vi minner også om at det finnes en rekke spennende foredrag på MFO Innsikt! 

MFO innsikt ny


Logg deg inn på MFO Innsikt her!

-

Ikke medlem i MFO? 

Her finner du de arrangementene du allerede nå kan melde deg på. Flere arrangementer lanseres fortløpende. Vi skal naturligvis også fortsette med våre månedlige MFO-frokostmøter med både dagsaktuell og evigung tematikk.Se alle våre kommende arrangementer her. Les mer om medlemskap her.